Author |
Topic |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/12/31 : 15:24:41
|
Hej. Jag är ute efter ett externt ljudkort med lite features, som fler anslutningar och fjärrkontroll.
Men först av allt måste jag få reda ut begreppen lite här ... Jag var in på Alina här i Uppsala för att kolla vad dom hade att erbjuda i frågan. Men direkt började jag få mothugg av försäljaren över hur kasst det är.
Först påstod han att jag inte skulle köra externt ljudkort, för att ljudkvaliten blir så dålig. Jaha, jag såg frågande ut, så han tillade att det det blir försämringar av analog/digitalomvandlingen och sen till analogt igen.
Ja då förklarade jag att just därför sökte jag en extern enhet som kunde ta en analog signal och skicka den direkt på utgången.
Efter en del snack var vi fortfarande begreppsförvirrade inför varandra, så då frågade jag om alla sorts externa USB-ljudkort var dåliga.
Jo, var svaret. Men jag trodde ju att externa ljudkort kunde vara bättre, att man slipper den högfrekventa störmiljön inne i datorn.
Jo men USB-överföringen var ju själva problemet enligt datorförsäljaren, det blir alltid försämringar!
Jamen, försökte jag, det är ju ettor och nollor, dom försämras ju inte. Nä, men du vet att inne i datorn är det ju en parallellbuss men USB skickar ju seriellt, så det blir en omvandling!
Så du menar att data jag lagrar på en intern hårddisk blir korrekt, medan det som läggs på en extern USB-disk blir annorlunda och försämrat, frågade jag. -Nja, jo bilder blir lite sämre, som exempel ...
Nu började jag känna mig i en rätt hopplös situation, jag tänkte att det här samtalet måste avslutas direkt nu.
Men då undrade han över vilket format som ljudet är i. Tja, sa jag, typ vadsom helst, säg wav ... (för ljudströmmen är väl alltid okomprimerad tänkte jag).
Ja, wav, det är ju okomprimerat, så då hinner inte USB2 med, då måste du har USB 3, hur gammal är din dator?
Vid detta sista påstående så avslutade jag allt väldigt snabbt, och tackade för mig.
Så först av allt: Är ljudet från externa ljudkort acceptabelt ja t.o.m riktigt bra? ("kan vara" skulle jag kanske skrivit, istället för "är") Så har jag i alla fall trott, så berätta nu för mig att den där försäljaren var okunnig bortom all gräns. Bara så det inte är jag som är helt bombad ... |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/01 11:58:12 |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/12/31 : 17:04:00
|
Försäljaren hade inte många hästar hemma i hagen. Så du kan vara lugn. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2010/12/31 : 19:07:20
|
Kan bara instämma. Alla omvandlingar som görs, ex.vis från dator->USB-port->Externt ljudkort->DAC etc. sker via noggrant definierade protokoll som förhindrar att informationen förvanskas under överföringen. Begränsningen som återstår då är ljudkortet i sig, hur bra det är byggt. Numera finns det ganska många att välja på, och väljer man bort dom billigaste får man i regel ett bra kort. Har inte hört något negativt om de externa ljudkorten från de som använder dem. USB 2 har väl dessutom tillräckligt med bandbredd för alla de formaten som vi önskar nyttja för ljudöverföringar. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 09:51:19
|
quote: den högfrekventa störmiljön inne i datorn.
Den syns inte på mätningar av bra interna ljudkort. Jag anser det är en myt att det är så illa inne i datorn.
Exempel, Lynx Two brusnivå:
Bilden tagen från http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-32192.html |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/01 09:53:09 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 11:29:38
|
Ja det var skönt att det inte var jag utan han som var puckad då ...
Men lite orolig hann jag ändå bli, men då det blev alltmer absurt så började jag misstro säljaren ordentligt.
Men vad tur att forumet finns då, så man kan få vettiga råd och åsikter när försäljarna inte håller måttet! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 11:52:42
|
OK, mitt önskemål då: Bakgrund; datorns ljudkort la av, datorn är någon minimodell utan extra slots, eller möjligen någon sorts minislot. Så externt ljudkort verkar bli lösningen.
Men då började jag fundera lite såsom så, att istället för att bara greppa ett någorlunda enkelt och billigt USB-ljudkort skulle jag kanske kunna få lite mer önskvärd funktionalitet om jag köper något annat.
Och det jag då främst tänker mig är en fjärrkontroll och en extra analog ljudingång.
Man skulle nästan kunna säga att jag egentligen söker en förförstärkare som har en USB-ingång och internt ljudkorts-kretsar som omvandlar datorljudet till analogt.
Gick det att förstå hur jag menar?
Men det är inget krav på fler analoga ingångar än en, men fler är helt klart en liten fördel. Det är inget krav på bas/diskantkontroller och sånt, men stör inte heller om det råkar finnas. Volymen kan skötas av fjärr endast eller via både fjärr och volymkontroll på enheten. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/01 11:54:55 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/01 : 19:32:27
|
Är det någon som vet ifall Creative's X-Fi Surround 5.1 kan ta in valfri analog ljudkälla för att sen lägga ut ljudet på enhetens utgång?
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 12:24:37
|
Mey, ja precis. Det finns en line-in, men man får inte veta något speciellt om den. Så det är kanske endast en ingång för signal som måste tas hand om av någon programvara i datorn, dvs att man helt enkelt spelar in ljud med den ingången.
Eller finns det något trix för att returnera det som kommer på line-in till line-ut, direkt på ljudkorts-nivå? |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 21:46:18
|
Line in kan du typ alltid(säger typ för jag har aldrig sett att det inte går att göra) skicka ut på line out rakt av. Men jag vet inget ljudkort som gör det utan att konvertera det till digitalt och sen köra in det i mixern med alla andra signaler.
Annars skulle jag nog göra som Bernt och snegla på ett bättre internt ljudkort. Finns det någon anledning till att du vill ha externt? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 21:57:47
|
Jo en mycket bra anledning, inga expansionsplatser ... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 22:04:20
|
quote: Line in kan du typ alltid(säger typ för jag har aldrig sett att det inte går att göra) skicka ut på line out rakt av. Men jag vet inget ljudkort som gör det utan att konvertera det till digitalt och sen köra in det i mixern med alla andra signaler.
OK, så då kräver det att datorn är igång samtidigt, även om det är ett externt ljudkort ...? Ja, för att "skicka tillbaka" line in till line out alltså. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 22:37:10
|
Jo, "normala" externa ljudkort kräver alltid att datorn är på. Det finns dock en del kort som kan ta skicka ljudet direkt från in- till utgången;det är en ganska vanlig finess på kort menade för studiobruk (mitt Mbox2 klarar det). Det ska dock tilläggas att ljudet fortfarande går igenom AD och DA omvandling.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/02 : 23:28:02
|
Ja en extra A/D och sen D/A -omvandling är ju inte helt optimalt, men det behöver inte heller vara så allvarligt. Just nu är det nog TV-ljud och filmljud som är tänkt att tas in på line-in och sen skickas till högtalarna.
Men i en inte allt för avlägsen framtid kan det ju ändras (1 år eller så) då kanske jag vill ta in en extra hifi-ljudkälla istället. Och då känns det kanske surt att det är extra omvandlingar ...
Är ljudkortet billigt gör det förståss inte så mycket om jag vill byta igen. Mbox2 verkar ligga på 3800:- på billigaste svenska butiken. http://www.freddansmusik.se/digidesign-mbox-p-379.html
hmm,hmm mycket att fundera på ... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2011/01/03 : 14:20:51
|
Det finns billigare alternativ än Mbox2 som ju egenligen bara är den enklaste varianten av hårdvarubiten till Protools LE (dvs du betalar för dyr mjukvara också), så ska du inte bygga en hemmastudio för inspelning av musik etc så rekommenderar jag något annat. Det var mest menat som ett exempel.
Ett alternativ vore väl att köpa en enklare USB mixer med AD och DA omvandlare, det finns den del sådana och där kan man ju också routa in- till ut etc utan att använda dator. Ex.Behringer, Mackie och Yamaha har sådana modeller.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/21 : 14:21:14
|
Det är nog ungefär vad jag letat efter, förutom att den saknar fjärr för volymen. http://www.svalander.se/shoppen/139
Sen hade jag hopp om något som inte kostade lika mycket heller.
Nu har jag löst den akuta situationen med ett mycket enkelt USB-ljudkort, så får jag mer tid att fundera över framtiden. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/21 14:25:14 |
|
|
|
Topic |
|