HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp mig få tag på kondensatorer PLZ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2011/03/24 :  02:01:45  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Har fått ett oväntat problem: Jag lyckas inte finna passande kondensatorer till mitt aktiva filter
Jag har letat på ELFA hela dan... Finns nån välförsedd person därute som kan tänka sig att sälja sådant till mig eller som kan peka mig i rätt riktning?

Behöver följande till att börja med:

120
180
270
330
390nF

Tolerans: 3% eller bättre
Dissipation factor: 0,3%@1kHz
Spänningstålighet: >25 VDC

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/03/24 :  07:06:25  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Wima FKP2 finns på Elfa t.ex men inte med exakt de värdena du listar. Varför inte använda de värdena som finns och anpassa motståndsvärdena istället? Det är mycket lättare att hitta udda motståndsvärden.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2011/03/24 :  14:11:36  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Du har rätt, men det skulle vara skönt att slippa all räkning och potentiellt strul. Det är dessutom ganska tättbefolkat runt vissa OP på mitt kort.

Wima FKP2 har jag hittat så lägre värden verkar finnas i täta steg.

Hittade MKP 2% från Vishay/BC Components på Digikey i morse så jag tror att projektet är genomförbart. Speciellt 120 nF behöver jag 16 av så bara det värdet är mer än halva problemet löst.

Det verkar som att tillverkare av apparater kör mer SMD nu än förut och hobbyfolket söker sig mer mot digitala lösningar eftersom dom flesta är vana vid att lösa problem på det sättet. Hålmonterat i vissa värden blir kanske snart utrotat?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000