HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 beställningsjobb - hembio TH till öjersjö
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:05:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tjenare kära kunskapsfylda medforumister.

Vi har ett litet projekt på gång, en god vän håller som bäst på att bygga en mkt ambitiös hembio från rummet och uppåt, rummet lämnar jag dock utanför detta updrag ramar.

Detta blir en utmaning i sann open source anda.

Alla förslag och funderingar är självklart välkomna, ALLA, se det som en utbildningstråd, så inga frågor eller förslag är dumma, INGA, så kom igen, passa på att lära er något, ingen prestige eller "men de där kan ju detta bättre så jag skriver inget - dumheter" här inte.

Det handlar alltså om ett tappat horn, kravspecen* för miljön 1PI är som följer:

maximala dimensioner - 2000x450x300 (BxHxD)(i mm givetvis:)
frekvensgång +-3dB som mest från 25-80Hz som minst.
känslighet - minst 90dB/W/m inom ovan specat passband.
ej enkelveckad-standard-1A-konstruktion (eget krav).
ej konstant area (trotts de fördelar som därav följer).
max SPL utan självklar prestandaförsämrning - 120dB.
Budget för allt material - 3000kr. (inkl. element mm. alltså)

*-(Kan komma att uppdateras efter uppenbara missar uppdagats)

Skulle min egna uppfattning angående slutresultatet av denna övning avvika avsevärt från alla andras så förbehåller jag mig rätten att köra över er men då givetvis med denna risk vilandes helt på mina egna axlar:)

Inget som kommer göras utan rejäl eftertanke, dialog och motivering in absurdum dock, mao. i högsta grad osannolikt.

Eventuelt positivt resultat grundat på egenmäktigt förfarande med avseende på ovanstående kommer fortfarande självklart tillskrivas er.

Go crazy !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/01/05 21:14:07

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:21:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
-3dB vid 25Hz låter som det krav man först och främst siktar mot för att sen kolla om det övriga stämmer ...

Jag har tyvärr inte lattjat med simmar ner mot dessa frekvenser.

Vet vi idag hur hornen ska stå?
0,5 pi, eller 2 pi eller ...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:23:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
maximala dimensioner - 1500x300x450. (mm om någon började skena iväg)



Det blir en utmaning att knö ihop en icke enkelveckad på endast 45 cm bredd...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:24:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan någon som är mer erfaren av TH-simulering peka på några elementparametrar ni tycker är
essentiella ifall man har tänkt nå ner till 25Hz ?

Vad bör fs t.ex. ligga på? 20- 35 Hz ...?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:59:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
fs bör nog bo runt 35Hz, miljön är 1PI enligt spec, utmaning är det som sagt, är det lätt lär man sig sällan något :) jag vet inte själv om detta går ihop sig, det återstår att se, men först ska vi nog bevisa att det inte funkar innan vi ändrar specen.

Lycka till! :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/05 :  21:12:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
OBS !

Betällaren, som egentligen heter något annat :) meddelade just att bredden 1500mm kan ökas till 2000mm, jag updaterar genast specen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:02:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
XLS-10:a. 100->500 cm2 på 515 cm exp. 70 cm L34. 120 dB över 20 Hz 300W, 13mm Xmax i 1pi
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  00:33:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hrrrmm ...

När det står:
"Excursion limit +/- 10 mm"

Betyder det xmax 10 mm eller 20 mm

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/06 10:22:14
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  10:21:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
a'right.
Enligt
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81397
Ska jag förstå "Excursion limit +/- 10 mm" som xmax = 10mm
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/06 :  10:33:56  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Xlim eller excursion limit är där elementet börjar ta skada. Oftast spolen som slår i bakplåten.
Xmax ligger alltid under det. På vissa PA element låååångt under. LF15G401 har Xmax på 8,5mm och Xlim/Xdamage på 25mm(50mm P-P) om jag minns rätt.

Vissa element (som ovan nämnda) låter spidern fånga upp konen innan spolen slår i. Ibland krävs det att man sliter sönder spidern för att komma så långt.
I andra element (ofta hifi) har man inte mycket utanför Xmax innan spolen slår i väggen.

Går att lägga på en signal precis vid Fs och sakta öka tills man hör ett svagt klapprande. Är dock lätt att man har sönder elementet så man får vara försiktig.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  10:42:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men det var lite synd.
Det här strandar på max SPL, annars var det inte så pjåkigt med en relativt prisbillig 8"-are.



Går säkert att kräma ut lite mer ur, med mer omfattande simulering.
Här har jag bara jobbat en halvtimme med.

Visaton GF finns på Thomann
http://www.thomann.de/se/visaton_gf_200.htm

Men denna talare kan kanske bli inspiration till någon annans projekt, där man har krav på liten låda
(drygt 100 liter),låg nedre frekvens men inte så hög SPL.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/06 10:46:34
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/06 :  23:43:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å vad är det för fel på non-expand nu då?!?



4 st Audes 40W65 i nån lämplig TH eller par THar. Ena elementet med magnet inåt och det andra elementet bredvid med magneten utåt så att du släcker ut mycket av andratonsdisten. Om inte två st av dina THAM6 funkar så borde väl 4 st göra det. Stäm av dem lite lägre, så att du kommer nära 25 Hz med roomgain osv. Kanske runt 33 Hz avstämning.
Det borde hålla sig inom 3 kkr och maxmåtten?

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2011/01/06 23:44:10
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/07 :  08:34:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tack Petter, ska undersökas, det verkar vara en mkt potent och djupt grävande lösning.

Tack även Mickel-mackel, det ser lovande ut och jag gillar skarpt att du ägnat lite tanke åt priset på elementet (som rent okulärt itne är helt olikt audes elementen, finns där en koppling tro?), även detta ska det tas en titt på.

Jag håller som bäst på att dona med en autocad installation i linux för att få fram lite olika förslag, kombinationen autocad-honresp är i mina ögon svårslagen när det gäller att bilda sig en snabb uppfattning om det kan komma att se ut, jag ber om ursäkt att jag varit lite frånvarande men mitt bidrag kommer snart att delges er.

Bra tips Johannes, som vanligt, och det ska ges en chans, beträffande konstant tvärsnitt så är det inget fel på detta alls, det har du bevisat med dunder och brak vid flertal tillfällen, men då det är relativt generöst med volym här känner jag nog att en expanderande kanske är att föredra, hade volymen varit en kraftigt begränsande faktor hade det jag gått på konstnat tvärsnitt direkt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/08 :  14:33:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Sådär, nu har jag fått igång autocad och hornresp så nu rullar det på, mitt första försök är att få till lösning med 4st 6,5" från seas uppdelar i två 1000x400x315mm moduler där man först kan bygga och prova en, skulle behovet vara större så tar man en till.

Varje modul innehåller alltså 2st 6,5" och har ett L23 på 360cm, vilket är i kortaste laget, detta ska jag jobba vidare med, tyvärr överskrider jag djupet med 15mm men jag ska se vad jag kan göra åt det.

Jag gör gärna så att jag börjar med cadden och ser vilka begränsningar som finns, gör mitt bästa och drar igång hornresp för att se resultetet och vad jag skulle vilja nå, sedan går jag tillbaka till cadden och så vidare, detta gör att man rätt snabbt kan se rimligheten i det man simulerar ochvilka konsekvenser det får rent fysiskt (fast virituellt då:)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/08 :  14:49:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ett L23 på 360 cm är väl inte så kort?

Jag vill gärna hålla mig under tre meter L23. Djupet finns där ändå. Min tappade sak med en Tangband 8a i har väl 240 cm L23, å den kan verkligen gräva i avgrunden.

Gör en utgångssim så att du inte sitter och caddar lådor i onödan nu. En avstämning på 30 Hz ger ju 25 Hz i rummet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/01/08 :  15:01:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har inte studerat principen men vill tipsa om ett intressant märke som verkar göra prisvärda högtalarelement:
http://www.wavecor.com/


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/08 :  18:04:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nästan skrämmande bra parametrar för din applikation detta element:

http://www.nardik.se/billjud/macaudio/bashogtalare/stx12.html




Enkelveckat kommer jämna ut tonkurvan perfekt




Imponerande kräm

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/08 :  18:19:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtalare-s82122/basar-c78201/mac-audio-stx-12-p131316/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/01/08 :  22:40:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
PetterP - jag hittar inte BL eller Sd i databladet för det elementet. Har du tips på var jag kan hitta det eller finns det tillräcklig information i databladet för att räkna ut det?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/09 :  00:04:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det var en 12:a, så jag antog 520 kvadrat. Denna parameter är inte så störningskänslig. Diffar inte många % om man väljer 500 eller 540.

Dubbelklicka i fältet bredvid Bl så räknar hornresp ut värdet.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/09 :  15:12:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Petter, den där bilbasen var ju grym i lågbasområdet ...

Jag antar att ingen har byggt denna ...?
Du har väl "bara" simmat.

Kan man göra något antagande om ljudkvaliten? Finns det någon uppenbar nackdel att det är en bilbas?
Var kan man tänka sig att delningsfrekvensen bör hamna? klarar det 80Hz?
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/01/09 :  16:50:35  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Petter,

Anledningen till den krympande tvärsnittsarean ?

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/01/09 :  17:06:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Han måste vara värre än mig med mina raka non-expand pipor!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/09 :  19:57:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Få ner resonansfrekvensen utan att förlänga hornet och få för lång group delay. Man förlorar verkningsgrad men vinner djup kontra lådvolym.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/09 :  20:13:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det blir liksom en transmission line fast i tappat utförande, typ ... eller ...

Vad blev GD förövrigt?

(JA, jag vet att jag kan knappa in alla siffror i hornresp, men jag tänkte att du redan har
resultatet klart ... Ange första och andra toppens frekvens och nivå så slipper du infoga en bild ... )

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/09 20:16:04
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:26:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, typ.

Kollar vad det blev sen. har det på usb-minnet som inte är här för
tillfället och jag orkar inte mata in allt igen


Vid närmare eftertanke är nog xmax angivet pp. Det är ju iallafall tillräckligt, men man bör ha det i åtanke.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000