HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp med två frågor angående Tubelab SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/03/23 :  07:31:27  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej alla.

Har precis fått ihop min Tubelab SE så mycket så jag har kunnat köra ett 10 min test. Verkar lovande. Nu till mina frågor..

1. Kör 300b rör och 3K:8 trafo (Lundahls lindade 70mA), tänker således köra 70mA genom rören. Villken volt bör man köra för att få "sweetspot"? Fattar inte hur man läser ut diagramen :) Kör 350 volt idag men kan ändra på motståndet som jag har i B+ vägen om nödvändigt..

2. Tänkte använda bärbara datorns utgång (hörlursuttag) som drivkälla.. När jag testa var ljudet väldigt lågt. Är den utgången för klen tror ni? Behöver jag ett försteg innan TubeLab'en?

Tack //Daniel

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/03/23 :  08:31:14  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Fråga 2: (Hörlursutgången borde inte vara för klen(volymmässigt) men kan ge färgat ljud eftersom Tublab SE säkert har 10kohms-ingång) Det finns många billiga och bra externa ljudkort. Är ingen expert på vad som är bäst, ett begagnat MAudio eller Creative för 200:- eller ett nytt för 500kr borde höja ljudkvaliteten rejält i jämförelse med datorhörlursutgången. Soundstreamer och sånna nymodigheter har jag inte testat men det finns många lättsamma produkter som fått beröm.

Har Tubelaben volymkontrol? Om inte, så leta efter ett ljudkort med volymkontroll på ljudutgången. Min Beresford Caiman har det.

Edited by - Sundström on 2011/03/23 08:36:07
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/03/23 :  12:46:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Daniel
Utan att vara insatt i detalj i Tubelab SEs konstruktion (har lyssnat och jag tycker den låter bra dock)

1.
"Sweetspot" är något subjektiv. 350V/70mA skulle jag bedömma som "middle of the road". Tycker du skall prova att justera och sedan bedömma vad som passar dig. Det handlar också om hur du lastar steget (högtalaren). Samt övrig utrustning
Lägst dist. är en parameter, dock inte att förväxla med vad du upplever som mest välljudande
Kort sagt prova, både upp och ner i arbetspunkt

Jag spelar mest med 300B, och har ungefär denna arbetspunkt du nämner, men vet att många pressar röret hårdare.

Meningarna går isär, även bland de stora giganterna, om vad som är 300Bs "bästa" arbetspunkt

Innan du gör något, så måste du sätta dig in i hur du styr arbetspunkten, och vilka max-värden röret klarar
300b är lite för dyra saker att prova sig fram

Mvh

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000