HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bakmaskintips- nån...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/16 :  20:21:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Okej grabbar, Micke_Y:s kaffekvarn avklarad.

Nu när det snart lackar mot vårdagjämning, påsk och sommarstugesäsong är det dags för en riktigt hard core off topic hushållsmaskin-tråd.

Är det nån som har kläm på en (ny) prisvärd bakmaskin till ett rimligt pris?

Skall användas på landet- när det lokala brödutbudet emellanåt är obefintligt på grund av oförutsett stängd affär, brödet tagit slut i alla livsmedelsförsäljningsställen överallt inom rimligt åkavstånd på bygden eller att man inte har lust att åka och handla...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/01/16 20:23:11

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/01/16 :  21:20:08  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
quote:
Är det nån som har kläm på en (ny) prisvärd bakmaskin till ett rimligt pris?
Detta är NoNo om man älskar livet med alla sinnen

Varsegod!

här har du ett av dom enklaste godaste bröden där man bara behöver tänka före och baka efter
http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

Blir riktigt gott
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/01/16 :  22:17:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, då är det bättre att göra ett riktigt rågbröd som du förvarar i kylen, då håller det i 2 veckor. Det behöver vara stängt ganska länge för att det ska bli problem.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/16 :  22:32:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ni har ingen ugn på landet? Annars är ju bakmaskin onödigt.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/16 :  22:55:22  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Jodå - vi har ugn på landet. Och hemma i stan bakar vi mycket. Så den delen kan vi.

Det vi vill slippa är att krabba med att sätta deg, jäsa, göra i ordning plåtar/formar, baka ut, jäsa, grädda, diska alla bakpryttlar och -pinaler i den minimala diskhon och låta bröden svalna.

Vi vill göra det enkelt genom att slänga ihop ingredienserna på kvällen och ha brödet klart på morgonen.

Om det nu finns någon prisvärd o s v...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/01/16 :  23:26:59  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
OT Anders.S: Det där med att baka i en gjutjärnsgryta i ugnen var riktigt coolt, det måste jag bara prova. Hittade recepet på NYT;
http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/081mrex.html?emc=eta1
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/17 :  08:24:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ååååh vad 80-tal det här kändes, rena rama tidsresan.

Bakmaskinens storhetstid ligger väl 20 år bort, finns det ens sådana att köpa idag?
Jag hade en jag fick till skänks någon gång under 90-talet.
Den "glömde" jag så småningom kvar i en studentkorridor.
Ungefär var 4:e gång så lyckades den göra riktigt OK bröd.

Förlåt att jag också sabbar din tråd, för några tips har jag ju tyvärr inte att ge.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/17 :  08:34:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Det här kanske du redan läst?
http://www.bakmaskin.com/

Edit: för snabb, sidan är under uppbyggnad och är som en gammal gubbkalsong.
Det står inte så mycket i den.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/01/17 08:36:41
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/17 :  10:09:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=550 Kanske finns din maskin bland de här?

Edit;
Fasen... nu blev jag sugen på att börja baka. Pappa bjöd häromsistens på mustigt mörkt lettiskt surdegsbröd - sånt går inte köpa i butiker. Men att bra och enkelt sätt att börja med egna bak borde vara en sådan liten maskin...

I min ungdom jobbade jag extra på ett större bageri i Eskilstuna, efter ett par tusen limpor och längder så infann sig aldrig lusten att baka själv men nu - 20 år senare så börjar den kommma.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/01/17 10:22:14
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/01/17 :  13:27:43  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Familjen köpte en ny bakmaskin för ett par 5-6 år sedan, typ OBH Nordica eller motsvarande märke som man förväntar sig fungera (vi köper aldrig skräp). Jättegott bröd MEN tyvärr funkade den inte, misslyckades allt för ofta. Efter tre reperationsförsök/utbytesmaskiner fick vi pengarna tillbaka. Det var trist för vi gillade som sagt verkligen brödet och doften av nybakat.

För något år sedan köpte vi istället en begagnad Panasonic, efter en rekommendation av en vän i England (som for the record drivit en krog med stjärna i guide michelin) som hävdar att Panasonic är det enda märket som fungerar. Den har mig veterligen aldrig misslyckats mer än pga handhavandefel som att vi glömt jäst. Kan inte exakt modellnummer och vet heller inte hur de nya maskinerna är.

Annars gillar jag att baka med surdeg, förbereda degen på kvällen och sen låta kalljäsa över natten. Då kan man få nybakat bröd på morgonen utan att gå upp vansinnigt tidigt. Men det är klart det är extrem skillnad i tidsåtgång samt besvärligthet med alla byttor etc mot bakmaskinen.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/01/17 :  13:50:11  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
http://www.tretti.se/hushallsapparater/brod/bakmaskiner/tefal-ow500130

http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/14014.pdf

Verkar väl rätt vettig...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2011/01/17 13:53:31
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:08:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skaffa en REJÄL hushållsassistent och gör brödet i den.

Bröd ska för övrigt inte förvaras i kylskåpet. Skiva, frys in och ta fram så mycket det går åt varje dag.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:17:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Rejäl assistent-typ har vi hemma. Fungerar alldeles utmärkt och rekommenderas alla som avser baka själva. Hemma bakar vi på 1,5l degspad åt gången. Perfekt hemma men vi vill komma ifrån krabbandet samt att kunna sätta baket på kvällen och ha färdigt bröd på morgonen.

Tack för inspelen i själva frågan!

Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/17 :  18:18:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Bröd ska för övrigt inte förvaras i kylskåpet.

Jo, det heter ju det, men jag är tveksam till hur vettigt detta påstående är när det gäller vissa brödtyper så länge man tar en plastpåse och ser till att få ut luften.
Nu brukar jag inte ha brödet i kylen ändå eftersom det går åt tillräckligt snabbt för att ligga i ett skåp och dessutom tar det upp plats.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000