Author |
Topic |
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2011/03/12 : 11:15:15
|
Egentligen är det mot bättre vetande jag ens skriver det här. Det här ämnet är fullt jämförbart med den klassiska diskussionen om huruvida kablar påverkar eller inte påverkar ljudet. Med andra ord är det rent ut sagt livsfarligt att ens öppna munnen när det gäller ämnet elektromagnetiska fälts hälsopåverkan eftersom de som har åsikter i ämnet grävt ned sig i två skyttegravar.
Om du hade bläddrat igenom vetenskapsrådets utvärdering av den svenska forskningen hade du hittat följande på sidan 38;
quote: Forskningen i Sverige och i andra länder, under de senaste decennierna, har inte med säkerhet kunnat påvisa några negativa hälsoeffekter av elektromagnetiska fält. Vissa epidemiologiska studier, bland annat från Sverige, har dock visat att elektromagnetiska fält (>0,4 #956;T) i nära anslutning till kraftledningar är svagt associerade med ett ökat insjuknande i den sällsynta tumören akut leukemi hos barn. Elektromagnetiska fält anses därför av WHO vara en möjlig orsak (IARC 2B) till denna tumörtyp.
Bristen på solida vetenskapliga bevis för att elektromagnetiska fält framkallar sjukdom hos människan står i stark kontrast till den oro som är förknippad med användning av elektrisk apparatur, och antenners och elledningars placering i människors närmiljö. Som nämnts är forskningen runt om i världen omfattande, men trots detta är kunskapsläget ofullständigt. Många frågor, framför allt de som rör hälsoeffekter av mobiltelefoni, är mycket kontroversiella.
Har det effekter? Svaret på den frågan är sannolikt ett ja. Hur hur vi ska bedöma effekterna och de effekterna kontra de samhällsekonomiska / kulturella / bekvämlighetsmässiga vinsterna samt kontra andra faktorer som påverkar vår hälsa finns det inga bra svar på.
Man kan som ett exempel (jag är medveten om att det inte är analogt) jämföra farorna med att ha mobiltelefoni och farorna med trafiken. Det är farligt att ha / åka bil men vi anser att om vi minimerar riskerna överväger fördelarna. Här finns det ju dock mycket mer forskning och effekterna av en krock är så mycket mer påtagliga och synbara. När det gäller elektromagnetiska fält har vi i dagsläget inga säkra resultat om hur det påverkar oss i det långa perspektivet. Vad vi dock har för att citera citatet ovan;
quote: Bristen på solida vetenskapliga bevis för att elektromagnetiska fält framkallar sjukdom hos människan står i stark kontrast till den oro som är förknippad med användning av elektrisk apparatur
Så kontentan ur en hifisynpunkt är att vill du ta det säkra före det osäkra investera i följande;
|
Edited by - bibl on 2011/03/12 11:19:21 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/03/12 : 11:28:56
|
quote: Och då förstår man hans uttalande emot Mona Nilssons bok Spelet om 3G.
Att Mona Nilsson gör sig ett namn och tjänar pengar på att gapa om världens undergång till följd av mobiltelefoni är förstås inte något som kan tala emot hennes opartiskhet? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/03/14 : 18:41:21
|
De höga frekvenser som används inom mobil kommunikation idag är ju uppe i mikrovågsbandet. Om jag stoppar in familjens hamster i mikrovågsugnen så kan jag redan efter ca 30 sekunder se att mikrovågor inte är hälsobringande. Att leva 80 år i en tjock "dimma" av mikrovågor kan inte vara helt hälsosamt, även om det inte handlar om 800 watt 10 cm från kroppen.
Som vanligt är det bara att följa pengarna så ser man snabbt varför mikrovågor "är ofarliga". |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/03/15 : 09:58:32
|
Bäst att ta det säkra före det osäkra...:
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2011/03/15 09:58:55 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2011/03/15 : 23:44:43
|
quote: Om jag stoppar in familjens hamster i mikrovågsugnen så kan jag redan efter ca 30 sekunder se att mikrovågor inte är hälsobringande.
Med den typen av argumentation skulle man ju också kunna dra slutsatsen att det är farligt att sitta intill en brasa, stoppar man in handen i elden så får man ju brännskador...
Det är väl ingen som tvivlar på att att mikrovågor är farliga om intensiteten är så hög att ex. temperaturen i huvudet börjar höjas; men poängen är ju att intensiteten från en mobiltelefon är så pass låg att temperaturen INTE ökar. De cancerrisker etc som en del -utan vetenskapliga belägg- talar om sägs ju orsakas av någon annat vilket i sin tur innebär att jämförelser med mikrovågsugnar och annat haltar betänkligt.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2011/03/16 : 06:30:19
|
Den där filmen Bernt la du upp bara för att det fanns en massa Tannoy-högtalare med i den |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/03/16 : 09:50:38
|
Mikrovågor är ofarliga idag på samma sätt som röntgenstrålning och neurosedyn var ofarligt förr i tiden. Kokain och amfetamin såldes som bantningspreparat och uppigande medel på 40 talet. Jag gissar att det oxå är ofarligt. Gång efter gång, år efter år så är lönsamma saker ofarliga bara för att 20 - 30 år senare plötsligt förbjudas av våra myndigheter, när väl bieffekterna inte längre kan ignoreras och bortförklaras.
Jag vill inte se mina barn dö av cancer om 20 år, även om Nokia, Eriksson mfl gärna offrar dem för lite gammal hederlig profit.
Om mikrovågor visar sig vara ofarliga om 20, 30 år kan jag åtmindstånde se mina barn i ögonen och be om ursäkt för att jag inte ville exprimentera med deras liv och hälsa, utan tog det säkra före det osäkra. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
|
Topic |
|