HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Att ersätta en cd-spelare med hd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2010/12/19 :  23:45:15  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Själv kör jag med en dator som jag satte i ett HTPC chassi med en musicstreamer II+ som ger ett väldigt fint ljud.

Lade tid och lite extra pengar på att alla delar i datorn skall vara så tysta som möjligt och den är i det närmaste ljudlös som det är nu. Hårddisken där själva systemet och programmen ligger är en SSD disk för att den skall starta snabbt som tusan och kicka igång musikprogrammet utan att man skall behöva vänta. Har även klämt i 8 gb RAM i den vilket kan vara lätt overkill men jag är allergisk mot laddningstider och vill att allt skall hända/starta i stunden som jag klickar på det. Musiken i sig är i flac format en del i 96khz 24bit men mestadels vanlig cd-kvalitet och ligger på en annan hårddisk som också sitter i datorn. Systemet fungerar klockrent även om jag kanske borde ha valt ett aningen mindre htpc chassi ;)

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/12/20 :  20:36:10  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Jag tänkte på lagringsminnet, hårddisken, då de rörliga delarna helt exkluderas med flash-hårddiskar tänkte jag att det kanske vore att föredra.

Är det så att Lynx Two inte stöds av Windows 7?

Jag tror att en hififorum-dator vore på sin plats snart. Eller var det som Pac höll på med?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/21 :  17:23:17  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Är det verkligen nödvändigt att skapa en speciell dator för hifi?

Det är ju bara att ta den billigaste och tystaste man hittar med optisk ut där man kopplar till en dac.
Sedan installerar man dbpoweramp-program och läser en guide som finns på deras forum.

Klart.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/12/21 :  20:42:56  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Jag tror verkligen inte att det är så enkelt - men jag kan bara gissa, jag är verkligen pant när det gäller 1:or och 0:or.

Det finns en hel del info på www.computeraudiophile.com

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2010/12/22 :  11:34:00  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Eftersom att alla fungerande datorer skickar ut samma signal är väl det intressanta att hitta en smidig lösning. En Mac mini och extern dac borde väl vara en av de smidigaste lösningarna. Då kan man dessutom använda sin iPhone som fjärr.

Edited by - -AG- on 2010/12/22 11:40:46
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2010/12/22 :  11:58:30  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Det är så enkelt. Jag lovar.

Själv har jag testat en hel del olika varianter men i dag har jag en mac mini som agerar htpc och musikserver vilket den gör med bravur.
Helt tyst och dessutom jäkligt liten och smidig. Mycket bra och enkel mjukvara.

Som uppspelningsprogram kör jag iTunes vilket jag avskydde först men när jag vant mig vid att allt är så enkelt, snabbt och snyggt så älskar jag det istället.
Jag kör ut ljudet bitkorrekt till en extern dac.

Som bonus kan jag dessutom streama ljudet trådlöst till xxx antal olika platser via airport express som också kan kopplas till dacar.

Nackdel?
Det finns de som skriver att en dacmagic inte går att köra till mac så man kanske ska kolla med andra användare innan man köper på sig grejer.

Priset är inte högt vill jag bara påpeka. Det är många som får för sig det.
För lite över 5000:- för en ny burk får du en jätteliten och knäpptyst dator som har den enklaste mjukvaran du kan tänka dig. Den är inte svårare att sköta än en vanlig mp3-spelare.

Den funkar dessutom utmärkt att streama både ljud och bild utan problem.

Andrahandsvärdet är högt och det finns stora forum med dedikerade användare så om du stöter på problem mot förmodan så är hjälpen inte långt borta.

Jämför gärna med pc som förvisso är mer versatil men också oftast mer onödig, stor, ful och skränig med ett lågt andrahandsvärde. Det finns lika många olika konfigurationer som folk så att hitta svar på just ditt fel kan ta lite längre tid.
Mjukvaran har ofta en brant lärkurva och ofta får man ägna en hel del tid innan allt blir bra och så enkelt att sköta så din sambo klarar av det.

Så som surf och mediastation är macen överlägsen om du inte har en jättetight budget anser jag. I övrigt brukar pc'n funka bättre.

Detta är alltså baserat på egna erfarenheter och de behöver inte stämma överens med dina erfarenheter. Med det sagt hoppas jag vi slipper ett så kallat fanboy-krig mellan mc och pc.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/22 :  13:17:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har under december köpt och installerat en Asus Eee Box EB1501P...Ubuntu 10.04, och XBMC. Min EeeBox har Atom D525 1,8 Ghz, ION2, 2GB Ram, 250 GB HDD, DVD-RW slotin, HDMI, Toslink, 1 eSATA, 6 st USB ( 2st USB V3),IR-öga. gigbit LAN, WLAN-n, Fjärrkontroll ingår i paketet. Köpte även ett smidigt litet RF tgb.

Kör nu Music i XBMC från flacarkivet på NAS:en i källaren... plus film, Spotify (i WINE), etc. Ljudet går via SPDIF Toslink in i min gamla Yamma, som inte har HDMI...den kör jag till TV:n.

Skulle kanske göra en tråd om detta....?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000