HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 kaffebönor - bildrekomendationer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/01/17 :  23:36:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag är urusel på att komma ihåg namn, så jag tänkte föreslå en kaffebönetråd med både text och bild! Antingen tar man en snapshot med mobilen på påsen man har hemma eller så gör man en skärmdump på produkten från nätet.
Tänkte att det kan handla om alla typer av kaffebönor (brygg, espresso etc) och det kan även vara blandning av varning för dåliga bönor till "magiska" bönor som måste provas. För de som är mer insatta vore det givetvis väldigt trevligt att läsa om hur karaktären upplevs och ifall det finns knep vid skapandet av kaffet!

Dessvärre känner jag mig själv fortfarande som totalamatör och kan inte gå på djupet i något nämnvärt avseende, men denna böna ligger just nu i kylen/kvarnen och det är attans gott kaffe! Det är både smakrikt och lent samtidigt. Passade mig.


Så, ge lite exotiska förslag som man kan prova! Men, gärna med bild så man kan komma ihåg det...

Artphotography

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/18 :  02:00:33  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Mitt (och PAC's) baskaffe sedan många år, provar ofta nytt och njuter men återvänder ALLTID.

Här i slag med sin ngt dyrare bror Cremador.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/18 :  10:00:30  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Himla bra idé

Skriv gärna vad Ni använder den föreslagna bönan till för brygg(d)


Mums!
M

Mehari Ahhhhhh Citroën

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2011/01/18 13:28:21
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/18 :  10:16:21  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Espressobönor passar förvånande bra som brygg, man kanske skall undvika dom allra robustastinnaste blendsen. Rent generellt ger dom ett kraftfullt kaffe med riv i, utan att vara surt eller beskt då dom är rostade för att tåla mycket omildare behandling i espressomaskinen.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/18 :  14:39:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bra idé.
Skulle även vara trevligt om kr/kg angavs samtidigt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/18 :  15:07:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Mehari verkar listat på Prisjakt för 250 pix/kg plus frakt, fast det är ju möjligt att det går att få bättre pris någonstans.

quote:
Mehari Ahhhhhh Citroën

Jag förstår att du i samband med rostade varor osökt kommer att tänka på äldre franska bilar.
(Nu har iofs just den modellen plastkaross, men ändå.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2011/01/18 :  16:18:44  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
El salvador la esperanza är nog mitt favoritkaffe för stunden.
Kostar väl runt 60-70kr för 250g. jobbigt nog så verkar det vara slut för stunden

Ganska kraftig och söt smak

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/01/18 :  16:40:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det här tycker jag är ett helt ok baskaffe.



Finns på Willys o kostar runt 120:-/kg om jag minns rätt.
Inte fantastiskt men ett bra baskaffe som jag tycker slår det mesta från våra svenska tillverkare (de stora jättarna ).

Meharin är superbra kaffe, tror att jag måste ta o handla på lite sådant.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2011/01/18 16:41:01
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/18 :  16:47:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Hemma hos oss prövar vi nytt, och prövar... men alltid kommer vi tillbaka till denna Mauro De Luxe som väl får anses som espressokaffets motsvarighet till knäckebröd med ost, eller Volvo V70 Kombi. Det är Lagom och går alltid bra.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/18 :  20:19:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tråden ligger nu under min flik Mat
Tackar för alla fina tips.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/19 :  16:22:03  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tack vare denna tråden kom jag hem idag med 250 gr bönor vardera av;

100% Arabica



Rossa. Arabica och Robusta


Hittade oxå på Willys.

M

Edit: Provade 100% Arabica till frukost idag. Mjukt lent och väldigt gott

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2011/01/22 10:38:48
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2011/01/19 :  16:53:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Detta är det som bla dricks hemma just nu


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/19 :  20:10:50  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
TobbeL, det där "fulkaffet" kör åttor runt det mesta om man väger med pris i bilden.. Funkar som brygg/press också.

Mauro Deluxe är en fin blend, fantastisk med mjölk.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/22 :  14:23:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Själv nöjer jag mig ju inte med sånt dära vanligt LowFi-kaffe som presenterats i denna tråden hittills, nä riktiga High-end bönor skare va!



Detta kallar jag kvalitetskaffe!
Som ni säkert ser så är det en McIntosh, en Furutech och en Martin Logan - riktigt fina grejer det här, går loss på sådär 1000 - 5000 kr/hg!


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2011/02/05 :  10:16:57  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Mitt "reservkaffe" när inspirationen till hemrostat tryter
Köpt på ICA för 169kr/kg. Mycket prisvärt! Inte helt olik Passalaqua Mehari.
70%Arabica,30%Robusta
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/02/05 :  13:07:47  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Tackar för tipset

Den ska vi prova så länge, i brist på Mehari

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/02/05 :  20:33:20  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag har tyvärr ingen bild, men jag köper för tillfället i stort sett alltid mitt kaffe på Roasters i Luleå - en av deras egna rostar och altså är det lösvikt. "Fransk Rost" kallas espresson jag brukar köpa, och är enligt mig rena fyndet för 200kr/kg. Klockren till Cappuccion, vilket jag även dricker mest. Finns även en Italiensk rost som är ännu hårdare rostad, men den Franska tycker jag är trevligare.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/02/08 :  10:34:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
jag var här i Lördags på koppning.
Alla kaffenördar i Gbg borde gå hit en gång.

http://www.damatteo.se/files/kaffe.html

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2011/03/08 :  17:54:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Mace delade med sig av lite goa bönor, mer om det kan man läsa på min blogg om man är intresserad.

Tack Mace!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000