HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Reflexboxberäkningar, parameterfråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/23 :  08:07:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Funderar på att börja använda Basta för att simulera mitt kommande projekt. Under rubriken "teknisk dokumentation" tror jag det är, finns det en jämförelse av tre olika metoder för att beräkna en reflexlådas volym samt portens avstämmning.

Där finns också en parameter som kallas Viso (iso är igentligen nedsänkt), vad är detta för parameter?

Metoderna som jämförs är Öhman, Keele och Margolis/Small. Någon som vet om någon av dessa kan anses leda till ett mera korrekt svar jämfört med övriga?


J. Ullberg

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/23 :  09:30:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har aldrig använt Basta, men jag använder ofta Hornresp till basreflexlådor. Det ger en större frihet att leka med expanderande portar mm... Man kan även se pipresonanser i porten om den blir för lång osv....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/11/23 :  09:46:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Från userguiden läser vi:
quote:
Damping material also has the effect that the compression and de-compression of air becomes isothermal, rather than adiabatic due to heat exchange between the air and the damping material. The result of this is that the box can appear up to 40% larger for a heavily damped box than for an empty box. Basta! does model such isothermal behavior, by treating a percentage, Viso, of the box volume as having isothermal decompression/compression of the air. Depending on the damping material, this volume should be set slightly smaller than the actual volume of the damping material. Basta! calculates an effective Vb from Vb and Viso that is used in the simulations.


Ställ gärna frågan utifrån denna text så blir det tydligt vad och hur en förklaring skall ges!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/23 :  10:14:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jo jag vet att många använder Hornresp. men jag skall i slutänden sätta ihop ett system, så det får räcka med att lära sig ett nytt program, det är tillräckligt arbetssamt för mig, särskilt som jag börjat leka lite med SPEAK. Håller på att försöka välja ut vilket baselement jag skall använda, därav den nuvarande basreflexinriktningen. Även Basta verkar ha en hel del kul man kan göra med portberäkningar, dock ej expanderande portar vad jag kunde se. Det är synd eftersom vissa data indikerar att portar bör vara olikstora i diameter i ändarna samt även avrundade. Problemet där är väl när man önskar sig en speciell avrundning och inte har en CNC-svarv ståendes i källaren

Jag har även lyckats hitta definitionen av Viso. Självklart i det sista dokumentet på Bastas hemsida. Det är tydligen andelen av Vb som består av dämpningsmaterial. 0% är tom låda, och 100% är fullstuffad låda.

Någon som vet ett normalvärde för en reflexlåda som dämpas så som normalt rekommenderas? Mina basavdelningar hamnar väl på mellan ca. 80-115 lit.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/23 :  10:34:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Ja, nu svarade jag senast efter det att jag läst EngelholmAudios svar.

Jag hoppas dock det nu framgår att vad jag igentligen undrar över är hur mkt dämpning man "normalt" använder i en basreflexlåda, om det nu finns något som kan kallas "normalvärde", vilket är vad jag lär börja räkna på? Är det 5cm glasfiber på alla innerväggar utom insidan av baffeln?


J. Ullberg
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/23 :  14:07:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Rent spontant skulle jag säga 20-30%, kanske mer mot 30%.

Men jag kan ha tokfel också ...

Sen går det kanske inte att generalisera heller, vad vet jag. Olika element, konstruktioner
och användningsområden kanske diffar väldigt mycket.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/11/23 :  16:03:46  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
En subbaslåda som körs under 80 behöver inget dämpmaterial alls. En tvåvägslåda där basen också fungerar som mellanregister behöver dämpas en hel del minst 30%. Trevägsystem mer än subbas men mindre än trevägare.

Det är ju en balansgång. Basreflexen ökar ju strålningresistansen dvs minskar konutslaget för en viss basnivå (runt avstämmningsfrekvensen) ju mer dämpmaterial man har i synnerhet fritt i lådan ger resistiva förluster av denna basreflex. Så fullproppad med dämpmaterial har man ingen basrflex utan en sluten låda med läckage...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/23 :  19:39:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det beror lite på Q-värdet man får få systemet, det går att kompensera med olika mycket dämpmaterial..
Lite dämpning ger oftast lite rundare, självsvängande bas, medans mycket dämpning ger lite stramare bas..

Annars är väl ca 10-20% en ganska normal dämpning..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/23 :  22:12:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Den skall gå från 30 Hz (F-3 dB) till någonstans rund 380 Hz.

Jag har även under dagen hört att det ju inte är dämpning i den vanliga bemärkelsen jag har varit ute efter, utan att förhindra reflexer tillbaka mot konens insida tror jag förklaringen löd.

Ej mer än 35% har jag även sett vid mer än ett tillfälle.

Jag undrar också hur tjock denna glasfiber (vad jag tänker använda) måste vara? Jag räknade på en möjlig framtida låda om 105 liter, helt ren inuti, och 50mm isolering på tre motstående sidor gav då en volym på isoleringen på ca. 32%. Skulle ju vara trevligt om tunnare material kunde användas för större frihet i applicering.

Jag var ute efter ett startvärde, och nu tror jag mig ha ett hum om var man kan börja någonstans.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/26 :  10:15:59  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Skall snart börja använda Basta! då mina manuella beräkningar alla gått rakt åt ............., både för sluten som basreflexlåda.

Vad gäller basreflexlådor ger ju Basta! tre st. designförslag och enligt uppgift är de tre förslagen enligt:
1. Öhman
Vb = Vas/1.1 x (Qts/0,40)^3/1+0,4xViso
fp = fs x (0,42/Qts)

2. Keele
Vb = Vas x 15 x Qts^2,87 / 1 + 0,4 x Viso
fp = fs x 0,42 x Qts^-0.9

3. Margolis/Small
Vb = Vas x 20 x Qts^3,3 / 1 + 0,4 x Viso
fp = fs x 0,42 x Qts^-0,96

Någon som vet vilka typer av basreflex dessa designs kan tänkas likna, jag menar om det är typ SBB4, SQ3 eller dylika?

Har hittat en del element som har hyfsade Vb- och fp-värden, men när det kommer till reflexrören blir det pannkaka av hela systemet. Får alltid en jättediameter, typ 4,8" eller 5,8" i diameter är siffror som jag kommer ihåg. Pga av dessa rel. stora diametrar blir ju rörlängden lång, 30" och upp är inga ovanligheter. Har prövat en hel del olika beräkningar för rördiameter och längd, men det blir aldrig någon större skillnad.

Har även räknat enligt Dickasons anvisningar för en SBB4, och hans rörformler, det blir lika tokigt då.

Hur mkt. törs man "massera" ett resultat för att få parametrar som bättre stämmer in på ens önskemål innan man har ett helt annorlunda system? Enligt Small skall möjligheterna vara relativt små?

Om någon har förslag på element, 10" eller 12" (två av varje i varje låda) som kan ge f-3 dB = 30Hz i en slutlig låda på rund max 100 liter är jag idel öra. Helst för slutet, men reflex får gå om det är vad som behövs.

När man räknar rördiameter och har två element i lådan, visst skall man väl även dubblera Vd, liksom man dubblerat Vas för Vb?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/27 :  22:22:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag kör väl på med en fråga till i väntan på svar.

När man har ett Qts värde man finner allt för lågt skall man kunna placera en resistor i serie med talspolen för att öka Re och därmed Qes. Det stod däremot ingenting om hur man beräknar storleken på resistorn, och eftersom jag är ännu sämre i detta ämne undrar jag om det är någon som kan upplysa mig om denna beräkning.

Har ett par element jag kollat på som jag tror skulle kunna bli ännu mer intressanta med ett högre Qts värde.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/12/04 :  23:31:50  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Skulle behöva hjälp med tolkning av koden för "Voice Coil Losses'" som finns beskriven i Basta! technical information:
http://www.tolvan.com/

Det är definitionerna av Ze och K som önskas, det är så dålig kvalitet på hemsidan så jag kan inte vara säker på vad det är jag ser. Tänkte att någon som redan vet kan avslöja formlerna.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000