HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med få fram VAS värdet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/02/20 :  09:38:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hej. Jag ska beställa en Dayton Woofer Tester (http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7688) nu i månadsskiftet för jag har en MASSA högtalarelement som jag gärna vill ha reda på Thiele/small parametrarna så jag kan bygga något skoj av dom.
Men nu till frågan.
Programmet kan inte få fram VAS-värdet genom mätning och det kan man få fram antingen genom att tillagd massa eller en traditionell test låda (vad dom nu menar med det)eller mäta känsligheten på elementet och då undrar jag hur jag gör detta på enklast möjliga sätt?

mvh: Kristofer

Musik är livet

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/20 :  10:27:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Att lägga till lite massa är oerhört lätt, så varför inte göra så?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/02/20 :  11:19:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Förstår inte riktigt vad som menas med det? Förklara.

Musik är livet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/02/20 :  11:44:16  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En kladd häftmassa funkar bra att kleta fast på konen före mätning. Jag tycker modellera fäster sämre och kan lämna fett fläckar.
En tillräckligt noggrann våg är bra att ha för att väga den tillagda massan.

Lådprincipen funkar så att du bygger en testlåda med känd innervolym. Lite knepigt att anpassa den till en massa olika högtalarelement med olika diametrar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/20 :  13:29:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
När jag mätte använde jag femkronor fastsatta stumt mot membranet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2011/02/20 :  14:55:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har lånat en sådan Dayton WT3 av Tobbe å den verkar ha svårt att mäta lite större element.
Upp till ca 10 Tum verkar den funka bra.

Addera massa är inge problem.
Jag tejpade ihop 1kronor å satte fast dom med lite tuggummi å mätte.
Det är viktigt att vikten man adderar sitter bra på konen.
Programmet säger till om massan är för liten.

Den är trots sina begränsningar värd pengarna tycker jag.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/02/21 :  09:09:19  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Nu blir det att beställa en sådan så fort lönen har trillat in.

Imperial: Vet du varför den har svårt att mäta större element?

Musik är livet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/02/21 :  10:10:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det verkar vara så att när elementet blir lite större o framför allt med mjuk upphännging så orkar inte WT3 driva elementet på ett vettigt sätt. USB-ljudkortet är nog för klent..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/02/21 :  11:55:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Mycket intressant info om WT3.. Har själv funderat på att införskaffa ett sådant.. Vad blir det för fel då man mäter större element ? blir alla värden bara lite fel eller blir det jättegalet ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:09:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Man kan ju inte räkna med att bara behöva en testlåda, man får bygga flera. Jag tycker/tror det är smidigare/bättre med låda om jag minns D'Appolito-boken korrekt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:17:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag tror att det är lite beroende på datorn.
Min stationära dator ger jämnare resultat än med bärbara.
Skulle vara intressant att göra en test med några olika datorer o se hur spridningen ser ut, jag kanske är helt ute o cyklar med mina misstankar

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/21 :  12:21:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Min stationära dator ger jämnare resultat än med bärbara.

Ljudkortet?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:12:32  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det kanske är mjuk- och hårdvaran i kombination som skapar varierande resultat? Jag har läst att originalet som DWT baseras på skall vara bättre, kvalitetsmässigt.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:19:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
WT3 är ju ett ljudkort, fast med lite interna mätfunktioner.
Misstänker att det mer handlar om spänningsmatningen till usb-portarna...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:46:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Så då borde det kanske bli bättre om man kör separat spänningsmatning till WT3 via en USB hubb då som får spänning direkt från elnätet. Helt klart värt att testa när jag har fått det.

Musik är livet
Go to Top of Page

edelbrink
Starting Member

34 Posts

Posted - 2011/02/21 :  16:03:58  Show Profile Send edelbrink a Private Message  Reply
Funderade också på att beställa en, men då från PartsExpress, den borde bli bra mycket billigare trots frakt/tull/moms då en WT3 kostar $100 och nu får man en våg med på köpet.

\\M

I Dyersberg, Tenesse är det förbjudet att fånga fisk med lasso.

Edited by - edelbrink on 2011/02/21 16:44:02
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/02/21 :  16:38:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Jag tejpade ihop 1kronor å satte fast dom med lite tuggummi å mätte.

4 Bugg?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/02/23 :  09:16:46  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Har inte provat. Vet ej om det funkar.
Men jag tycket det verkar vara enklare att
göra en låda med en öppning som snabbt kan
tillslutas med tving. Sen kan lådan få minskad
volym med stenar.

Edited by - Sundström on 2011/02/23 09:17:18
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2011/02/27 :  20:12:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ingvar:Det var Appo's Cherry mint

När jag mätte mina EVX150 så blev det rätt många olika värden allt ifrån qt 0,15 till 1,2 å ibland så var added mass för lågt. HMMM!

Fs verkar stämma iaf.
Le hade den svårt å få fram men kom så småningom några olika värden.

Jag kontroll mätte Fs med signal-gen å scope så då stämde det.

Jag körde WT-3 på min stationära burk.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000