HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Är jag ute och cyklar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:28:59  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Jag behöver köpa en ny cykel och har börjat kika runt lite och frågat. Jag har märkt att detta med cyklar är lika utsatt för nörderi som Hi-Fi och det är lite svårt att hitta rätt i denna djungel av märken. Men om man tar två ytterligheter i min värld när det gäller acceptabelt pris på en cykel som ska användas till och från jobbet (ca 20 min cykelfärd) utan någon tung och skrikig last numera och färder runt om stan har jag hittat dessa två exempel:

Biltema
Panorama 28"
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Herr/Panorama-28/
2 399:- kr

Och

Crescent
Kebne 704, 24-vxl
http://www.crescent.se/stadscyklar/cyklar/kebne-704-24-vxl/
ca 8495:- kr

Finns det någon erfarenhet av Biltemas cyklar här och varför ska man egentligen (eg. jag) lägga ca 6000:- mer på en Crescent cykel? Är den så pass mycket bättre och på vilket sätt är den det?

mvh


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:37:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Köp ingen cykel som du måste montera själv. Hos en cykelhandlare får du hjälp att hitta rätt.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2011/03/08 :  18:59:58  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Finns en koppling mellan pris och kvalitet såväl som inom vårt gebit. Som Huzze råder dig gå till en eller flera riktiga cykelhandlare, och gör en egen bedömning från de råd du får där.
Du köpte väl inte din Gondul hos någon stormarknad?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/03/08 :  19:05:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag vet inte just hur den Biltema-cykeln är, men jag har aldrig sett så mycket gravrost på en cykel som på en Biltema Cruiser som stod utanför här ett tag. Styret var alldeles uppfläkt, vilket är att jämföra med en hel del mycket äldre cyklar som förvissa kan vara rostiga, men då brukar det mest vara ytrost.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/08 :  19:12:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fler märken och modeller kan du hitta hos http://www.cykloteket.se/ där jag köpt min Kona. Mycket seriöst bemötande fast de har stort kundtryck.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/03/08 :  20:50:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Som så många andra redan antytt - även när det gäller cyklar får man det man betalar för.
Precis som vi rekommenderar att man ska lyssna på hifi-utrustning innan köp bör man absolut provcykla före cykelköp. Det får man hos bättre cykelhandlare.

När jag köpte min senaste cykel (2006) så började jag att provcykla i den nedre delen av ditt prisintervall Pettersson. Till slut köpte jag en cykel i det högre.

Varför?

Redan som ny var den dyrare cykeln skönare att cykla på; hade bättre balans i ramen, vägde mindre, hade bättre harmoni mellan växellägena, var enklare att växla, hade fler möjligheter att justera läge på styre och sadel - med mera.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2011/03/08 :  21:00:50  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
jag upptäckte nu att jag skrev lite raljerade om nörderi, jag anser själv att jag är en hi-fi nörd men det negativa med nörderi är att det blir svårt att ta reda på fakta för en oinvigd...

jo, visserligen så så måste det finnas någon koppling mellan pris och kvalité men det sitter väl bra grejor på Biltema cykeln? Jag tänker på växlar och dyl, eller syns det det någonstans att det är andra klassens grejor på Biltema cykeln. Det där med rosten inte bra men man kan ju köpa i princip 3-4 Biltema cyklar för samma summa...


mvh


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/03/08 :  22:41:20  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
men det sitter väl bra grejor på Biltema cykeln


Motsvarande som på ljudåtergivningsgrejer typ no name.

Återigen, you get what you pay for.

Jag antar att du inte ville köpa en Lada heller?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/08 :  23:09:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Alltså, nu är det ju inte så att Biltema gör egna cyklar,, de köper cykeldelar av andra tillverkare, sätter ihop, och sätter sitt eget namn på.
Det sitter ju tex Shimano växelsystem monterat vilket definitivt inte är dåligt.
Man skall nog inte snöa in för mycket på vad saker kostar, bättre att på olika sätt ta reda på vad sakerna går för.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/03/08 23:15:24
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/03/09 :  00:01:33  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Jag tycker modellen på crecsent-cykeln ser bra ut! Mer upprätt ställning det passar bra till ditt cyklande.

Här har du cykelns motsvarighet till HiFi-Klubben!
http://www.cykelcity.se/GetDoc?meta_id=1044

Om det kommer attt cyklas en del så tycker jag du skall köpa en bättre cykeln en den du får på biltema.

Köpte ssjälv en cykel på biltema med komplett shimano 105-grupp.

Plockade av grejerna och köpte bättre ram styre gaffel.

Växelgruppen blev då mycket billigare på cykeln än köpa löst. Det var då det.

Skall den klara allväder runt hela året med saltning osv. Då måste alla komponenter vara av bästa kvalite.

Jag tycker om att köpa bra begagnad cykel. Brukar kunna göra goda affärer.

Beroende på var du bor finns de ofta motionsnördar som träffas och diskuterar å har skoj

Kanske den här! http://www.blocket.se/stockholm/Hybrid___allround_cykel_och_pendlar_maskin_32342740.htm?ca=15&w=3

mvh
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/03/09 :  05:55:04  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Efter att ha avverkat ett antal "kvalitéts" cyklar de senare åren så skulle jag utan att tveka idag köpa Biltemas cyklar, att man får vad man betalar för tycker iaf jag stämmer dåligt på cyklar, marknadföring och hypade märken finns det däremot gott om, rosten kan man hålla borta genom att inte låta cykeln stå ute i regn eller blöta.
Alla cykeltillverkare idag tillverkar efter samma miljöregler och ytbehandling idag är inte vad den var igår, de flesta eller alla gifter är borta idag, vilket gör att kromet faller sönder fortare idag.
Sen att cykelhandlaren skruvar ihop cykeln åt dig är heller inget "kvalitéts" märke, det är ingen raketvetenskap direkt och inget iaf jag litar på.
En del avvikande åsikter mot andra skribenter i tråden, men jag är duktigt trött på dyrt skräp, köper hellre billigt skräp och får mina förväntningar överträffade istället när det gäller cykel.
(i vilken butik tror ni många cykelhandlare köper sina reservdelar......)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/09 :  06:50:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har köpt en BT LE Conte
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Herr/Le-Conte-28/

Har inte cyklat så väldigt mycket med den än, men än så länge känns det bra.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/03/09 :  07:33:11  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Även jag köpte ny cykel för något år sedan. Jag ville till skillnad från cykelnördarna på forumet inte ha en superlätt sak för ultrasnabb transport. Jag ville ha en rejäl sak som kan ta grejor hem från affären, ungarna på pakethållaren samt en stor cykelkorg att trycka ned ryggsäcken i. Det blev en Pilen SuperLyx, ligger i paritet med den Cresent du nämnde (tror prislappen just nu är strax under 8k) Men det är en rejäl cykel som lär hålla länge...

http://www.pilencykel.se/site/sv
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/09 :  10:41:54  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Det sitter ju tex Shimano växelsystem monterat vilket definitivt inte är dåligt.
Väntade på den kommentaren. Som att påstå att alla högtalarelement är bra från ett visst märke. Det finns alltid budgetversioner som massproduceras.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/03/09 :  11:46:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag köpte en Rex som ligger mitt emellan priserna som jag cyklat mycket med och är nöjd med!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/03/09 :  11:49:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Själv drömmer jag lite om en sån här...



http://www.orangebikes.co.uk/bikes/2011/r8_pro/

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/03/09 11:49:55
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2011/03/09 :  12:10:23  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Jag cyklar året om (dubbdäck på vintern)så jag köpte en Skeppshult arc (gubbcykel)
Made in sweden (rostfritt,aluminium,skf lager,tätningar)en kanon cykel.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/03/09 :  12:18:25  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Väntade på den kommentaren. Som att påstå att alla högtalarelement är bra från ett visst märke. Det finns alltid budgetversioner som massproduceras.


Har du erfarenhet av dåliga växelsystem från Shimano?
Och på vilket sätt var det dåligt?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2011/03/09 :  12:21:07  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
jo, visserligen så så måste det finnas någon koppling mellan pris och kvalité men det sitter väl bra grejor på Biltema cykeln?


Det viktigaste på en cykel är ramen, resten går att byta ut. Om inte ramen är styv på dom rätta ställena så får du inte ned kraften i backen. Själv åker jag på en 15 år gammal Cykelpro MTB där det mesta är utbytt, men ramen håller än, tror man fick betala ca 8000kr för den då. Cykeln har rullat 4-5 mil i veckan dom senaste 10 åren, därav "det mesta utbytt".

Vi kan ta ett annat litet exempel, för ett tag sedan slet jag ut först framhjulet och några månader efter det gick bakhjulet sönder. När jag köpte framhjulet kom snik-olle fram och jag köpte ett från Biltema, visst funkar det och det rullar inte trögt eller något sådant.

Men att jämföra det med ett Shimanohjul, det som jag köpte som bakhjul är som natt och dag. Att jag köpte ett Shimano- och inte ett Biltemahjul bak beror att det är högre belastning på det hjulet och då litar jag inte på Biltema grejer. Det är en sådan skillnad mellan dessa två hjul att man tror att dom kommer från olika tidsåldrar.

Ett sett sådana hjul kostar alltså mer än halva Biltema cykeln du länkar till, bara för att få lite perspektiv på det hela.

Jag är inte säker men jag tror det är den billigaste modellen Shimano säljer.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22749

Edited by - henrickpettersson on 2011/03/09 12:27:57
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/09 :  14:11:03  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Minns inte modellbeteckning etc, men hade en cykel med Shimano för tio år sedan där cykeln som sådan rostade fort och stora drevet fram gick av!!! Tur att det var handbromsar. Växlarna gick aldrig att justera in bra.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/03/09 :  14:53:05  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Shimano tillhör ju de stora drakarna på marknaden och tillverkar allt från värsting till värsta varianterna.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/03/09 :  15:10:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Köpte en demokörd mountainbike på biltema år 2003. Har gått rätt hårt och stått ute i långa perioder. Styret är rostigt, de yttersta kuggarna på växeln vill inte längre. I övrigt har det varit en slitvarg som fungerat mer än väl och överträffat mina förväntningar om kvaliteten på biltemahojar.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:09:30  Show Profile Send lortopalt a Private Message  Reply
Man får vad man betalar för, inget snack.
Det finns inget krom på en kvalitets cykel, då är det kolfibelr eller aluminium, en aning rostfritt. Själv har jag en Specialized Tarmac racerhojpa och en i Gtb handbyggd Nishiki, de anser jag vara värda varenda krona,Om du inte har så höga krav så skulle jag tippa att en hoj för runt 6000 skulle passa bra.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2011/03/09 :  20:37:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Cyklar varje dag köpte en beggad skeppshult 5 växlad herrcykel. Hur nöjd som helst. Cyklat i 1 år nu minst 20 min enkel resa flera gången om dagen. Funkar bra för mig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

BoB
Starting Member

49 Posts

Posted - 2011/03/20 :  11:20:01  Show Profile Send BoB a Private Message  Reply
japp, som hifi.
Smart att köpa begagnat, polisauktion eller privat med garanterat ej stöldgods.

BB
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/03/20 :  11:35:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80887&whichpage=1&SearchTerms=recumbent


Fel sida 10 kkr gränsen och ingen bra stadscykel, men jag vill ändå nämna cykelvärldens "SiC-jfet". För längre landsvägcykling är de ljuvliga.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000