HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Saker jag undrar över ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/23 :  13:42:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
T.ex. undrar jag om klockan blir 24.00 någon gång ...

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/02/23 :  13:49:49  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ja, men inte så länge.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/02/23 :  14:11:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det beror på hur man ser det...
Jag har för mig att vi hade en ugn utrustad med klocka som faktiskt visade 24:00 vid midnatt för att sedan gå över till 00:01.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7823 Posts

Posted - 2011/02/23 :  19:00:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag köper inte riktigt det här med klockslag: Hur små fraktioner man än delar upp tiden i så flyter den ändå kontinuerligt, när man kommit fram till ett klockslag så är det alltså redan passerat och inne på nästa...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/02/23 :  19:24:18  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Då kommer här en fundering till.

Allt som oftast när jag ska se vad tiden är, visar klockan 46 minuter i hel timme. Detta fenomen har pågått i ett tiotal år nu. Och jag är mycket undrande över vad det kan betyda. Men det är också så att det går lite i perioder. Vissa perioder är inte förekomsten av detta mystiska fenomen lika markant, som det är andra perioder Lite skrämmande är det i alla fall. Är man medial på något sätt, om man ser eller lägger märke till sådant här.

Eriksson.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/23 :  19:47:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hade varit mycket coolt om det varit 42 istället ...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/02/24 :  11:11:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Fuling: Det kan vara kontinuerligt även om det är indelat i fraktioner. Tänk en planka som du mäter upp varje meter på. Det är fortfarande en kontinuerlig planka... Sen att gränsen har noll vikt(oändligt liten) och inte är en punkt är ju en annan sak.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/28 :  10:19:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag undrar om en dyslektiker kan stava eller läsa namnet på sitt eget handikapp.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/02/28 :  12:14:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Varför karens? Varför får jag inte betalt när jag är hemma istället för att smitta kollegor med virus? Känner inte att jag har råd med sådan hänsyn...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/02/28 :  12:22:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply

Ja, 42 hade varit logiskt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/28 :  12:41:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och var tar den vita färgen vägen när snön smälter?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/02/28 :  13:12:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Eftersom vitt är alla färger samtidigt delar den på sig och blir gröna löv, gula blommor etc.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/28 :  17:22:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Överskottet blir väl snödroppar?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/02/28 :  20:46:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Fuling:Jag köper inte riktigt det här med klockslag: Hur små fraktioner man än delar upp tiden i så flyter den ändå kontinuerligt, när man kommit fram till ett klockslag så är det alltså redan passerat och inne på nästa...

Det diskuteras i vetenskapliga kretsar om att tiden kanske ändå inte är kontinuerligt, utan tickar fram i diskreta steg. I så fall borde det vara i Plank-tidsenheter, dvs i storleksordningen 10^-44 sekunder.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/02/28 :  20:52:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Här kommer en annan grej. Ibland när jag stirrar upp i luften, händer det att jag ser genomskinliga runda ringar med en prick i. Vad är det här för något, är det någon mer som sett detta.

Eriksson.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/02/28 :  21:16:54  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad har du tittat på precis innan? Det kan bli eftersläpningar även på näthinnan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/28 :  21:54:42  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag kunde också se ett sådant mönster när jag låg på en badstrand och tittade upp mot den blå himmelen. Men aldrig när det var mulet. Jag tror att det har med näthinnan att göra.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/02/28 :  21:57:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Erikson, det är sk. glaskroppsavlossning, dvs. glaskroppen som släpper inne i ögat. Prickarna finns på en specifik plats så du kan inte direkt titta efter dem. Tyvärr ett åldertecken...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/02/28 :  21:58:48  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Fina damer. Nej skämt å sido, det vet jag inte . Det är inte ofta det händer, kanske ett par tre gånger un´der ett år. Ibland kan jag även se stjärnor, men det är kanske inte lika ovanligt.

Eriksson.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/02/28 :  22:04:05  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jaha Magils. Inte så konstigt då, då jag varit på dödsidan ett år nu.

Eriksson.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/02/28 :  22:08:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det är inget man dör av...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/03/01 :  18:49:29  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://en.wikipedia.org/wiki/Floater
Kanske?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/02 :  09:36:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Eftersom vitt är alla färger samtidigt delar den på sig och blir gröna löv, gula blommor etc.

quote:
Överskottet blir väl snödroppar?

Det finns ju en lösning till, som besvarar en annan fundering jag haft:
"Varför mjölken är vit när korna bara äter grönt gräs?!"

När snön smälter sjunker det vita ner i marken, utan att vi märker det, och kommer sen upp inne i gräset.
Sen när korna äter gräset så lever dom på det gröna, men det vita från snön är en restprodukt som kommer
ut ur kon tillsammans med mjölken.


Nu ska jag gå och göra en kopp kaffe med gräs, f'låt mjölk.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000