HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kondensatorer viktigt eller ormolja?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/29 :  23:04:46  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag börjar närma mig prototypstadiet av mitt projekt, en dac med rörbuffert.
Kondensatorer är ju alltid ett hett diskussionsämne och tyvärr har jag rätt begränsad erfarenhet själv.
Jag kan böja med att konstatera att det kommer aldrig att bli aktuellt att köra "finkondingar" i hela konstruktionen!
Det jag funderar på är vilka kondingar jag ska väla i den omedelbara signalvägen, dvs en seriekopplad på ingången och en i nätdelen.

Är det sunt att bränna 100:- per kondensator eller bara vansinne? Man kan hitta bra grejer för en tiondel av priset?
Jag har sneglat lite på Ampohm men har sett en del "billiga" Vishay få bra kritik också?

Så vad tycker ni? Det är skitviktigt med superkvallitét på kondingarna eller kondingar är bara ormolja och det går hur bra som helst att köra med de billigare varianterna?

Förslag på lämpliga kondingar mottages gärna. :)
(4 x 0.01uF + 4 x 0.1uF)

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2010/11/29 :  23:11:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Ormolja är det ibland. God komponentkännedom är en bra merit. 100 kr per kondensator är inte jättesunt om man vet hur den är gjord.

Extremt bra kondingar från Electronic Concept kostar inte det!
5MP2 Series - Metallized Polypropylene grymma! Används i rymden, militärapplikationer mm. 1276 ampere klarar värstingen. Dessa kondingar har ovanligt tjocka anslutningstrådar.

http://www.ecicaps.com

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2010/11/29 23:16:28
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/29 :  23:36:06  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Kom just på en sak som kan vara värt att nämna, jag är lite bekväm av mig så jag letar i första hand i Farnells sortiment.
Visst kan jag plocka saker från andra ställen också men då ska det vara en klar fördel med att göra det.
Ska ta en titt på ecicaps. :)
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/11/30 :  00:22:18  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har nästan bara gjort modifieringar och inte byggt från scratch.
Mina begränsade erfarenheter är blandade. Ibland har jag inte hört skillnad på kondensatorbyten där jag trott att det skulle vara uppenbart och tvärtom.
I layouten skulle jag "ta höjd" för den fysiska storleken på audiofilkomponenter men montera "god industristandard" och utvärdera bygget när jag gjort mitt bästa beträffande strömförsörjning, jordplan mm. Sedan, i eget utbildningssyfte skulle jag byta en kondensator i taget och lyssna i minst en vecka efter varje ändring.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/30 :  08:30:18  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Låter som en sund inställning.:)
Jag har hittat lite tips om hur man kan kombinera små billiga industrikondingar för goda resultat.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/30 :  08:42:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är lite allergisk mot det smått religösa inslaget ibland inom hifi-hobbyn, och därmed
skeptisk mot jagande efter obetydligheter och ännu mindre saker.

Men kondingar spelar givetvis roll, man skulle ju aldrig komma på tanken att låta en
keramisk ligga i signalvägen, inte så gärna heller en elektrolyt om det går att undvika.
Tillverkare (volymtillverkare iaf) av elektronik är ofta ännu mer pragmatiska, de sätter elyter
glatt i signalvägarna ner till åtminstone 1uF.
Vid 1uF har de storleksmässiga och prismässiga fördelarna med elyt nästan spelat ut sin roll.
Men bara nästan, för tillverkar man sen en miljon st av denna apparat, så tjänar man
faktiskt 5 miljoner ifall prisskillnaden är 5 kr.

Jag lägger troligen mig själv någonstans mitt mellan den rena pragmatismen och nörderiet.
Jag skulle satsa på lite lagom fina plastfoliekondingar av industrikvalitet upp till vettiga uF-värden.

Pengarna jag sparade på detta skulle jag lägga i en burk med texten:
"pengar till att köpa absorbenter, diffusorer och bygga basmumsare för"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/11/30 :  09:28:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du plockar in en skaplig polyprop från RIFA eller WIMA. Allt som kallas handlindat (och kostar en njure) eller är vaxat, oljat, dränkt i fermenterat fårpink ska du hålla dig borta från, då är det billigare att köra med en ruskigt billig keramikkonding istället.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/11/30 :  10:20:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Marcus,
En regelbundet återkommande fråga, där det finns lika många åsikter som kondensatorer.
Det är bättre att först diskutera kondensatortyper än märken.
Det är ju insidan som räknas

En kondensator är inte en signalmässigt helt transparent komponent.

En ideel kondensator har kapacitans, men en verklig kondensator har även ett otal andra egenskaper.
Dessa egenskaper påverkar signalen på olika sätt.
Man kan se denna signalpåverkan genom en distorsions-mätning med noggranna instrument, och se hur distorsionsspektrat ser ut

Förlitar man sig på mätning, kan man ganska lätt prioritera olika kondensatortyper efter minst förvrängning (distorsion), dvs en så transparent komponent som möjligt

Denna lista skulle kunna se ut (ungefär) så här:
Teflon
Polystyren (film)
Keramik (vissa typer, t ex COG)
Polypropylen (metalliserad + film)
-
Polyester (metalliserad)
Polykarbonat (metalliserad + film)
papper i olja
-
E-lyt (bipolär)
E-lyt (polär)
-
Keramik (vissa typer, tex X7R)
Tantal


Jag har provat (lyssnat på) de flesta av ovast kondensatortyper, och tyvärr föredrar mina öron sällan den rent tekniskt bästa kondensatorn
-Jag skriver tyvärr för hade inte livet varit lätt om man kunde mäta njutning

Teflon, polystyren, vissa keramiska typer samt polypropylen som ofta betraktas som den mest transparenta man kan uppbringa (lägst mätbar distorsion), låter i mina öron väldigt intetsägande och torftigt.
Men många vill ha det så. Jag menar förståss, många vill inte höra anläggningen, bara skivan, och det är jag den förste att respektera

Mina bytesövningar slutar ändå oftast med att papper i olja eller möjligen polypropylen blir kvar i anläggningen, vilket alltså inte är den tekniskt (objektivt) bästa kondensatorn.

Det jag säger är inte helt "rumsrent"
Anläggningen skall väll "färga" så lite som möjligt!
Nja, för mig skall den återge musik så njutbart som möjligt

Min åsikt är ändå att valet av kondensatortyp är i stora delar subjektivt.
Vill man ha en så transparent utrustning som möjligt, så är allt väldigt enkelt.
Köp ryska Teflonkondensatorer på Ebay, eller som Magnus säger ovan, RIFA eller WIMA P-P, så är du hemma

Nu tillbaks till topic.
Med den tillgänglighet som nätet erbjuder, och tömning av många militära förråd, möjliggör att köpa i princip vilken kondensatortyp man vill för småpengar.
Jag skulle då satsa på lite olika varianter från någon av de stora kondensatortillverkarna RIFA, WIMA, Spraque samt lite olika alternativ av militära varianter, för att sedan prova olika typer.
Att hitta bra kondensatorer behöver inte kosta mer än glasspengar, så undvik de hysteriskt dyra audiofil-märkena.
Titta gärna utanför den smala audio-sfären.
Moderna motorkondensatorer (polypropylene i olja) är t.ex i mina öron outstanding till många E-lytar.
Man kan även kombinera olika kondensatortyper, vilket kan bli lyckat

/Lars

Edit,
Ps, utgångskondensatorn är bara en av många kondensatorer, så man bör även fundera i det stora, hur stor påverkan en kondensator kan ha.
Jag har extremt kort signalväg med 2st kondensatorer i den direkta signalvägen från skiva till högtalare (3st för vinylen), och då kanske det blir mer hörbart om man växlar mellan olika typer.

Vidare kan man diskutera var den "direkta signalvägen" börjar och slutar, men det är en annan diskusion


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/11/30 11:50:17
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/11/30 :  19:52:49  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Tack för att ni tar er tid att svara på ett såpass ut-tjatat ämne.
Det var väl i första hand RIFA MKP jag hade funderat på.
Dvs som alternativ till lyxkondingarna.

Jag önskar att jag hade råd att köra med film-kondingar i nätaggen men 6st 220uF elektrolyter blir nog rätt kostsamt att byta ut.
Istället kanske jag provar att lägga till någon bypass kondensator?

Kanske är det läge att se om jag kan hitta något ryskt överskott?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/12/01 :  09:25:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ibland hittar man ju guldkorn på internet: http://tech.juaneda.com/en/articles/lm317.html (LM317, understanding and listening - July 2007, by Eric Juaneda). Han kan faktiskt höra skillnad på kondensatorer i regulatorn i nätaggregatet till förförstärkaren.

Jag tror faktiskt han försöker sälja ormolja.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2010/12/01 09:26:21
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/12/01 :  17:31:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Man kan ju alltid hälla på lite ormolja på kondingen så kanske den blir bättre

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000