HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Glapp i in-ear (Sennheiser cx500)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/12/29 :  15:53:12  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag verkar ha fått glapp i mina lurar, har väl tappat iPoden nån gång med lurarna i, och så har nått blivit fel. Andra lurar funkar, så felet ligger i lurarna.

Någon som har nåt bra trix för laga dem? Klippa av kontakten och hitta någon ny att löda på?

Jag har förvisso inte epostat Sennheiser, man kanske ska göra det först?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/12/29 :  23:40:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag löptränar med lurar och det går nåt par eller två om året. Oftast blir det kabelbrott vid kontaktändan. Invärtes utnött/avnött kablage. Tappad spelare med lurarna kvar i öronen är elakt mot kontakten och hjälper till att förkorta livstiden för lurarna.

Har haft ovan nämnda lurar + ett otal liknande. De är inte lätta att laga. Kardellerna är pytte och lackade och inte vidare lödvänliga utan en del extra arbete. Nu blir det billigare lurar och oftare byten ist. för min del.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/12/30 :  18:23:58  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ok, det var ju trist. Jag har inte vågat köpa några dyrare lurar heller, pga att de förr eller senare går sönder vid vardaglig användning.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/03/02 :  15:49:11  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Vår katt tuggade på mina inear-kablar (trådar). Jag fick ihop de hårstråstunna trådarna genom att först elda bort ytisoleringen som ligger som en fet hinna på koppartråden. Det funkade, men nu har jag köpt billigare inear istället (AKG K243 (39 kr på tradera) eller något sånt, låter faktiskt skapligt med har lite burkig bas).
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/03/02 :  16:43:38  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Lustigt, jag har precis fått hem ett par AKG K330 från cdon. Första intrycket är att det är finfin bas i dem, när man placerar dem rätt i öronen, men däremot är jag än så länge rätt missnöjd med diskant och övre mellanregister. Hoppas det mjuknar efterhand. Sennheisrarna var ett par hundringar dyrare har jag för mig, men än klår dom AKG på allt utom basen som är riktigt bra. Men, som sagt, även billiga in-ear behöver inspelning.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/03/06 :  17:41:24  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Det var ett par Sennheizer 600 (något) som hade lite bättre bas. Men de hade sämre diskant. Om jag jämför med mina öppna gradolurar (sr60) så är grado-basen inte lika djup men baskagge och andra akustiska basljud låter mer verklighetstroget. Men jag har aldrig riktigt satsat på hörlurslyssnande, det är roligare med högtalare och rumsakustik.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/03/07 :  14:19:56  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Hmm, nu har jag lyssnat snabbt mellan Sennheiser och AKG och nog var Sennheiser lite luddigare överlag än AKG, som är rappare och mer distinkt. Vilket den är på bekostnad av behagliga sss-ljud och klingande cymbaler. Får nog gå upp prismässigt för att få det bästa av båda världar antar jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000