HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Horn och fas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/01/10 :  20:23:20  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Är det bara jag som har skillnader beronde på hur jag matar högtalaren?
Jag kör bryggkopplat till ett horn ala Petter med en Audes 8".
Delat vid 75 hz 48db Butterworth, DCX2496.
På bilden kan ni se uppifrån och ned:
Blå 0 grader (inverted phase)
Grön 45 grader.
Rosa 90 grader.
Röd 145 grader.
Gul 180 grader.
Svart 0 grader längst därnere och simmar, utan fas-utsläckning?

145 grader verkar bäst, där försvinner peaken vid 110hz även om jag tappar i effekt.
Vad tror ni?
Och har ni liknande erfaranheter?

Edited by - Wheels on 2011/01/10 20:26:14

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/10 :  20:50:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det ska inte vara någon skillnad på vilken fas du har då du enbart
använder bashögtalaren. Filtret är i så fall felkonstruerat eller så
har vi inte all information som krävs för att mata filtret med rätt signal.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/01/10 :  22:01:32  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ok, kan ju ha att göra med min förstärkare Tripath TA3020.
Hittade lite info, om det är det här jag råkar utför?

Low-frequency Power Supply Pumping
A potentially troublesome phenomenon in single-ended switching amplifiers is power supply pumping. This
phenomenon is caused by current from the output filter inductor flowing into the power supply output filter
capacitors in the opposite direction as a DC load would drain current from them. Under certain conditions
(usually low-frequency input signals), this current can cause the supply voltage to #8220;pump#8221; (increase in
magnitude) and eventually cause over-voltage/under-voltage shut down. Moreover, since over/under-voltage
are not #8220;latched#8221; shutdowns, the effect would be an amplifier that oscillates between on and off states. If a DC
offset on the order of 0.3V is allowed to develop on the output of the amplifier (see #8220;DC Offset Adjust#8221;), the
supplies can be boosted to the point where the amplifier#8217;s over-voltage protection triggers.
One solution to the pumping issue it to use large power supply capacitors to absorb the pumped supply current
without significant voltage boost. The low-frequency pole used at the input to the amplifier determines the value
of the capacitor required. This works for AC signals only.
A no-cost solution to the pumping problem uses the fact that music has low frequency information that is
correlated in both channels (it is in phase). This information can be used to eliminate boost by putting the two
channels of a TA3020 amplifier out of phase with each other. This works because each channel is pumping out
of phase with the other, and the net effect is a cancellation of pumping currents in the power supply. The phase
of the audio signals needs to be corrected by connecting one of the speakers in the opposite polarity as the
other channel.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/01/11 :  09:58:51  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ska kanske förtydliga att det bara är EN kanal som jag fasvridit i mätningarna ovan, den andra ligger på noll.Om inte det gör någon skillnad varför har då nästan alla subbar omkopplare för 0-180 grader?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/01/15 :  10:21:28  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
"Det ska inte vara någon skillnad på vilken fas du har då du enbart
använder bashögtalaren."

Hur menar du här?
Bara använder bashögtalaren? ????

När jag köpte min REL Stentor 3 sub så var jag tvungen att använda fasomkopplaren o ställa den på 180 grader,annars spelade den ur fas med mina andra högtalare,vilket gav ingen bas överhuvudtaget. De tog ut varandra alltså.

I manualen till Rel står det att man ska testa omkopplaren och lyssna efter när basen låter mest,då är fasen rätt.

Så jag är glad att omkopplaren finnes,annars hade jag inte haft nån bas alls i min anläggning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/15 :  15:57:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det nämns inget om några toppar som spelar samtidigt. Då är Petters inlägg helt och hållet logiskt.

Men det verkar helt klart som något mer är inblandat. Vad är upplägget???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/15 :  16:19:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu har jag inte läst allt i tråden. Men fasen hos en subb är i alla fall för mig beroende av subwooferns placering i förhållande till lyssningsplatsen. Det betyder att fasen inte alls behöver vara 0 eller 180grad. utan den kan likaväl vara något där emellan. För att göra det ännu "enklare" så kan fasen också vara olika i hela basområdet beroende på baselementet. Mig veterligen är det bara Beyma som har vänligheten att ange faskurvan för sina element. Jag köpte själv några element från Beyma som hade en rak fas (-90grad.) inom sitt arbetsområde. -90grad. är också lätt att fixa till med hjälp av ett digitalt delningsfilter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/15 :  17:12:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
I denna tråd är det endast basens ljud utan toppar som avses och då
spelar det inge roll vad fasen är. Skulle det det skulle det skilja
om du mätte halv två eller kvart i fem också...


Mät om med endast en bas inkopplad. Som du gör nu med två basar i olika
fas får interferrensproblem.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/01/15 :  17:28:07  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Aha,då är jag med.
Sorry för att jag missade det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000