HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 så stor pension som möjligt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/12 :  11:44:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Lyssnade på ett program om pensionsfonder, aktiva val mm. För en som bara tjänar 15000 i mån skulle skillnaden i pension i ett visst exempel bli 10000 mellan att vara aktiv eller passiv. Per vad? Månad, år, eller totalt i påsen? Det sades det inget om. Man vill ju ha så mycket som möjligt, var ett argument. Hm, varför vill man det? För att kunna göra av med så mycket som möjligt? Jag vill inte ha mer än jag förbrukar plus en liten marginal. Vad skall jag med så mycket som möjligt till?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/12 :  11:48:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Eftersom pensionen oftast blir lägre än lönen är det troligt att du (och de flesta) vill ha så mycket som möjligt ändå.
Vad de dillade om i programmet är ju svårt att ens sia om utan att ha lyssnat på det. Att det bara skulle vara 10 kkr totalt låter dock högst otroligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/12 :  11:55:32  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag hörde också programmet och jag tycker att ni som har pensionen framför er bör nog lyssna.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2778
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/01/12 :  12:07:05  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Hos pensionsmyndigheten kan du göra personliga kalkyler förutsatt
att dom har relevanta uppgifter (kan spöka om man har sjukersättning
eller dylikt). Glöm inte eventuell tjänstepension och att utdelning
på fondsparande är efter borträknad inflation.

Man behöver innloggningsuppgifter (personlig kod = gammla PPM-inloggningen).

http://www.pensionsmyndigheten.se/Startsida.html
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/12 :  13:00:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vill du inte ha allt Strmbrg så kan du skicka överflödet till mig.
Vi kan ju ordna ett autogiro till mitt konto.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/12 :  14:11:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag kan också tänka mig att hjälpa Strmbrg om det behövs då inte jag inte vill att han ska vara olycklig för en sån struntsak som pengar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/01/12 :  18:30:31  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
strmberg: Det är troligen utifrån en liknande utveckling som det varit eller nåt uppskattat värde. Att det kan skilja 10000 på ett år(vilket jag antar att det pratades om) är inte så konstigt. Men då är det troligen utifall man tar ut all pension på 10 år eller dylikt.
En anledning till att man vill ha så mycket som möjligt är ju om inte annat för att man kan hjälpa sina barn(om man har sånna) eller andra som kan behöva hjälp. Man får nog räkna med att kanske ha lite andra utgifter och att inflationen har gjort att dom pengarna man tycker räcker gott idag inte kommer räcka till mycket då när det är dags...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2011/01/12 :  20:29:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja jag kan nog oxå ordna ett PG
-konto om det ska vara på det viset..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/01/12 :  20:47:56  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag tycker TS har en poäng.
Jag önskar hälsa o vänner när jag blir pansionist
Så mycket som möjligt låter girigt...

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/12 :  20:55:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Så mycket som möjligt låter girigt...

Vad är poängen med att inte se till att få ut så mycket som möjligt ur ett givet inbetalat pensionskapital.
Vem blir glad av det? Sniglarna i ögat på Lars Adaktusson?

Det är ju knappast så att det är ett antingen-eller-förhållande; Välj mellan avkastning eller vänner och hälsa.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/12 :  21:32:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jante?
Lagom är bäst?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/13 :  00:13:32  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Lite för mycket är precis lagom.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/13 :  18:45:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag kanske misstolkade innebörden i "så mycket som möjligt".

Jag tänkte på att tjäna så mycket som möjligt.
Dvs tex en miljon i månaden, om det vore möjligt.

Det var utifrån den associationen jag började fundera:
Varför skall jag ha en himla massa mer pengar än jag gör av med?
Tror nämligen inte att jag skulle öka mina omkostnader speciellt mycket även om inkomsten ökade drastiskt.

Men, så var kanske inte formuleringen menad?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/01/14 :  11:08:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Varför skall jag ha en himla massa mer pengar än jag gör av med?


Du kan alltid skänka till bättre behövande

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/01/14 :  12:07:27  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Jag tror faktiskt de flesta som tjänar så mycket pengar gör något som de tycker är riktigt roligt, så pengarna blir mer en bonus. Menar, om du tjänar 1 milj i månaden, behöver du jobba i två år och sen är du ekonomiskt oberoende för all framtid, så om man inte gillade det, skulle man ju helt enkelt sluta.

Men pratar vi mindre summor som +- 10 tkr i månaden kan det ju vara av helt avgörande betydelse för ens livskvalitet. Det innebär ju i praktiken att man kan köra runt i en ny och säker bil, eller ta med familjen både på vinter och sommarsemester utomlands eller kanske en sommarstuga om man är lagd åt det hållet?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2011/01/14 12:07:54
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/14 :  12:18:24  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Man skaffar sig lätt dyra vanor, mycket vill ha mer.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:42:20  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
Tror nämligen inte att jag skulle öka mina omkostnader speciellt mycket även om inkomsten ökade drastiskt.


Eeeh?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/14 :  15:32:49  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
En gammal floskel; det är inte inkomsten man blir rik på, utan utgifterna.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/01/14 :  19:22:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
quote:
Tror nämligen inte att jag skulle öka mina omkostnader speciellt mycket även om inkomsten ökade drastiskt.
--------------------------------------------------------------------------------

Eeeh?


Nä, faktiskt inte.

Har väl aldrig längtat efter mer än vad som är realistiskt att skaffa.

Jag har insett att jag inte mår bättre av mer.
Välbefinnandet blir bara dyrare att finansiera utan att välbefinnandet ökar.
Och, vad skall det vara bra för? Ser det mest som resursslöseri.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000