HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Enkelt CAD-program?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/18 :  21:16:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag letar efter ett enkelt CAD-program.
Eller CAD förresten, ett ritprogram i stil med Sketchup.
Jag kan tyvärr inte installera Sketchup på min dator, eftersom jag saknar Service pack 2 till Windows XP (och jag kan inte uppgradera)

Vad finns det?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/01/18 :  21:36:19  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad är det du skall rita?
Elschema? 3D? eller något annat?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/18 :  21:47:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det finns ju en anledning att program inte stödjer SP1. Supporten och säkerhetsuppdateringarna upphörde 2006!
Att det inte skulle gå att uppgradera till SP2 eller SP3 antingen direkt eller medelst ominstallation förefaller oerhört märkligt om du inte använder något udda specialprogram.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/18 :  22:22:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Vad är det du skall rita?
Elschema? 3D? eller något annat?

Enkla 3D ritningar - rum, högtalare osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/01/19 :  07:44:48  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Får det kosta pengar eller ska det var gratis?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:17:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Får det kosta pengar eller ska det var gratis?

Hehe, gärna gratis
Jag letar efter någon som är väldigt enkelt och basic.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:18:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag tror lösningen ändå är att installera SP2 (/och 3) för att kunna köra Sketchup.

Jag använder Sketchup när jag skissar upp akustikrum och det funkar väldigt bra. Efter en tid får man ett bra bibliotek med modeller och en flinkhet som gör att användandet bara flyter på.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:23:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag tror lösningen ändå är att installera SP2 (/och 3) för att kunna köra Sketchup.

Ahh, synd för det går helt enkelt inte att uppdatera mitt Windows XP.
Jag får helt enkelt vänta tills jag köpt ny dator, en laptop med Windows 7 antar jag att det blir.

Edit: the stavning

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/01/19 08:28:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:43:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag blir jä---igt nyfiken på varför det inte skulle gå att få till en SP2'a?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:48:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Prisvärt och kompetent:
http://www.emcad.nu/AlibreDesign11.htm

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:49:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag blir jä---igt nyfiken på varför det inte skulle gå att få till en SP2'a?

Ja det är jag med ärligt talat, jag har provat många gånger, startat om Windows och provat igen utan att lyckas.
Jag har även låtit datorduktiga kompisar titta på det utan resultat - "Ehh du får nog prova att installera Vista eller nått annat, eller köpa ny dator" får jag till svar.
Det är inget stort problem för mig, men det är surt att inte kunna köra vissa program.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  08:51:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för tipset Amatören, det ska kollas upp!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/01/19 :  09:11:50  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Om det nu skulle bero på hårdvaran att du inte kan dra på servicepack två och tre (vilket jag inte kan förstå varför (jag installerade det på sonens lekdator en mycket tidig P4 med ett Nvida kort som var före FX5200 serien utan problem...) så har du ju alltid möjligheten att gå över till någon linux dist ex. Ubuntu. Hittade den här sammanställningen av CAD/CAM för just linux. Du kan ju ganska enkelt göra en dual install, du behöver ju bara ha typ 4-5 gig till övers på hårddisken alt. slänga i en gammal 10gigare att lägga det på om du nu har en fast burk med 3,5" platser till övers.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/19 :  09:17:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har du provat att ladda hem Offline-uppdateringen av sp2/3 istället för att köra den vi microsoft update ?
Enda anledningen jag ser till att man inte skulle kunna uppdatera är väl om man har ett piratat windows och inte kommer åt uppdateringsfilerna, även om detta eg. inte brukar vara något problem.
Men om så är fallet så är det ju bara att ladda hem en ny installation där senaste servicepack redan är med..(obs. det är förbjudet att ladda hem copyrightskyddad mjukvara).

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  09:23:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Har du provat att ladda hem Offline-uppdateringen av sp2/3 istället för att köra den vi microsoft update ?

Nä, vad är en "Offline-uppdatering"?
quote:
Enda anledningen jag ser till att man inte skulle kunna uppdatera är väl om man har ett piratat windows och inte kommer åt uppdateringsfilerna, även om detta eg. inte brukar vara något problem.
Ehumm, jo så kanske det är

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/19 :  10:05:30  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Finns många sätt att gå runt MS nerladdningsskydd. Dock inget som ska beskrivas här.
Normalt sett när du kör en update så laddar du hem en liten installationsfil och kör då laddar installationsprogrammet ner dom nödvändiga filerna för uppdateringen tillfälligt. I en offline uppdatering laddar man ner alla filerna i förväg för att slippa vara uppkopplad under uppdateringen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/19 :  10:08:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Dock inget som ska beskrivas här.

OK, då släpper vi det.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/19 :  10:23:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du får inte enligt lag ladda ned Tiny-XP från tex piratviken. Gör inte det. Det är olagligt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/19 :  10:45:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
så har du ju alltid möjligheten att gå över till någon linux dist ex. Ubuntu.

På vilket sätt hjälper det till att sen köra Sketchup?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/01/19 :  10:51:49  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
På vilket sätt hjälper det till att sen köra Sketchup?


svar:

quote:
Hittade den här sammanställningen av CAD/CAM för just linux.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/19 :  11:10:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jaha ja.
Jag trodde du var dålig på att läsa inläggen ordentligt, men så var det jag som läste dåligt då.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000