Author |
Topic |
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 20:38:30
|
Måste fråga er kunniga datormänniskor.
Jag har nyss kört en virus skanning på min dator, jag hade faktiskt 5 st. Efter skanningen säger programmet att alla virus är lagda i karantänt. Ska man inte efter detta ta bort dem från karantänen. Var på väg att göra det, men då frågande programmet om jag (verkligen) skall göra det.
En förmodligen ur dum fråga, från en dator idiot.
Eriksson.
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 20:44:06
|
Kolla vilka filer det är som är angripna, om det är något du känner igen som du själv har sparat. För det mesta brukar antivirusprogrammen kunna desinficera drabbade filer, men ibland går det inte. Då kan man förlora sparade filer när man tömmer karantänen.
Om programmet lyckats desinficera filerna är det bara att tömma karantänen. |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 22:46:11
|
Tack för ett bra svar Mey.
Eriksson. |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 12:31:28
|
Finns det mer eller mindre bra virusprogramm. Jag tycker mig ha hört att vissa inte skulle vara så bra. Jag har just nu ett som heter Avast. Det fick man prova gratis i 30 dagar. Men kan dom egentligen vara så olika effektiva.
Eriksson |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 13:03:58
|
Har kört NOD32 i alla år, fungerar hur bra som helst tycker jag.
|
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 14:13:26
|
Kör NOD32 stora paket (ESET Smart Security Suit), har kört det i 3 år och funkar såååå bra. Aldrig ett problem dessutom är det tillräckligt avancerat för att jag ska kunna ställa in mina halvskumma regler i brandväggen. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
lagun49
Member
138 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 17:21:24
|
NOD32 i 3 år, har aldrig haft några virus eller liknande.
Lars G |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 17:26:14
|
Kör med Comodos internet security suite sedan några år tillbaka tycker att det funkar helt ok. Brandvägg och antivirus i samma paket, gratis för privatpersoner. Har även provat Avast. Kaspersky och NOD32 men Comodo var det som föll mig mest på läppen, antagligen för att jag gillar namnet större och otäckare ödlor finns inte på vårt klot. (Dessutom tyckte någon av datortidningarna när det nu begav sig att det var ett bra program, om vi nu ska anföra en bättre anledning ) |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 19:35:30
|
Avast Free är gratis att använda(inte bara 30 dagar). Det fungerar bra för ändamålet Antivirusprogram är mycket en smaksak. Avast känns lite som "set and forget"(installera och låta det sköta sig självt) vilket fungerar bra när jag bygger ihop datorer åt andra. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 18:03:52
|
Håller helt med Lovan. Avast!Free är helt klart ett mycket bra antivirusprogram och är man inte affärsidkare eller företagare bör man välja gratisversionen, men om man å andra sidan är affärsidkare eller företagare skall man helst med anledning av att man stöder programmet välja den andra versionen.
Skall inte vara andra skillnader än att man betalar för en version men inte för den andra. MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2011/01/04 18:04:54 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/04 : 18:57:24
|
Kör med Windows Security Essentials, har inte varit några problem hittills. På nåt vis verkar Microsoftprogram bara fungera bra ihop med Microsoftprogram. Opera är ingen höjdare, men bättre än Google Chrome. Opera har hittills kraschat datorn två gånger, hängt sig tre gånger och startsidan som jag angivit kommer aldrig upp, utan den näst senaste sidan jag besökt kommer upp vid programstart. Funderar på att strunta i att prova Firefox och Safari vill jag inte ens ta i med en äppelplockare. Kör med Win7 32bit. Sorry för lite OT. |
|
|
|
Topic |
|