HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågor ang Fs och filterdelningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/30 :  13:36:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Skulle detta fungera:

Låga frekvenser upp till 50-80Hz: Tappat horn

50-80Hz och uppåt: 10" + diskanter i högtalare med ett F3 på 60-80Hz
(små lådor).

Måste "topparna" delas eller kan jag utnyttja deras F3?

Tanken är att få små frontar och en eller två TH som jag kan gömma undan.

Ber om ursäkt för min röriga frågor men jag vet hur jag ska formulera
mig bättre..

Drömmer om bra ljud...

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/11/30 :  14:16:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag skulle nog rekomendera att du delar topparna och de tappade med samma aktiva filter (rekomenderas), då du ändå behöver separat förstärkning.

Att utnyttja en högtalares fall är lite lömskt, akustiskt kan man få med sig myckt mer än eventuella simmar avslöjjar (väggnära, hörn, resonanser etc...), vidare kan man uppleva ett kalrare low-mid och mid register om man väljer att dela bort det lägre registret.

Risken minimeras samtidigt rätt mkt att du har två högtalare som spelar i samma register, detta ökar upplevelsen av "renhet" men ställer samtidigt lite krav på att de olika högtalarna verkligen kan "lira" ihop.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/30 :  14:30:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det första förstår jag men resten är lite oklart.

Menar du att risken för ett kallt ljud ökar om delningen blir för brant?
Delningen blir väldigt brant med ett högt F3 och ett aktivt filter.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/11/30 :  17:07:26  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag gissar på att kalrare ska vara klarare.

Jag spelar med ett par Eminence Alpha 12" mellan 60 - 300. Men jag fick inte till det i sluten låda. Det blev bättre som öppen baffel. Jag har ca 1,4 meter till väggen bakåt från högtalarna. Har du utrymme så prova gärna.

ÖB ger mindre renonans i sidled mot sidväggarna och ett mer fritt arbete (sluten låda ger mycket motstånd och resonanser, men man kanske kan göra rätt och bra med låda också....men inte jag).

Edited by - Sundström on 2010/11/30 17:12:23
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/30 :  17:22:11  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Sundström: haha! Då blir det en annan femma

Vad använder du i botten?

quote:
Risken minimeras samtidigt rätt mkt att du har två högtalare som spelar i samma register, detta ökar upplevelsen av "renhet" men ställer samtidigt lite krav på att de olika högtalarna verkligen kan "lira" ihop.


Chansen till renare ljud ökar med brant delning men ställer större krav på att elementen/
högtalarna matchar varandra. Tolkar jag det rätt?

Någon som vill länka till aktuellt delningsfilter?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/11/30 :  18:39:11  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag har två tappade horn (360cm långt,8" http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78567&SearchTerms=audes Har inte gjort förslängningsförsök p på hornmynningen ännu). Just nu ligger de i var sin ända av ett L-format rum. Jag kör med Behringer dcx2496 som har 6 utgångar. (Tänkte testa att öka prestandan genom att byta ut sista förstärkningssteget mot trafo när jag får tid)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000