HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Värmereglering på värme element
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/12/12 :  00:04:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Funderar hur regleringen på värmelement fungerar?Termostaten sitter ju i elemntet som blir många ggr varmare än luften ute i rummen,hur kan den känna av "luften utanför elementet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/12/12 00:05:14

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2010/12/12 :  07:49:48  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Själva termostaten sitter monterad på en ventil som den styr med hjälp av gas som expanderar/minskar i volym. I de fall det inte är tillräckligt bra med en reglering som sitter direkt på ventilen kan man välja en termostat med extern givarbulb och kapillärrör. Det finns givetvis även elektriska lösningar men de används oftast bara i samband med att man ska sekvensstyra värme och kyla i ett rum.
Här har du en informativ broschyr(pdf) om radiatortermostater http://se.varme.danfoss.com/PCMFiles/5/HE_se/vart_att_veta/Radiatortermostater.pdf?VMenu=KEEP&MenuUID=9991f0dd-d53f-41a4-a204-852b1d0f7c87

# Jon
(styr & reglertekniker)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/12 :  09:06:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Inte för att jag sitter inne med några svar till dig, men ändå undrar jag ifall du menar vatten eller el-element?
Eller båda kanske ...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/12/12 :  20:17:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
El element t.e.x oljefylldaelemnt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/12 :  23:41:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan det möjligen vara så att elementtillverkaren har provat ut hur mycket själva elementet lägger till i värme och termostaten är justerad för detta?

edit:
Förövrigt är denna tråd ej hifi-relaterad och borde ligga under hifi-offtopic.
Detta skriver jag här i tråden trots att jag nyligen läst ztenlunds "uppläxning" gällande fenomenet ...
Ev orkar jag PM'a ...
Men jag är inte jätteupprörd heller över att tråden ligger här ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/12 23:44:03
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/12/13 :  00:12:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja det är bara att flytta isf,för den som har befogenheterna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/13 :  19:16:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
I ett el-element sitter det en bi-metall som böjs utav värmen och slår av eller på elementet, i nya dyrare sitter det dock elektronisk reglering.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/12/13 :  22:05:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade lite om termostater,ifall nån är intresserad:
http://www.aeservice.nu/norm/radiat.asp
Men det måste ju vara så att det finns en inbyggd kompensation för radiatorns "egenvärme" gentemot rumets värme.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000