HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 iPhone till Android - vad kommer jag att sakna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2011/03/22 :  13:42:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Som sagt var, jag överväger att gå "fel väg" så att säga.

Det är inte det att jag är missnöjd med min iPhone annat än att jag har en 3G som inte "får" multitaska utan att jailbreaka den och om jag gör det i den OS-version som är aktuell så är den väldigt instabil. Jailbreak funkade kanon i 3.x-vad de nu var men inte i iOS 4.x. Samtidigt så har min 3G i princip allt som en iPhone 4 kommer att ge mig, ja förrutom multitasking och prestandan då. Därför känns det lite "dumt" att köpa nytt utan att få några nya fördelar annat än främst prestanda.

Fördelar finns i Android och de är lätta att se för en iPhone-användare. Men nu var jag mest intresserad av att veta vad jag kommer att sakna, sådant som iPhone gör och gör bra som inte finns eller som inte görs lika bra på Android.

Ett exempel skulle kunna vara mappar för applikationer - jag är medveten om att det finns flera applikationer att installera i Android som ordnar detta men ju fler "systemhack" man lägger in ju större är risken för en buggande telefon.

F.ö. är det förmodligen Samsung Nexus S som känns mest intressant för mig. eller Optimus-luren.

Någon som har någon erfarenhet att bidra med?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2011/03/22 :  13:53:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
En sak som jag känner mig osäker över är hur det är med uppdateringar till nya versioner av OS:et. På iPhone så har det alltid känts bra att de versioner som kommit under en längre tid (sedan 3 iaf) har gått att lägga in och att man på så sätt hela tiden fått en förnyad telefon.

Hur är det med Android där telefonen [förmodligen] har en specialanpassad version av OS:et. Kommer det verkligen uppdateringar till alla telefoner så snart det kommer en ny version av Android? Det vore ju tråkigt om man köpte en telefon som visar sig stanna kvar i utvecklingen för att någon av elektronik-jättarna helt enkelt inte ger ut uppdateringar. Det brukar de ju inte vara speciellt kända för att göra.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/22 :  15:07:49  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Frågan är väl vad du använder telefonen till idag? Vilka appar använder du?
Jag skulle säga att det finns flera anledningar att byta upp sig från trean än bara prestanda. Bättre kamera med belysning, multitasking, bättre batteritid, bättre skärm är bara dom sakerna jag kommer på på rak arm.
Vad får du bättre om du byter till android?

Jag menar absolut inte att det inte skulle vara bra att byta till android utan det är mera vad du får ut av det?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/22 :  15:45:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Sakna? knappast något skulle jag tro, förutom att telefonen är billigare. Men samtidigt så är ju inte apparna samma så lite olika funktion kommer du nog att hitta. det blir lite samma färg fast blå över det hela.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2011/03/22 :  19:52:37  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Tror inte du kommer att sakna så mycket egentligen. Som någon redan nämnde kan du göra allt på android som du kan på iOS, och vice-versa (med vissa reservationer).
Jag har inte själv använt iPhone mer än som hastigast (men har en iPad) och kör Android med en Desire. Är väldigt nöjd med bägge. Fördelen som jag ser det med iOS är bla att web-browsern är bättre (tex zoomar den in mycket smartare än på Android), å andra sidan är nog Androids browser snabbare. App Store är också markant bättre, tycker jag, än Android Market.
På Android så är det ju lite mera öppet och man kan göra precis vad man vill, på gott och ont. Tex kopiera vilka filer som helst till enheten.

Summa sumarum tycker jag att det är två bra plattformar. Det är mest en smaksak vad man gillar bäst, öppenhet vs instängt och polerat vs "opolerat".

Just det, du nämnde mjukvaruppdateringar ja; det är nästan ett separat kapitel på Android. Skulle jag köpa en ny Android idag skulle jag sikta på något som är så Vanilla-Android som det är möjligt - för att få de senaste uppdateringarna så fort som möjligt...det är ett välkänt aber att det tar lååång tid för somliga tillverkare att få ut uppdateringar (om dom någonsin får det).

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:28:14  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du kommer att sakna att allt fungerar.

Nejdå, men min 4a är ett under av enkelt handhavande jämfört med frugans Desire. Tycker att det mesta känns väldigt rörigt och "meckigt" med HTC'n men det kan ju vara en vanesak. Dessutom har 4an en grym skärm jämfört med den lite "grådassiga" HTC'n, mycket beroendeframkallande.

IMHO förståss.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2011/03/22 :  20:51:50  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Tror inte du kommer sakna något. Däremot kommer du få mer frihet. Få en telefon som kan mer än iphonen. Tittar du sen på samsung nexus så får du enligt mig en bättre skärm också. Du får dessutom mer prestanda.

Du kan naturligtvis köra med mappar utan att modda något också.

Tror du kommer bli väldigt nöjd om du byter
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2011/03/23 :  08:56:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Apparna som jag främst använder är jag inte speciellt oroad över - det är främst standard-appar och Spotify samt Sportbladets hockeyapp som måste finnas och det var det första jag kollade att de gjorde

Egentligen har jag lite svårt att sätta fingret på vad det skulle kunna tänkas vara, men jag tror jonasz är inne på det som är min grundläggande oro. Jag är estetiker och uppskattar genomtänkta gränssnitt och kraftfull enkelhet vilket jag tycker att Apple står för och jag skulle vara ledsen om jag förlorade smidigheten jag tycker iPhonen har.

Jag måste nog leta fram någon som har en Android-lur så jag får pilla lite på den, men det är väl väldigt olika gränssnitt beroende på fabrikat och deras individuella anpassningar av Android - eller? Typ, pillar jag på en Galaxy S kommer det att ge mig en känsla för hur Nexus S är?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/03/23 :  10:19:13  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Samsung kommer jag aldrig köpa igen, efter att min SPICA krånglade ett antal gånger så tog det månader för att få köpet hävt. Krångel och bortförklaringar på alla sidor och över två veckor bara för att ta fram ett RMA-nummer efter det att Anovo konstaterat fel.

Efter att ha haft en Iphone 4 i ca tre månader så vill jag nog trots allt ha en android istället. Iphonens dåliga kamera kombinerat med det otroligt otympliga itunes gör mig vansinnig. Inte heller har jag lyckats att flytta en fil från telefonen till en dator med Itunes om det inte är samma fysiska dator som lade in filen, så man kan tydligen inte använda lagringsutrymmet som flyttbart medium som android.

Så. Android ja, Samsung nej.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/23 :  11:42:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
kmj: Du kan väl lägga in filerna i dsc-mappen? Jag har aldrig testat att göra det så jag vet inte om det blir borttaget automatiskt. Annars finns alltid jailbreak
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/03/23 :  12:53:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
dsc?
Jag vet bara att om jag använder itunes till att t.ex. lägga in en skiva hemma kan jag inte lägga av den på jobbets dator trots att jag har ett auktoriserat konto/dator där med. Det går ju inte ens att radera skivan på telefonen utan itunes och den datorn som förde över den. Sitter nu på jobbet med telefonen kopplad till itunes och försöker radera lite mp3 bara för att testa men nej, det går inte. De måste tas bort från exakt samma dator som lade på dem och då även tas bort från biblioteket. Hur 17 tänker de? Den är ju så låst att det är ett under att man kan använda den alls!

Man ska ju fan inte behöva kalka garantin bara för att kunna flytta filer från telefonen. Nä, hoppas min designfixerade flicka köper en ny snart så hon kan ta över den här telefonen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/23 :  14:07:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ja du kan komma åt mappen med fotografierna från kamerna via utforskaren. Vet dock inte om man kan lägga in filer där dock.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2011/03/24 :  08:30:52  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ser man på, så enkelt var det med fotona. Iallafall de man tagit själv. De man fört över till telefonen från datorn är inte med där.
Jag hittade ett gratisprogram som heter "iphone explorer" och gör att man sen innehållet på telefonen som en flyttbar enhet och ger en kontrollen att radera filerna på den. Tyvärr så döper tydligen itunes om alla filer till oigenkänlighet. Filnamnen är t.ex. YBPX.mp3 och liknande, högerklick på filen ger låttiteln i detta fallet, ingen av den tidigare sparade meta-datan.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/03/29 :  18:38:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Apples "storebrors"mentalitet och Apples alla fanboys är det som gör att jag fullkomligen avskyr grejerna. En apple produkt av något slag kommer inte in hos mig, någonsin.

En kompis har en billig mediaspelare från western digital hemma. Den fungerar bra. En kompis till oss köpte en Apple TV i USA och var så mallig. Sen jämförde vi
dessa två, det slutade med att fanboyen köpte en western digital istället.

Har dessutom fått äran att försöka få liv en flickväns macbook som bara strulade, det var värre än på en windows burk.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000