Author |
Topic |
more10
Member
2112 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/11/13 : 23:21:33
|
quote: http://www.revintage.se/Hypop.xls
quote: Not Found
The requested URL /Hypop.xls was not found on this server.
ReVintage, kan du lägga upp den igen? |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 18:28:44
|
Edit: skapar ny tråd.
|
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2011/11/22 18:10:04 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/09/17 : 07:02:18
|
Bumpar tråden för att den ska slippa ramla ner i låsta arkivet. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/01/17 : 22:34:42
|
Hur simulerar man en sluten låda i Hornresp? Mest för att kunna jämföra med tidigare th-simmar... Å förresten, basreflex i hornresp? Hur gör man då? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/01/17 : 23:14:53
|
Från hjälpfilen (F1):
"Direct Radiator in a Closed-Box Enclosure ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Select the 'Rear Lined' option from the Chamber tool and set S1 to L45 = 0 and Vrc and Lrc > 0. To specify acoustical lining material in the rear chamber set Fr and Tal > 0. Direct Radiator in a Vented-Box Enclosure ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Select the 'Rear Vented' option from the Chamber tool and set S1 to L45 = 0 and Vrc, Lrc, Ap and Lpt > 0. By default, only the direct radiator output is calculated. The Combined Response tool can be used to determine the port output or the overall direct radiator plus port output SPL response. An end correction is added to the Lpt rear chamber port tube length where appropriate." |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/01/18 : 20:33:39
|
Ahaaa! Det tog en stund innan poletten ramlade ner och man förstod engelska. Men nu simmas det för fullt!
Tack Joda! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2014/08/19 : 12:27:38
|
Då Petter har haft vänligheten att leta upp bilderna på sin hårddisk isf för de bilder som försvann från tråden i pixbox krasch och skicka mig så restaurerar jag nu här Petters utomordentliga inlägg med Petters tillåtelse. Spara nu undan sidan på er egen HD innan forumbilder.se också lägger ner. (Arkiv/spara sida som)
PetterPersson wrote:
Grundfönstret, Input Parameters
Ang - Ang = angle = 'rymdvinkel' Dubbelklicka i fältet till höger och 'Ang' för att ändra rymdvinkel. Hela rymden defineras som 4 pi. En högtalare som strålar i 4 pi är en punktkälla långt bort från alla begränsningsytor, till exempel upphissad i en flaggstång. Halva rymdvinkeln blir således 2 pi och symboliseras av en ljudkälla som står på ett golv. Rymdvinkeln där högtalaren kan sprida sitt ljud har halverats, så ljudtrycket har alltså fördubbblats för ett givet avstånd från ljudkällan jfr fristrålande = 4 pi. 1 pi blir då 1/4 av 4 pi och symboliseras av en ljudkälla vars utbredning begränsas av två ytor som till exempel mellan golv och vägg eller mellan två väggar om det är långt till golv och tak. 0,5 pi är hörnplacering och ljudtrycket åttafaldigas jfr 4 pi. I och med att ljudet begränsas att spridas beroende på placering kommer även ändkorrektionen (medsvängande luft utanför hornmynningen) att bli annorlunda. mindre rymdvinkel ger illusionen av ett större horn och därför kan horn göras mindre om de ställs i hörn jämfört med om de hänger fritt i luften.
Eg -Spänning över högtalaren/högtalarna Skriv i en spänning eller dubbelklicka i det vita fältet till höger om 'Eg' för att låta hornresp räkna ut spänningen för en given effekt och impedans.
Rg -Resistanser på väg till talspolen. Exempelvis utresistans i förstärkare, resistans i kablar och uppvärmning av talspolen. När du har designat ett horn, prova med olika utresistanser och se hur tonkurvan ändras. Den bör inte ändras allt för mycket för då kommer det låta olika när du lirar högt och lågt på grund av att resistansen ökar i talspolen när den blir varm. Börja med att skriva in 0,5 som startvärde.
Cir - Cir = circumference = omkrets Ett idealstort exponentialhorn horn har en cirkulär mynning vars omkrets är lika lång som hornets resonansfrekvens våglängd. Till exempel, ett exponentialhorn med 100 Hz resonansfrekvens ska ha en omkrets på 3,44 meter och således en area på 9417 cm2. Om Cir är större än ett har man gjort ett för stort horn jfr dess resonansfrekvens. Om Cir är mindre än ett är hornet för litet och då måste man vara medveten om de kompromisser man gör. Ett bashorn blir till exempel alltid mindre än det borde vara men då får man försöka vara kreativ och få till en snygg tonkurva på annat sätt. Cir ökar med minskad rymdvinkel i och med den extra strålningsresistans som den begränsade rymdvinkeln utgör. Steg: Om Cir = 1 i 0,5 pi så; i 0,5 pi, Cir = 1,00 i 1,0 pi, Cir = 0,71 i 2,0 pi, Cir = 0,50 i 4,0 pi, Cir = 0,35
Man kan alltså bygga fyra horn gjorda för 0,5 pi och ställa dem bredvid varandra på golvet istället för att bygga ett jättehorn uträknat för 2 pi. Mellan varje rymdvinkelsteg måste antalet kabinett fördubblas.
Hornet kan delas upp i minimum ett och maximalt fyra segment. Varje segment byggs upp av rotationssymmetriska kroppar med en startarea, en längd och en slutarea som blir det nästkommande segments startarea. Segmenten kan vara (oberoende av varandra) koniska ('Con'), exponentiella ('Exp') eller paraboliska ('Par').
S1 - S1 = Surface one = yta ett. Hornets halsarea i cm2, den area hornet börjar på.
S2 - Yta två, yta etts slutarea och yta tvås startarea.
L12 - Axiella längden mellan S1 och S2. Här kan det vara klurigt att komma igång och programmet är inte helt intuitivt. När du ska skriva in ett värde i L12 så dubbelklicka på 'L12' så att det ändras till 'Con'. Skriv in önskad längd i det vita fältet till höger. När du gjort det kan du ändra till 'Exp', 'Con' eller 'Par'. Hornresp kan även simulera andra typer av utvidgningar sås om Tractrix, men det tar vi senare. . . . . . Antalet segment är frivilligt men som mest fyra och då blir S5 hornets mynningsarea.
F12 - F12 = Flare cutoff frequency för segmentet mellan yta 1 och 2 = resonansfrekvensen för segmentet mellan yta 1 och 2.
Mata in T&S-parametrar
Sd, Bl, Le och Re hämtas från datablad Cms, Rms och Mmd räknas ut genom att dubbelklicka i den vita rutan till höger om respektive beteckning.
Sd = Membranyta i cm2 Bl = Motorstyrka i N/A Cms = upphängningsstyvhet i m/N Rms = mekaniska förluster (dämpning) i upphängningen i Ns/m Mmd = Rörlig massa UTAN medsvängande luft som är Mms och brukar anges i datablad i g Le = talspoleinduktans i mH Re = Talspoleresistans
Nd = "normal elementplacering". Nd kan ändras genom att dubbelklicka på beteckningen 'Nd'. OD = Offset Driver, om elementet inte sitter i början på hornet TH = Tapped horn, både fram och baksidan på elementet sitter i horngången. CH = Compound Horn, fram och baksidan av elementet är kopplade till olika horn.
Bak och frontkammare Vrc = Volume rear chamber = bakkammarens volym i liter Lrc = Lenth rear chamber = bakkammarens längd. Styr resonanser som bildas i hornet orsakade av den ljud som alstras på baksidan av elementet. Utsläckning fås pga stående våg i lådan vid multiplar av halva våglängden som motsvarar lådans djup. Exempel: Lådan är 172 cm djup. Då kommer utsläckningar att ske vid n * (344 / 1.72) / 2, där n är ett heltal, 344 är ljudets hastighet i m/s och 1.72 är slutna lådans djup i meter. Utsläckningar sker alltså vid 100, 200, 300, 400 osv. Vid rena baslådor är detta sällan ett problem, men ska lådan användas uppåt i frekvens också så bör lådan dämpas.
Fr = Hur effektivt dämpmaterialet i bakkammren är Tal = Tjockleken på dämpmaterialet i bakkammaren
Dubbelklicka på 'Fr' eller 'Tal' så ändras de till 'Ap' respektive 'Lpt'- Ap = Area port. Bakkammaren har nu en basreflexport med denna area Lpt = Length port. basreflexportens längd. Man kan alltså simulera basreflexhögtalare genom att nolla S1-S5 och L12-L45.
Dubbelklicka på 'Ap' eller 'Lpt' igen så ändras Ap til Ap1 och Ap1 och Lpt används för att skapa en adapter mellan kompressionskammaren och S1. Hornet börjar alltså på Ap1 och Tal blir adapterns längd. Adaptern slutar automatiskt med arean S1.
Vtc = Volume throat chamber = kompressionskammarens volym. Kompressionskammaren är alltså mellan elementet och hornets början. Den är i princip alltid nollskild på grund av baffelhål och den volym som bildas i elementet pga membranets utformning i cm3. Om du väljer att sätta den till 0 eller till exempel 3000 cm3 för en 15" är upp till dig. prova gärna och se vad som händer. Atc = Area throat chamber = vinkelrät area av kompressionskammaren mot hornaxeln i cm2
Comment Här skriver du vad du vill kalla hornet.
Tips och trix i 'Input Parameters'-fönstret
Simulera sluten låda Mata in T&S-parametrar Nolla alla horngeometriska värden (S1-S6 samt L12-L45) Vrc är den slutna lådans volym i liter Lrc är den slutna lådans djup. Se till att det står 'Nd' under 'Re' Ap och Lpt ska vara 0 Önskade värden anges för Fr och Tal. Rimligt defaultvärde för Fr är 40 och Tal skriver du in dämpmaterialets tjocklek. Tyvärr kan man bara simulera med dämpmaterial som sitter längs väggarna. Dämpmaterialet dämpar stående vågor effektivare om det placeras mitt i lådan. Vtc och Atc ska vara 0
Simulera basreflexlåda Mata in T&S-parametrar Nolla alla horngeometriska värden (S1-S6 samt L12-L45) Vrc är basreflexlådans volym i liter Lrc är basreflexlådans djup. Fr och Tal är irrelevanta då hornresp inte tar med dessa i beräkningen. Man kan alltså inte simulera med dämpmaterial i en basreflexlåda. Ap sätts till basreflexrörets area. Arean är 3,14*innerdiameter*innerdiameter/4 eller 3,14*innerradie*innerradie. Båda svaren ger samma resultat. Lpt sätts till basreflexrörets längd Notera att då du bygger lådan måste du kompensera för den volym som basreflexröret upptar. Se till att det står 'Nd' under 'Re'
I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de instruktioner som dyker upp på skärmen.
Simulera H-baffel Mata in T&S-parametrar Ändra till 'CH' under 'Re' De tre segmenten L12, L23 och L34 med tillhörande S1-S4 används för att beskriva hur H-baffeln ser ut på elementets framsida. Segmentet L56 med tillhörande S5-S6 anger hur H-baffeln ser ut på elementets baksida. L12 och L56 med tillhörande areor måste vara ifyllda. L23 och L34 med tillhörande areor är frivilliga. Används de inte så nolla dem. Vrc, Lrc, Ap1, Lpt, Vtc och Atc nollas Vtc och Atc kan användas för att skapa en kompressionskammare men det är knappast nödvändigt även om det är möjligt. I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de instruktioner som dyker upp på skärmen.
Simulera MLTL Mata in T&S-paramtrar Nolla Vrc, Lrc, Ap, Ap1, Tal, Vtc och Atc Ändra till 'OD' under 'Re' Hornet består av fyra segment. Dessa kan fritt väljas koniska, exponentiella eller paraboliska förutom segment 3 (L34) som ska vara koniskt av praktiska skäl. Första segmentet beskriver delen av hornet före elementet. Andra segmentet beskriver delen av hornet direkt efter elementet.
Tredje segmentet används för att skapa en övergång från horn till basreflexport och ska vara 0,01 cm långt och ha en slutarea samma som basreflexportens area. Fjärde segmentet anger basreflexportens area och längd. I SPL-fönstret, Välj Tools, Combined response och följ de instruktioner som dyker upp på skärmen. Välj 0 om porten mynnar på framsidan.
Simulera bakladdat horn Mata in T&S-paramtrar Nolla Vrc, Lrc, Ap, Ap1, Lpt, Fr och Tal Skriv in bakkammarens volym i Vtc och dess tvärsnittsarea i Atc. Fyll i de horngeometriska parametrarna som för ett vanligt horn. I SPL-fönstret, Välj 'Tools', 'Combined response' och följ de instruktioner som dyker upp på skärmen. Välj 0 om hornet mynnar på framsidan.
Simulera pipa Gör som bakladdat horn men använd en konstant tvärsnittsarea, S1 = S2.
Simulera Voighthorn Gör som MLTL men skippa porten och portövergångssegmentet. L34 och L45-segmenten kan då användas för att beskriva den andra delen på hornet om nu inte det skulle räcka med ett segment, L23. Leta efter ett L12 och en areakombination som nollar första resonansen.
Enkel bandpasslåda Låt Vrc och Lrc utgöra den slutna bakkammaren. Nolla Ap och Lpt. Lägg in lämpliga värden på Fr och Tal. Använd Vtc och Atc för att skapa Helmholtzresonanskammaren. S1-L12-S2 används för att skapa porten. Använd 'Nd'
Dubbel Bandpasslåda Låt Vrc och Lrc tillsammans med Ap och Lpt utgöra den ena delen. Vtc och Atc blir då frontkammaren och S1-L12-S2 porten i frontkammaren. 'Nd'. Välj Combined response i SPL-grafen.
Simulera vanligt horn Hela spelplanen är användbar! S1-S6 och L12-L45 kan användas. Minst L12 med tillhörande S1-S2 måste användas. Om endast ett segment används kan hornresp simulera oblate spheroidal (~constant directivity), Le Cléac'h, tractrix, spherical wave (Kugelwellen), hyperboliska horn, exponentialhorn, paraboliska horn och koniska horn.
Dubbelklicka på 'Obl', 'Lec', 'Tra' eller 'Sph' om någon av de använts förra gången. Då kommer L12 att ändras till Con och man kan välja fritt igen vilken utvidgning som önskas.
Oblate spheroidal Tryck på 'o' i L12-fönstret. Ungefär lika med constant directivity. Över en viss frekvens är spridningen relativt konstant. AT är öppningsvinkeln i grader för hornhalsen och måste anges.
Le Cléac'h Tryck på 'l' i L12-fönstret. Le Cléac'h och Kugelwellen liknar varandra på samma sätt som hyperboliska horn och exponentialhorn. Man kan enkelt uttryckt säga att Le Cléac'h med hornparameter T = 1 är lika med ett Kugelwellenhorn med samma resonansfrekvens. Om T minskas från ett ökar inte arean på hornet lika fort för samma resonansfrekvens. För T = 0 är AT = 0, dvs. hornhalsen börjar med ett konstant tvärsnitt. Tips: Då du vet S1, Skriv in ett ett något större S2. Då kommer hornresp svara med ett meddelande av typen NOTE: S2 < XXXX,XX. Skriv in det värdet i S2. Ett annat sätt är att dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2, F12 ellet T. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid Fta. 90 betyder 90 grader och då, vid S2 kommer hornet att ha sin maxlängd och börja svepa bakåt igen.
Tractrix Tryck på 't' i L12-fönstret. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid Fta och önskad S1 och F12.
Spherical wave (Kugelwellen) Tryck på 's' i L12-fönstret. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 90 bredvid Fta och önskad S1 och F12.
Hyperboliska horn Tryck på 'h' i L12-fönstret. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2, F12 eller T. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 1 bredvid Cir för ett optimalstort horn för den givna rymdvinkeln (0,5, 1, 2 eller 4 pi). Välj värden för S1, F12 och T. T = 1 är samma sak som exponentialhorn.
Exponentialhorn Dubbelklicka på 'F12' tills 'Exp' dyker upp. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2 och skriv in 1 bredvid Cir för ett optimalstort horn för den givna rymdvinkeln (0,5, 1, 2 eller 4 pi). Skriv in värde för S1 och F12.
Paraboliska horn Dubbelklicka på 'F12' tills 'Par' dyker upp. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2. Skriv in värde för S1, Fta och AT. Fta < AT per definition.
Koniska horn. Dubbelklicka på 'F12' tills 'Con' dyker upp. Tips: Dubbelklicka i något av fälten bredvid S1, S2 eller F12. En Wizard öppnas då. Markera rutan bredvid S2. Skriv in värde för S1 och Fta.
Hornresp är ju egentligen ett väldigt enkelt visuellt programmeringsspråk för horn. Således kan man komma till samma resultat på många olika sätt. Nedan följer ett par exempel.
Basreflexlåda, kom ihåg 'Combined Response' i SPL-grafen Alternativ 1 Använda Ap och Lpt tillsammans med Vrc och Lrc. På så sätt skapar man en bakkammare och sätter i en port.
Alternativ 2 Göra ett bakladdat horn. Gör en kammare av S1-L12-S2, en övergång till port med S2-L23-S3 och sedan porten med S3-L34-S4.
Alternativ 3 Göra ett bakladdat horn med frontkammare. Använd Vtc och Atc för att skapa din låda/frontkammare. Gör sedan porten med S1-L12-S2
Du kan ju även använda flera segment och utvidgningar på porten och på så sätt simulera en flarad port eller koniska/expanderande portar.
Begränsningar med hornresp Inverkan av rumsreflexer. Ett normalt rum lägger till ca 3 dB vid 35 Hz och ca 9 dB vid 20 Hz. Det kan därför vara lämpligt att dimensionera mot dessa värden. Strävar man efter en rak tonkurva ner till 20 Hz kommer sannolikt resultatet bli bastungt och låta 'efter'.
Inverkan av veck. Hur ljudet beter sig i hornet. Se trådar där asto figurerat. Han har bidragit med mycket kunskap inom veckningstekniken och hur tonkurvan påverkas av olika veckplaceringar. Inverkan av dämpmaterial i hornet. Med kreativ placering av dämpmaterial kan man påverka hornets tonkurva. Där respektive frekvens har sitt/sina hastighetsmaxima (tryckminima) är dämpmaterialet effektivast.
Prova ändra på allt som går att ändra på, elementparametrar, utvidgningar, längder, areor, strålningsvinkel osv. så kommer du snart få ett hum om hur allt hänger ihop. Kom ihåg att hornresp gör precis som du matat in värdena, programaet kan inte tänka själv. Blir något fel, så börja felsöka och gå metodiskt fram. Alla element passar heller inte i alla olika lådor och horn. Din erfarenhet kommer visa sig viktig här, när känns det bra? Då du ser parametrarna på ett element ska du redan i det skedet kunna börja tänka på vilken typ av låda det passar i. Saker man kan ändra på för att få till det: Element med lågt qts: Hög kompression och långa horn. Liten bakkammare.
Element med högt qts Låg kompression, kan vara lägre än 1, alltså S1>Sd. Mindre slutarea än startarea. Klarar termisk kompression sämre än element med lågt qts. Prova att simulera med 1-2 ohm Rg för att simulera talspoleuppvärmning = termisk/dynamisk/power-kompression. Gillar inte frontladdade horn.
Element med lågt Vas Gillar ofta tappade horn om qts är lågt. Kan gilla frontladdade horn.
Element med högt Vas Gillar frontladdade horn då bakkammaren står för fjädringen iallafall. Gillar inte tappade horn.
Element med lågt fs Gillar frontladdade horn om qts är lågt. Gillar inte tappade horn.
Element med högt fs Gillar frontladdade horn, qts är inte lika viktigt. Gillar tappade horn.
Element med låg Bl Gillar TH som smalnar av mot mynningen, dvs. slutarea < startarea. Gillar inte frontladdade horn.
Element med hög Bl Gillar frontladdade horn. Gillar tappade horn.
Önskade parametrar för tappade horn och bakladdade horn är rätt lika. Pipor får gärna ha ett element med lite högre qts, runt 0,3-0,4.
Ser ni något som är galet/fel eller har andra invändningar, hojta till så ska jag justera det. |
Edited by - Mickel-mackel on 2014/08/19 12:55:33 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2014/08/19 : 13:14:31
|
Vi tackar för detta initiativ! |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Topic |
|
|
|