HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Är en Gaggia Macina en vettig kaffekvarn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/21 :  11:39:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det finns en på Blocket som jag är lite sugen på, är den vettig??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/21 :  11:59:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad ska du ha den till??

Alltså vilken typ av kaffe?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/12/21 :  11:59:33  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Heter den verkligen så "Gaggiamaskin". Hittar den inte i deras sortiment.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/21 :  12:08:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Antar att den är den här.

http://www.blocket.se/stockholm/Gaggia_Kaffekvarn_31070844.htm?ca=11&w=1&last=1

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/21 :  13:24:40  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Knappt godkänd till espresso. Men frågan är om man hittar något bättre för 400 spänn.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/12/21 :  14:26:33  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Knappt godkänd till espresso. Men frågan är om man hittar något bättre för 400 spänn.

Fungerar bättre än färdigmalet, en budgetlösning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/12/21 :  14:59:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Funkar nog ok till brygg och presskanna men ytterst tveksamt till espresso.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/21 :  15:18:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tobbe
Precis den är det

Jag har en pressokanna så det verkar som det skulle kunna funka om jag tar mig friheten att tolka era svar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/21 :  15:49:32  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Fast då hade jag hellre köpt en ny och fräsch Wilfa CGR-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=533890

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/21 :  22:29:26  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
den kvarnen är INTE värd 400kr.

Finns bättre i det segmentet, fortsätt leta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/21 :  23:11:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
OK

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/21 :  23:39:18  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Äsch, du behöver inte leta längre. Wilfan kostar 700 och den är, enligt många kaffenördar, prisvärd och klarar allt utom espresso med bravur. För espresso där man behöver en riktigt bra kvarn kan jag förstå att man letar begagnat pga priser, men i dessa prisklasser känns det vettigare att lägga till nån hundralapp och köpa en ny och fräsch. Tänk på att kaffekvarnar faktiskt slits, och de kan samla på sig en del skit. Många espressokvarnar är heller inte anpassade till grövre malning som krävs vid pressokaffe.

Köp Wilfan, ställ den på två snäpp grövre än medium och mal (7g/dl vatten) några riktigt bra bönor, J&N El Salvador Las Delicias är ett bra och inte så fasligt dyrt pressokaffe, låt dra i 4min 15 sek (+- 15 sek, man får pröva sig fram) och jag kan garantera att du får en väldigt angenäm kaffeupplevelse!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/12/22 :  12:56:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har jag köpt en Wilfa . Den kommer nog efter jul tyvärr

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/12/22 :  14:54:50  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Förra året köpte jag en från Braun som var bäst i test. Nu finns den inte ens med bland årets kvarnar.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/12/22 :  17:07:02  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
En sån wilfa får jag i julklapp
Å vad jag har väntat....men snart så

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:49:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har Wilfa kvarnen gott ett tag och den gör ett bra jobb för mig. Jag har testat två olika sorters rostningar och har köpt en tredje idag.

Tack för tipset om Wilfan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000