HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Det är mycket jag "lurar" på.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/02/20 :  21:39:36  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
Är på jakt efter ett par lurar och ett lursteg. Har inte en susning om vad man skall köpa. Har sett att många har lovordat AKG 701.

vad skall man köpa för lursteg ? Det är väl så att man kan lägga hur mycket pengar på det här som helst ?

Har en ca budget på 5000:- sek helst mindre :) Lurarna vill jag köpa nya, men lursteget kan gärna vara beg.

HJÄLP!


"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2011/02/20 :  22:16:08  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Du behöver ha en hum om vilken typ av lur som du gillar. Ska den vara öppen eller sluten? Ska den sitta på örat eller runt örat?
Sedan är det skillnad mellan hur de låter också.....
För egen del så fastnade jag för Sennheiser HD650 för några år sedan och har kvar dem....har inte sett något skäl att byta ännu.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/02/20 :  23:38:28  Show Profile Send O8h7w a Private Message  Reply
Jag kanske kan hjälpa till lite, har lurat på samma sak i ett halvår nu :)

Själv är jag nu till slut inne på att köpa Denon 2000 - men jag är inte nöjd med dessa lurar som de är. Nej, men det bor en liten moddfantast i mig, som behöver få utlopp. Det finns mycket intressant att läsa på ett forum som heter http://www.head-fi.org/, men där är också ovanligt mycket folk som tycker en hel del utan att ha lyssnat, så se upp!

Vad gäller hörlursförstärkare så finns en mycket stor del av den svenska marknaden representerad på blockets e-handel, så det kan vara ett bra ställe att skaffa sig översikt. Ett annat tips är att det var ett någorlunda omfattande test i HiFi&Musik nr 11 2008 - kolla på närmaste större bibliotek.

Och visst är det sant att man kan lägga hur mycket som helst. Kanske det bästa ljud jag hittills hört hörde jag förra helgen, på en viss mässa... Lurarna har du nog hört om: Sennheiser HD800. Förstärkaren var en rörkonstruktion som visade sig kosta ungefär tre gånger så mycket som dessa dyra lurar! Och elektrostaterna ska vi bara inte tala om :P

Om vi ska kunna gissa oss till några direkta rekommendationer måste vi som ahultin påpekade få veta lite mer, först vilken typ av lurar du tänker dig. (användningsområde?) Sedan kan det ju vara idé att du talar om vad du lyssnar på nu och vad du tycker om det, så får man ett hum om hur du lyssnar och vad i ljudet du värdesätter, och vad du retar dig på - ännu viktigare. Och så är det ju frågan om vad som sitter bra på huvudet, och det får man väl prova själv - men många verkar vara rörande överens om att Grados lurar inte är något under av komfort. Har själv inte haft tillfälle att prova.

Annars kan jag bara önska dig lycka till :) /O8h7w

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/02/22 :  13:21:49  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Även jag föll på Sennheiser HD-650 för några år sedan, enda negativa med lurarna som tjejen hittat hittills är väl att det låter rätt mycket utåt och även in när du väl har dom på huvudet iomed att dom är öppna. Så om du bor ensam eller har fritid där du får vara i fred kan jag lätt rekommendera dessa! Är man småbarns pappa och vill koppla av lite så kanske jag valt ett par slutna lurar istället.
Driver mina hörlurar med en Rega ear förstärkare och har en Denon receiver som förförstärkare.
Bästa tipset är nog att du går till någon ljudbutik och lyssnar då alla gillar olika karaktär och kanske även dom kan tipsa om en bra matchande förstärkare.
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/02/22 :  19:48:22  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
blir nog en sluten lur för min del isof. sen vad det gäller musik är det ganska så blandat. i princip allt förutom dansband ;) men det går mycket pet shop boys och yello för tillfället. sen är det väl som allt när det gäller musik, så länge det svänger så.

skall se ifall jag kan åka runt i gbg för att se ifall jag hittar något jag gillar, såg en harmony ear med balanserad utgång för 2800, kanske kan va något ? :)

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/02/22 :  21:03:20  Show Profile Send O8h7w a Private Message  Reply
Tillåt mig gissa att det var balanserad ingång, inte utgång. Annars borde den vara betydligt dyrare!

Jag har själv inte hört den Ear90, inte många andra heller för den delen, men enligt vad jag har läst och prisläget så ska det vara ett bra köp. Man ska ju alltid försöka att lyssna innan man köper, men då blir ju frågan om man ska börja med lurarna eller stärkaren...

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2011/02/23 :  11:34:52  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Ear 90....behöver du inte lyssna på.....har ägt ett gäng apparter i olika prisklasser (1200-22000kr).....Corda, Rudistor, Style Audio, Creek Audio och Harmony Design........Harmony Design spelar rent och klart!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  18:53:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Efter att ha lagt ut XXXX kr på lurar har jag äntligen fått tag på bra lurar. Ultrasone Proline 650. Härligt avstämd bas och hög upplösning på resten. Som tur var följde det med nya kuddar då jag nog kommer att slita ut dessa. Sitter skönt på knoppen. Utesluter inte ljud utanför som vissa lurar men så är de ju inte några walk-manlurar. Kan bara rekommendera. Phu, låter som en reklamannons

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/03/05 :  19:14:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Va kul att du gillar dom. Jag testade ett par Ultrasone Pro 900 för två år sedan och skrev lite om dom. Jag tycker att dom jättfint med bra bas om än dyra. Men va fan då!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2011/03/13 :  20:49:37  Show Profile Send garmen a Private Message  Reply
då var det färdig "lurat"

köpt en st harmony desing ear 90 och beställde precis ett par akg 701. klarade mig med 1000 sek mot min budget.
så jag är väldans nöjd, eller det vet jag först när jag får mina lurar *woohoo*


"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000