HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rörbygge för amatör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/06/10 :  18:47:31  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Mycket stiliga byggen!

/Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/11 :  15:00:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var den första enheten helt klar. Eksidorna oljade. Topplåten bockades hos plåtslagare i bockmaskin sen var det "bara" till att fila till passformen och spruta med matt motorlack. Provspelad ihop med den andra för att kolla balansen dem emellan. Behövde inte justera något och det lät bra. Får provlyssna mera när den andra är helt klar.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/11 :  15:06:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mycket snyggt jobbat Stig!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/11 :  15:14:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/06/11 :  16:04:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Mycket tjusigt! *vissel, vissel* Man får ju grymt byggsug.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/11 :  16:06:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inte så illa pinkat av en halt häst .... Fy fan, säger jag, när man blir omkullsprungen av nybörjare är det kanske dags att skaffa en annan hobby.

Du gillar också kupolmuttrar ser jag.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/11 :  16:55:52  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Man tackar och bugar för allt beröm Synd bara att jag kan så lite om elektronik. Fast jag är glad att det inte blev några bomlödningar i alla fall. Det funkar ju
Kupolmuttrarna kanske skulle polerats också men då blir det väl lite överkurs. De är snygga. Hittade hos Specialbeslag i Göteborg. Fuskade lite och sågade av trägängan på m5 pinnarna och borrade med 4,5 mm så bet m5-gängan tillräckligt. Limmade pinnbulten med cyanolit i kupolmuttern så att den satt ordentligt.
Hade en liten tanke åt de där rörringarna från HongKong men lämplig storlek fanns inte i mässing och alluminium hade blivit en färg för mycket. Synd!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/06/11 :  19:00:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har totalt glömt bort denna tråd men du har ändå lyckats att får ihop det Stig .

Jag kan bara gratta dig för ett väl genomfört arbete och en lyckad formgivning av de olika materialen, det är sådär lagom mycket av allt utan att något tar över.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/11 :  19:08:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Igen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2011/06/11 :  19:32:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!
Designmässigt så mäter sig den där med apparater för mååånga tusenlappar!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/11 :  19:39:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är lite nyfiken, när den här förstärkaren fanns ute i handeln var den avfotograferad i ett chassi med massa blank plåt. Fick du med ett sådant chassi och bara skickade det till dödsriket för oanvändbara chassin eller fick du byggsatser utan chassi?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/11 :  21:47:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag vet inte om det fanns nåt chassi då. Fick ju bara lust att bygga rörförstärkare och fick se att dessa kostade bara 1999 på Kjell & Company. Beställde och det visade sig att det fanns bara ett ex kvar i Sverige. Sen fick jag jaga som en galning innan jag hittade ett ex i tyskland för dubbla priset. I England fanns den avbildad med chassi fast det var ju lite dyrt. Minns inte priset. Kom väldigt billigt undan i alla fall. Tycker min modell var/är lite snyggare faktiskt om man får skryta lite Vill gärna ha med lite trä.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2011/06/13 :  09:35:52  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/13 :  10:33:35  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ett utomordetligt snyggt bygge. Hatten av säger jag!
Skulle vara nöjd om mitt försteg blir hälften av den finishen...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/06/14 :  01:15:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snyggt!Hur har du fått fast kupolmuttrarna?Trägänga?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/06/14 01:15:41
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/14 :  17:59:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Hur har du fått fast kupolmuttrarna?

Jag köpte bult med trägänga + m5-gänga. Ångrade mig och sågade av trägängan då det skulle gå lite för djupt, speciellt där frontens bultar går in. Borrade plåtarna med 5mm borr och sen i träet med 4,5mm. Satte fast m5-bultarna med cyanolit i kupolmuttrarna och sen var det bara att skruva i. Tål naturligtvis inga större laster men det räcker här.

Skulle idag polera mässing no 2. Skulle ha Autosol när jag var på Biltema men det hittade jag inte. Tog deras egna Metallpolish. Ett sånt mög. Efter halva tuben syntes ingen förbättring så jag slängde skiten. Köper autosol imorn.

Än en gång tack för berömmet för arbetet. Hoppas bara att de ska låta bra också annars blir det Vårgårdas tipp nästa

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/16 :  21:07:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det brummar. 50hz skulle jag tro. Låter lika högt oavsett pådrag. Måste kolla upp jorden noga i stugan innan Vårgårdatippen får ta emot dem. Sheisse

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/17 :  11:50:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Synd på brummet.

Annars måste jag bara få säga att du bygger förjäkla snyggt hela tiden.
Både de senaste högtalarna och nu dessa läckra rörhäckar.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/17 :  13:03:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Mickel-mackel. Brummet eller snarare surret är svagt. När jag sitter i fotöljen hör jag det inte men det är irriterand bara att veta om det. Ljudet är konstant i volym oavsett hur mycket jag drar på musikvolymen. Testade med en extra jordkabel mellan rörförstärkarna och Pioneern men inget hände.
Tips någon, please!!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/06/17 :  15:09:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är Ingångs RCA flytande d.v.s inte jordat i chassie?Om den är flytande prova att jorda i chassie.
Nu vet jag inte hur glöden till småsignal rören är kopplade(ac eller dc?),men jag har fått bort brum några ggr genom att jorda den när den inte varit jordad.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2011/06/17 15:10:19
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/17 :  15:28:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan man se schemat någonstans?
(Kanske i den här tråden )

Det bör ju gå att få hjälp på forumet med olika försök till åtgärder för att minska/få bort brummet, med tanke på
vad många rör-byggare som häckar här.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/17 :  15:31:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Ryssen. Tog ett foto av kopplingsschemat för att förtydliga. Kretskortet är jordat i chassit. Det där med glöden förstår jag inte men det kanske framgår av ritningen?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/06/17 :  18:28:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Första röret har likströms glöd och andra växelström.Men det sitter ju redan motsånd mot jord,R48,R49 och R44,R45 som är till för att ta hand om brummet vill jag tro.Man vet ju inte vilket steg brummet kommer från..
Prova att bygla C1 och se om det blir nån skillnad.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/06/17 :  18:50:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har du pluggat i rören som matchade par och ställt biasen noga innan du börjar riva bland komponenterna?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/17 :  21:08:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ryssen; ska testa byglingen du föreslog, när jag hinner. Kommer inte åt undersidan på kretskortet med mindre än att jag tar isär hela bygget. OK att bygla direkt till chassit?
Bardis; calibrerade om idag innan jag lyssnade. Hade inte kläm på rörens olikheter. Tog ur dem under inprovning av topparna och satte in dem på olika platser. Håller ordning på dem nu

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000