Author |
Topic |
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 10:31:59
|
Hej,
Står i valet och kvalet av nytt front högtalar system, idag kör jag Focal SIB & CUB vilket är lite i tunnaste lagret. Visserligen grymt bra ljud för pengarna men det finns mycket man saknar från större system.
Bor i en 1a idag med ett rum på ca 18 kvm med öppningar till kök och hall, därav är det stativare som gäller. De högtalare jag lyssnat på och fastnat för är Klipsch RF-62, Sonus Faber Toy och Amphion 510. Tyvärr fanns inte RB61 att lyssna på men stora skillnaden tros vara mindre bas (?).
Gillar verkligen Klipsch live känsla och otroliga dynamik, SFs magi och mjukhet där varje detalj hörs. Amphion spelar stort men känns mest som en kompromiss.
Tänkta systemlösningar blir således klipsch RB61+RC62, Amphion 510+520C eller SF Toy+Toy center.
Då jag kör 70-80% film och resten bakgrundsmusik så känns Klipsch som ett bra val men samtidigt så låter SF helt underbart dock med viss avsaknad av baskapacitet. Tanken är att komplettera med golvare då/när jag flyttar till större lägenhet.
Önskar få lite hjälp om hur jag bör resonerar i detta?
Tacksam för alla svara =)
/Niklas |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 10:41:34
|
Hur står stativarna idag? På en möbel, eller vägghängda? Står de på golvet så tycker jag du ska överväga golvare ändå. |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 11:00:06
|
De står på en möbel vilket även är tanken fram över. Förstår hur du tänkte och jag håller med till viss del att en stativare med stativ tar lika mycket plats som en golvare. Dock tycker jag en golvare ser klumpigare ut. Men som sagt stativarna kommer så på en möbel utan stativ. |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 14:17:25
|
Då tycker jag att du inte ska nöja dig med en provlyssning i butik. Din otraditionella placering gör att högtalarna kan få en helt annan karaktär hemma på möbeln. Du har väl dämpfötter under högtalarna? Det är nästan ett krav för att det ska lira bra.
Du har verkligen hittat högtalarnas motpoler, så du måste även fundera på vad de kommer att spela mest och vilken återgivning du vill prioritera. Actionfilm eller klassisk musik? (Tog motpoler bara som worst case scenario). Visst kan SF prestera i en hemmabio, det vet jag av egen erfarenhet, hade ett hyfsat värstingsystem med SF-stativare Electa Amator, men Klipsch är ju ösigare. Frågan är om inte den gyllene mellanvägen (Amphion) skulle bli vinnare i längden? |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 18:29:59
|
Det bästa är såklart att lyssna hemma, tyvärr är det drygt 10 mil till hifihandlarn. Känns jobbigt att måste åka mellan men det är väl antagligen värd det i slut ändan. Idag har jag inte dämpfötter men finns inget som säger att jag inte kan ha det sen. Allt som ger bättre ljud är tillåtet =)
Motpoler =), ligger något i det. Som sagt kör jag 70-80% film och resten bakgrundsmusik, ofta rock eller singer songwriter. Klassiskt är inte något jag fastnat för än. Första gången jag hörde SF och Cremona blev jag förälskad, detta för många år sedan. Har sedan dess alltid små drömt om ett SF system. Kanske det som ligger och gnager i bakhuvudet? Måste nog prova lyssna både i butik och hemma innan jag bestämmer mig.
Blir mycket fundering här =) men jag brukar komma till insikt när man får ventilera och får frågor sett från ett annat perspektiv |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 19:08:32
|
Spelar du ofta högt är ju Klipsch säkert givna då det låter som om filmlyssningen är det som bör prioriteras. Bakgrundslyssning av musik ger väl inte SF full rättvisa - å andra sidan kan ju SF göra att det blir mer och mer aktiv musiklyssning från bästa sittplatsen. |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2010/12/13 : 20:26:58
|
"å andra sidan kan ju SF göra att det blir mer och mer aktiv musiklyssning från bästa sittplatsen."
Det sista du skriver är något jag funderat på. Då jag hade rätt bra grejer på nått år sedan lyssna jag aktivt nån gång då och då. Så du har en poäng där =) Och eftersom jag kommer komplettera med golvare i framtiden så vore ju Toy Tower riktigt sjysta att fin lyssna på. |
|
|
|
Topic |
|