Author |
Topic |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 11:49:25
|
Detta har säkert varit uppe tidigare men.. Vilka musik/mediespelare med display/fjärr med display finns det?
Logitech SqueezeBox Sonos Zoneplayer Teac WAP
Alla de ovan nämnda kan av vad jag har förstått stryras från en Ipod Touch eller de egna kontrollerna. Logitech kan även styras från Andriod telefoner. Squeezebox tuch samt Teac kan köra direkt från HD men inte Sonos?
Finns det fler till rimliga priser? Naim, Olive mfl är lite dyra och de billigare mediespelarna från WD, Twix osv behöver man ju ansluta en skärm vilket förtar lite av nöjet med att spela musik (men kanon till film). Eller är våran EeePc ett lika bra alternativ? |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2010/11/16 : 11:04:03
|
Är inte alls så insatt i denna världen och alldeles för mycket info på webben! Finns det appar för att styra dator från en Ipone/android? |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2010/11/16 : 15:22:51
|
Finns appar för både Android och Ifån, bör dock köra ett media system på datorn. Själv kör jag XBMC och en Android tel som remote, fungerar super. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2010/11/16 : 15:42:22
|
Har börjat kolla in xbmc. Funderar på vilken "dator" lösning jag vill ha hemma. Har idag endast en enklare trådlös router samt 2st bärbara datorer. 1st ny fin Sony samt frugans EeePc. Tanken vara att först skaffa en SB el liknande samt koppla in en NAS till routern. Dock vill jag gärna ha en fjärr med display så jag ser vilken musik jag skall välja. Vill inte behöva koppla något till tv-skärmen. HTPC är ett lockande alternativ då man får mkt för pengarna.
Funderingarna just nu!
1. USB-dac från EeePcn och en IpadTouch/ny mobil 2. Mediaspelare typ SB kopplad till en NAS el en lös hårddisk + DAC + ev fjärr beroende på mediaspelare 3. Mindre HTPC typ EeePc/konkurent + dac + IpadTouch/ny mobil som fjärr (som alt 1 men utan att behöva boka upp frugans lilla bärbara som hon använder till plugget)
|
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2010/11/16 : 16:11:28
|
Squezzebox med medföljande program på pc, musik på pc. Datorn strömmar musiken via Squeezeboxen till förstärkaren, måste nog vara den enklaste lösningen... Jag hat två boxar och dom fungerar utan problem! (nästan, då jag har plugin för att streama spotify inte fungerar med Adobe Flash Player 10...) |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 07:46:36
|
Jag har nog landat hemma nu känns det som. Jag använder 2 st Squeezeboxar och styr dem oftast med Ipeng som är en app till Iphone (funkar också på Ipod Touch) och det funkar hur smidigt som helst. Sen jag köpte en server (Bubba3 från excito.com) som står på dygnet runt så har det funkat trådlöst utan avbrott. Bubba 3 är en fin apparat som bla kommer med Squeezebox Server förinstallerat. Sen funkar den också som trådlös router så den gamla routern kunde jag slänga ut.
Det enda som stör för tillfället är precis som softishman skriver att Spotify via dsb-bridge (ett sätt att streama spotify till SB) inte funkar ihop med senaste Flash. Dock har jag en gammal laptop som jag skiter i att uppdatera Flash på och då funkar det fint att köra spotify genom SB.
Enda minuset med Bubba3 är att eftersom den inte har en Intelprocessor så funkar heller inte Spotify-pluginet till Squeezebox Server så jag kan inte styra mitt Premium direkt via SB, men jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan det funkar på datorer även utan Intel-processorer.
Så tills vidare om jag vill köra Spotify via SB får jag dra igång min gamla Laptop med gammal Flashplayer och köra. Har datorn väl startat så går det fint som snus.
Sammantaget kan jag väl säga att det är lite klurigt att få till nåt som funkar 100% på exakt det viset som passar en själv bäst, men jag är på god väg. Sen Ipeng kom in i bilden har jag kommit ett steg närmre nirvana. |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 13:57:25
|
ML110 G5 Xeon core2duo E3650,4GB,Vortexbox (fedora 11),squeezboxserver,Spotify plugin, squeez duett, SB3, ipeng och squeezecast på poddar och i-telefoner...
*aaaaaaaoooooommmmmmmh-aaaaaaoooooooomhhh!* <-ljudet av mitt nirvanatillstånd.
Jag har blivit extra speciellt förtjust i subsonic musik-server vilket gör att jag kan fortsätta att lyssna på musik utanför hemmet i min I-telefon.
Jag svarar gärna på frågor och kommer med tips på balla setupper då jag har pillat med det mesta gällandes squeezeboxxar. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 13:57:44
|
just det, Ipeng på Ipad. OJ VAD BRA!!! |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 15:27:22
|
Verkar vara SB som gäller här. Är inte så jätteintresserad av Spotify utan vill ha alla cd-skivor på ett och samma ställe, lätt åtkommligt till stereon. Vill helst ha så lite apparater som möjligt men visst förstår jag fördelen med en server så att det går att tanka ner framtida musik och lägga in direkt.
Iphone är jag allergisk mot då jag tycker det är vansinigt att något sådant skall kosta 8 papp. Ipod touch är då betydligt mer lockande.
Vad säger ni om modell på SB? Touch eller duett? Classic finns väl inte längre ny? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8632 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 16:12:17
|
Touch ska visst ha ett strå bättre ljudkvalitet sägs det. Själv skulle jag sakna fjärrkontrollen till Duet med displayen. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 16:50:01
|
Ett bra och i mitt tycke ett bättre alternativ till iPeng på iPad är Squeezepad. Är helt överlägsen en trött Duet-fjärr.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 18:06:53
|
Fast jag köpte just iPeng för iPad för att verkligen jämföra. Finns det en inställning jag missat eller kan man inte sortera på artist och se albumen? Annars så kommer ju albumen i bokstavsordning och inte artistordning.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8632 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 19:14:55
|
Kan du använda ipad för Touch oxå? Vad kostar en ipad?
Edit:Kollade på pricerunner,från 5å1.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2010/11/18 19:18:34 |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/18 : 22:02:00
|
@harry, det går, kommer bara inte ihåg hur, evt är det en inställning på servern.. |
|
|
|
Topic |
|