HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mobilen som överlevde...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  16:45:05  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag bytte min trogna SonyEricsson K750i till en SonyEricsson C905 för ungefär ett halvår sedan. Varför blev det den? Jag ville ha en "vanlig" mobil med bra kamera vilken hade inbyggt linsskydd, något jag hade bra erfarenheter av från min K750i. Är jag nöjd, tja, den tar bra bilder för att vara en mobil men är inte lika pansarvagnsmässigt konstruerad som K750i, trodde jag...

I helgen så var det dags att ta upp båten, också kallad baljan, en 3,85 Theri som brukar få ligga i tills man kommer ihåg att dra upp den. Innan barnen kom brukade den inte komma upp innan isen låg, å andra sidan hade jag rätt givet varit ute och fiskat gädda idag oavsett vädret om det inte varit för ungarna. Eftersom fiskeintresset för närvarande ligger bildligt talat på is så var båten vattenfylld efter tofterna alltså fram med hink för att ösa ur den. Mobilen låg i en av bälgfickorna i jackan. Jag hade sett till att dra upp dragkedjorna till sidofickorna så jag inte skulle tappa vantar och nycklar. Bälgfickan där mobilen låg hade jag givetvis inte kollat.... Några minuter senare så ser jag mobilen försvinna ned i issörjan på båtbotten, jag hinner precis tänka att jag borde släppa hinken och greppa den innan den sjunker, när den försvinner ned under ytan och är borta.

Konstaterar till släktingen som är med att det var den mobilen det. Han håller med och tröstar med att det nog går att få ut den på hemförsäkringen.

Fem minuters ösande senare så skymtar jag något silvrigt på båtbotten, jag tar upp den öppnar upp linsskyddet och börjar skaka ur vattnet när jag upptäcker att displayen funkar och visar bilden från kameran. Tar bort bakstycket, sliter ur batteriet, stoppar den i bälgfickan på nytt och drar den här gången nogsamt upp dragkedjan. På måndagen så ringde jag försäkringsbolaget som trevligt nog meddelade att hade den slutgiltigt dött så gick det att få ut fulla värdet på drulledelen i hemförsäkringen om mobilen var under året, vilket den här är. Vi kom överens om att jag skulle låta den ligga några dagar först dock och se om den gick igång igen, eftersom den fortfarande levde när den kom upp ur badet.

Idag så stoppade jag i batteriet igen och döm om min förvåning, den gick igång! Inte nog med det den verkar funka utan anmärkning, det går att ringa, högtalaren låter helt ok och kameran funkar;


Bevisbild på sonen i pulkabacken nu i eftermiddags.

Jag får nog lov att säga att den här episoden i alla fall i min bok höjde SonyEricssons skamfilade rykte några snäpp.

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/11/24 :  17:12:14  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Min farsas iPhone har också imponerat i denna gren. Han hade den i bröstfickan, böjde sig framåt och får se sin telefon, i vad som känns som slow-motion, göra en dubbel mollbergare eller något annat spännande i sin färd ner mot den vattenfyllda botten på vår sval på landet (ett hål i marken) ... blubb blubb. Upp med den fort som tusan, men till allas förvåning fungerar den än idag!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/11/24 :  17:49:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har inte prövat med någon mobiltelefon, men däremot badade jag ihop med en personsökare från NEC (hala klippor...). Det var ju förstås ett tag sedan...
Den klarade sig efter en veckas tork, men mötte senare sin baneman i form av en SL-buss. Den trillade i backen utan att jag märkte det när jag skulle rycka fram plånboken och SL-kortet.

Jag har även prövat med en Pentaxkamera avsedd för 35 mm film i en pool, vilket inte hade någon menlig inverkan på funktionen. Det här är förstås också ett exempel på "hej 90-tal".

Mobiltelefoner har jag därmot mest kraschtestat mot asfalt, betonggolv och langat in under bilen i snön.

När det gäller SE så tror jag att strategin är att de går sönder när man minst anar det, inte när man på något sätt gör åverkan på dem...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:14:03  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
av min gamla K750i krävdes det att jag körde över den med bil 2 gånger innan den gav upp.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:18:56  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Hur lyckas man med att köra över den två gånger? Fram och bakdäck eller olika tillfällen?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:32:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
K750i har jag haft, tålde en del stryk, fick byta fronten en gång då displayen gått från kant till kant. Senaste två åren har en C702 kämpat tappert i huzze's ägo. Förra veckan fick jag hem en X8. Den kommer inte hålla i närheten, så det blir silkesvantar på.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/11/24 :  18:42:58  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Minns en händelse i mobilens barndom när de kostade ca 15 loppor. En tämligen packad herre stod brevid mig vid pissrännan med mobilen i bröstfickan naturligtvis ramlade den i och han pissade på den, om den pajade förtäljer inte historian.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:13:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
"Rent" vatten leder inte elektricitet speciellt bra, så chansen är ganska stor att eletroniken klarar sig. Speciellt om kretskorten är vaxade, annars kan ju lödtennet börja ärja vilket inte är så bra. Får man det bara torrt brukar det fungera bra. Jag plockade isär en Motorola Startack som hade gått i 40° kulörtvätt, tvättade rent med isopropanol och sedan fungerade den som den skulle igen.
Urin innehåller en massa salter, så där är risken för en kortslutning betydligt högre.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/11/24 :  19:21:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag jobbade på Ericsson med att felsöka bl.a mobiler tidigt 90-tal, och där dök både det ena och det andra upp.
Dessa "mobiler" (Ericsson Hotline 1912 & 1921) var byggda som pansarvagnar och behandlades därefter.
Prislappen var 15-25´och storleken som ett kraftigt hundben ungefär

Bonden som tappat sin i gösselstacken, och ville ha den rengjord ,
Bärgaren som "råkade" backa över sin .

Eller min egen kompis, som inte kunde hitta sin mobil.
Efter dagar av letande hittade han rester av batterier bland askan i kaminen..
Då förstod han var den tagit vägen.
Han hade haft mobilen i handen när han hämtat in ved.
Med tankarna på annat, greppandes några vedträn, som placerades i kaminen hade han inte en tanke på att mobilen fanns med i greppet om veden, och blev kvar under vedträna..

Men priset tar nog han som lagt mobilen i vecket mellan motorhuven och vindrutan, när han tankade.
Väl ute på motorvägen skymtar han den röda "Holtline" loggan i ögonvrån.
Mobillen ligger kvar och darrar på bilen!
Försiktigt försöker han komma av motorvägen, utan att mobilen skall falla av.
Med mjuk fot på bromsen, och fööörsiktigt svänga av vid nästa avfart.
Men plötsligt märken han att han lagt allt för mycket av sin koncentration på att ballansera mobilen på motorhuven, och är på väg att köra in i baken på framförvarande bil
Han står på bromsen och mobilen fortsätter rakt fram ner i gatan..
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/11/24 :  23:31:29  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Min Nokia 6110 klarade inte av kulörtvättprogrammet! 60 grader i 2 timmar avslutad med 10 min centrifugering. Kasst!
Det borde väl den klara...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2010/11/25 :  07:42:33  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
quote:
Hur lyckas man med att köra över den två gånger? Fram och bakdäck eller olika tillfällen?


Två olika tillfällen...

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/11/25 :  23:37:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag hade en kortare karriär i mobiltelefonreparationssvängen så jag har sett det mesta vad skador heter,

När jag jobbade i en butik så kom en kund in som lämnade telefonen på garanti, jag skickade den vidare till verkstaden för reparation, den kom tillbaks och verkstaden hade konstaterat att den var helt vit inuti av oxid.
Kunden kom in, vägrade förstå att hans nya telefon var trasig och att garantin inte gällde, så kunden tog sonika telefonen och kastade den i väggen bakom mig så den gick i bitar och stormade sedan ut ur butiken.

Då jag arbetade med att reparerade telefonerna så var jag den som dömde ut eller godkände telefoner för garanti, det var oftast väldigt lätt att göra bedömningarna då man snabbt lärde sig att se tecknen på vatten och fuktskador.

Ibland hände det att telefonerna kom tillbaks en andra gång för bedömning, speciellt en butik hade förmågan att först skicka in telefonen till mig, jag bedömde att det var en vattenskadad lur full med oxid och jag skickade tillbaks den, den kom i retur en gång till, då ser jag att oxiden är bortputsad och den doftar väldigt mycket isopropanol...

Ett annat exempel är bonden som lämnade in sin telefon, jag fick den på bordet och tyckte det doftade lite underligt, efter att ha skruvat isär den så var jag tvungen att lägga den i en påse och ställa upp fönstret på vädring, kunden var grisbonde och hade tappat luren i grispisset och därefter sköljt av den noggrant

--

Jag hade en kortare karriär i mobiltelefonreparationssvängen så jag har sett det mesta vad skador heter,

När jag jobbade i en butik så kom en kund in som lämnade telefonen på garanti, jag skickade den vidare till verkstaden för reparation, den kom tillbaks och verkstaden hade konstaterat att den var helt vit inuti av oxid.
Kunden kom in, vägrade förstå att hans nya telefon var trasig och att garantin inte gällde, så kunden tog sonika telefonen och kastade den i väggen bakom mig så den gick i bitar och stormade sedan ut ur butiken.

Då jag arbetade med att reparerade telefonerna så var jag den som dömde ut eller godkände telefoner för garanti, det var oftast väldigt lätt att göra bedömningarna då man snabbt lärde sig att se tecknen på vatten och fuktskador.
Ibland hände det att telefonerna kom tillbaks en andra gång för bedömning, speciellt en butik hade förmågan att först skicka in telefonen till mig, jag bedömde att det var en vattenskadad lur full med oxid och jag skickade tillbaks den, den kom i retur en gång till, då ser jag att oxiden är bortputsad och den doftar väldigt mycket isopropanol...
Ett annat exempel är bonden som lämnade in sin telefon, jag fick den på bordet och tyckte det doftade lite underligt, efter att ha skruvat isär den så var jag tvungen att lägga den i en påse och ställa upp fönstret på vädring, kunden var grisbonde och hade tappat luren i grispisset och därefter sköljt av den noggrant

--

Ofta önskar telefonägaren kanske lite för mycket av sin telefon när det gäller fukt och miljötålighet, det är ju trots allt bara en elektronikprodukt, precis som din platt-TV eller laptop.

Tillverkarna lägger oerhört mycket tid och tanke på bara en så, fjantig kan tyckas, lite detalj som vilken kretskortslack som man skall använda, man vill ha en lack som är motståndskraftig mot fukt, som tål salt och som inte blir porös av blyfritt lödtenn eller spricker vid extrem kyla.

En vanlig bov i dramat när det gäller skador som "kommer smygande" är kapillärkraften som gärna suger åt sig av toalettvattnet och behåller det under de ytmonterade ic-kretsarna, och sakta men säkert gnager oxiden av kretskortsbanorna likt tandtrollen som härjar i barntänder, ofta anledningen till att telefonen ger upp hoppet kanske först ett par veckor efter toalettbesöket.

Dessutom så måste telefonen vara platt och liten, det ger att vi inte kan ha rejäla kontaktstycken utan måste ha små guldpläterade fjädrande kontaktstift från exempelvis högtalaren direkt till kretskortet, med andra ord så måste det finnas en blottad och guldpläterad kontaktyta på telefonen kretskort, känsligt för fukt och oxid, även ett bra ställe för ärg att börja leta sig in under kretskortlacken för att äta sig mätt på koppar, mums

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/11/26 00:05:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000