HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Multicelldiskant?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:34:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Små multicellhorn från några kHz och uppåt, kan det vara något att testa?
Har sett enstaka vintagevarianter till snuskiga priser på ebay men jag ser inga hinder att bygga själv av t.ex. tunn modellbyggarplywood eller lagom kraftig papp. Att fräsa efter en mall som Petter, undertecknad med flera gjort blir nog lite kinkigt när det gäller så små ämnen men jag tror man skulle kunna skära ut bitarna med skalpell efter en mall.

Frågan är väl om det kan vara värt besväret ljudmässigt. Utseendemässigt vinner (enligt mig) multiceller över alla andra horn men det ska ju gärna låta någorlunda skapligt också

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:59:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
hoktuna är på g med ett likande projekt. Risken är att de blir en aning tutiga bara
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:01:45  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kanske går att multicellladda en domediskant.

Intressant idé. Går ju att doppa papperet/varje cell i någon lack eller annat hårt, limma ihop allt och sen fylla med lämpligt göjs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:07:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja just det, kundvagnen full med cykeltutor...
Spännande att se vad det månde bliva.

Att lacka varje cell innan man monterar ihop dem är precis vad jag också tänkte, risk att det blir sladdrigt annars. Fast jag tror nog mer på tunn plywood än papp, modellhandlarna säljer plywood ner till 0,4mm och den brukar vara av väldigt hög kvalitet. Inte dyrt heller.

Funderade ett tag på tunn plåt, typ pepparkaksburk. Risk bara att det blir lite väl roligt när man ska löda ihop cellerna gruppvis och de tidigare lödningarna börjar kollapsa av värmen. Skulle förmodligen sluta med en stor kaka tenn med utstickande plåtbitar och ett påfallande dåligt humör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:37:10  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Bygg en enkel punkt svets o kör med tunn stålplåt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:41:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan någon skissa lite enkelt på utförande och dimensioner, samt föreslå något hyggligt billigt som driver blir jag helt klart sugen på att provbygga det första exemplaret.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:42:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, punkta ihop cellerna skulle kunna funka. Sen kan man täta med tenn. Med lite vilja skulle jag nog kunna åstadkomma ett stansverktyg som klipper ut cellsidor snabbt och enkelt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:53:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ska man tro att formeln på patentet gäller till höga frekvenser så blir
det ändå svårt med spridningen över ~3-4000 Hz för ett 15-celligt
horn. Känns ändå på något sätt som att ett litet horn borde fungera
bättre än så. Jag hade klippt ut i kartong, typ flingpaket, limmat
ihop och sedan doppat alltihopa i polyester två st. "ljusstöpningsdippar"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:55:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Nä, idén med papper tyckte jag lät vettigare, e ju bara att doppa hela hornet i epoxylösning sen, eller spruta dom..

Hur skulle det funka om man gjorde runda celler?
Tänker mig att man svarvar till cellerna och sen sätter ihop dom..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:56:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Får jag bara en liten snabblektion nu ...

Vad är det som är så bra med multiceller förutom att dom är svårbyggda och ser coola ut?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:58:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har ett par sådana här.



Någon gång ska jag göra något kul med dem

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:03:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Multiceller = mycket kontrollerad och jämn spridning av alla frekvenser tratten lirar.

Inga runda celler, då utgör inte hornet ett perfekt sfärsegment.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:04:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Någon gång ska jag göra något kul med dem


Typ skänka dem till mig i julklapp??

Funderar fram och tillbaka och med tanke på att jag främst är ute efter att bygga ett par för eget bruk så känns det lite overkill att tillverka punktsvetsar och stansverktyg. Cornflakespaket och lim är lite mer min nivå:)
(Det var förresten nån tok som byggde en sanddämpad Altec 1503-klon av papp och tejp, den lät visst bra ända tills den kollapsade av sin egen vikt).

Angående högfrekvensegenskaperna så spelade mina gamla 350Hz-are med åtta celler ganska fint upp till 13kHz om än med en sänkning vid 3,5kHz.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:26:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ska vi ska vi byta grejer
Jag byter två diskanter mot??????

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:33:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mot 42 timmars arbete

Kan inte du friforma ett par Tobbe
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:43:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo det kanske man skulle kunna göra..

Synd att man inte får leka fritt med Scanias SLS-maskin....
Den ger lite trevligare detaljer än en FDM

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:46:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, tyvärr.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:47:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Jag byter två diskanter mot??????


En gammal hankatt som börjat bete sig underligt?

En rostig Renault 5 -91 som jag tyvärr behöver själv?

En bunt papperslappar med siffror och bilder av gamla kungligheter på?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:58:27  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Då är det inte MAD om det är kungligheter på

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:44:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Är det "bara"att skala ned orginalet i storlek?
4 gånger mindre för 1 tumms driver?
1900 kvadrat mm 2tum 450 kvadrat mm 1 tum.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:44:18  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kan man kombinera multicell och waveguide?



Tror det är Turbosound som experimenterat lite med multiceller.
Fördelen är ju att man kan använda flera CD sömlöst.
Intressant att cellerna är skurna vid kanterna. Kanske minskar interferens genom att skapa en snällare tryckövergång.


Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/12/07 :  18:12:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Intressant shootout http://www.triodefestival.net/index.php?page=etf-2010-shootout
Och mätning från Jmmlc http://forums.melaudia.net/attachment.php?aid=1760
Med lite kommentarer http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/161627-horn-honk-wanted-75.html#post2389900

Ser ut som att man får tänka till lite för att undvika reflektion och refraktion när det gäller multicell horn.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/07 :  19:03:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du är en jäkel på att finna intressanta länkar!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/07 :  21:07:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns en bra beskrivning hur man gör i Audio Anthology Vol 1.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000