HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ersätta bilhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:06:58  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
finns det nån bra sida för sånt?

tror att jag spräckt minst ett element :(
skulle kunna öppna o kolla ,men den är inbyggt i dörren

ideer?

wHy r u here? ask yourself


Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:11:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
hifikit.se
brl.se
ljudia.se
mds.se

vad är det för element nu?
original?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/23 :  22:17:10  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Japp det är mersa orginal vad det nu kan vara

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/23 :  22:21:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Jag vill minnas en sida där det stod vad som satt som orginal i olika bilar
vet inte om detta är koaxial ?? sitter iaf en diskant innanför bakspegeln

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/03/23 :  22:48:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
http://www.docent-decibel.se/store/vilka-hoegtalare-passar-/info_9.html

kika ibland länkarna där om du kan hitta din modell!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/03/23 :  22:59:15  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Du kunde alltid kika in på sveriges bilstereoforum också, kanske du rentav bor i närheten av någon ÅF som du kan få hjälp av? www.bilstereoforum.se
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/24 :  18:34:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
enligt sidan behöver jag en SAK-2015 Adapter för högtalare
Adaptrar för att ersätta bilens orginalhögtalare. Saluförs inte över postorder! Kontakta oss så hjälper vi dej. #8230;
Saluförs ej via postorder! Kontakta oss!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/03/24 :  20:36:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
vad är adaptern till för?
för kabeln till högtalaren eller någon sorts distans för att högtalaren skall gå att fästa i dörren?

Kabeln brukar man alltid kunna klippa bort kontakten på och skarva på vad man nu vill ha för kontakt.

Om det är en distans till dörren så brukar det mesta gå att lösa med en bit mdf eller plywood!

det enklaste vore nog att ta bort gallret, eller allternativt dörrsidan för att kika lite på hur det ser ut innanför, innan dess är det nästan omöjligt att kunna ge några bra svar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/24 :  20:57:49  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
http://www.docent-decibel.se/store/tillbehoer/adaptrar/adapter-foer-hoegtalare/prod_247.html



Den ser ju inte så avancerad ut

Har inte kollat närmare på gallret men kan inte se nån öppning

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/03/24 :  22:18:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
man får kolla lite på min alfa romeo sitter gallrena fast med metallklipps och man får sticka in en skruvmejsel mellan galler och dörrsida för at kuna bända ur det, medans på min audi a6:a så måste man ta bort hela dörrsidan för att komma åt bägge högtalarna, så det är lite olika, du får titta och känna dig fram lite!

Ang distansen så ser den inte så avancerad ut, är den inte så tjock så kan man nog göra en egen av plåt eller en plastskiva!

Kör hårt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/03/25 :  08:44:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Vad pratar vi om för bil,årsmodell? I flera av mina bilar så måste man lyfta bort hela dörr sidan för att komma åt högtalaren, när man väl har den borta så passa på att köpa lite dämpning! Gör underverk för både musiken och åkturen iomed att det blir mindre vägbuller :) Orginal adaptrarna brukar vara mera eller mindre värdelösa och gjorda i någon form av plast, om du kan och har möjlighet så bygg en egen i något annat material, alternativt dämpa orginal adaptern med någon form av dämpmatta. Bitumen använder många men ja rekommenderar "äkta" matta som är flexibel och inte kräver uppvärmning för att kunna bearbetas.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/25 :  09:58:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det där ser exakt ut som adaptern jag tillverkade till Ford Scorpio för en herrans massa år sedan..
Kommer ihåg att skruvhålen i dörren sitter med olika offset, dvs. du kan vara sätta adaptern på ett sätt, vänder du på den stämmer inte skruvhålen..

Finns en viss möjlighet att jag kan ha adaptrarna kvar, tillverkade i 4mm aluminium.. ska ut i verkstaden snart så jag kan kolla efter dom.
Finns dom kvar kan du få dom..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/03/25 :  10:09:52  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Gordi

Vet inte vilken årsmodell men jag skulle kollat i nåt bilskrotregister.

mvh
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/25 :  14:20:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
det är en mersa c180 04a

jag var inne på några sidor igår men hittade inget bland skrotsökningarna (kanske inte skriver upp såna grejer?)


Det verkar som att man kan plocka bort gallret men osäker på hur den är monterad (kanske måste släppa innefrån)
tog en skruvmejsel och testade på hörnet, men vill ju gärna kunna sätta tillbaka det oxå =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/25 :  16:59:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18805536

ser ut såhär tydligen ....

kan dock inte bekräfta :( vet inte hur man får bort gallret

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000