HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Portavstämning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:48:26  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Har lite funderingar kring just detta. Vilka är parametrarna som avgör portdimensionen (längd, diameter) vid en given lådvolym för att räkna fram rakast möjliga tonkurva?
Finns ju simulatorer, men det vore trevligt med lite grundläggande kunskap i ämnet. /Stefan

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2010/11/06 :  10:49:22  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Kolla in : http://www.drkrupp.se/hifi/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:19:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läs denna kurs (gratis) eller köp boken och studera själv. Mycket lärorikt!

http://www.kth.se/student/kurser/kurs/DT2400
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/06 :  17:43:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja om man kunde få tag i kompendiet så hade det varit lätt.. pratade med svante och blev dirigerad till nån dam som jag mailade men jag får då inget svar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  17:44:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
De har kompendiet på KTH:s kårbokhandel. Var det henne du var i kontakt med?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/06 :  18:11:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Minns ej vad hon hette.. Men har du en mailadress eller nåt man kan skicka till så är jag tacksam.. har velat haft kompendiet länge nu..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  18:23:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.ths.kth.se/om-ths/ths-karbokhandeln/

http://www.karbokhandeln.se/?page_id=10

Kanske?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/07 :  00:39:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Kompendiet, hur mkt?

Några fler rörformler från loudspeaker design cookbook

rörlängd: Lv=(1,463x10^7R^2/fB^2VB)-1,463R
Lv=längd i inch
fB=tuning freq. in Hz
VB=box vol. in cubic inches
R=radius of tube in in inches

minsta rördiameter: dv=39,37(411.25Vd/roten ur fB)^1/2
dv= min rördiameter i tum
fB=tuning freq. in Hz
Vd= cone displacement volume in cubic meters
Det skall vara dv "större eller lika med" men det tecknet blev konstigt visat så jag satte = istället. Jag har dock ej fått denna formel att fungera. Jag har testat både att ha parantesen runt 411.25xVd samt runt 411.25xVd/roten ur fB men det går lika dåligt ändå.

Small har en konservativare variant som lyder:
dv "lika med eller större" 39.37(fBxVd)^1/2. Den verkar fungera också.

http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp Här finns en kalkylator, bara att fylla i.

ursäkta svengelskan, men det börjar bli sent.

Vad anser majoriteten om att böja rören, och spelar 45° vs. 90° böjar någon roll???

Rensat lite (försökt) då matematiska tecken inte verkar visas så bra.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2010/11/09 17:34:49
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2010/11/08 :  00:04:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Tackar, då har jag några alternativ att gå på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/10 :  05:43:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Stämmer det att -3 dB bör vara större än Fs, i så fall med hur mkt ca.?

Vad är signifikansen av Peak dB, har lite svårt att förstå vad detta värde innebär?

Finns det något fog i att porten bör vara minst 1/3 av kondiametern?

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/10 :  06:52:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Stämmer det att -3 dB bör vara större än Fs, i så fall med hur mkt ca.?


Nja, haka inte upp dig på denna typ av kopplingar. Försök fundera ut
vas som händer på på det teoretiska planet. Exempelvis, om man stämmer
av systemet under elementets fs så blir grupplöpstiden längre vilket i
sin tur innebär... Då blir det lättare att söka ny kunskap och förstå samband.


quote:
Vad är signifikansen av Peak dB, har lite svårt att förstå vad detta värde innebär?


Perak dB, konstigt uttryck. Praxis är MOL, Max Output Level och betyder hur högt man kan lira vid en viss frekvens utan att överskrida effekt eller slaglängdsmaximum.

quote:
Finns det något fog i att porten bör vara minst 1/3 av kondiametern?


Nej. Tänk "Vilka parametrar påverkas av en liten portdiameter jämfört med en stor", "Vad spelar det för roll om elementet har lång eller kort slaglängd?" osv...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/10 :  10:16:08  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
En sida att läsa igenom.
http://www.subwoofer-builder.com/

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/11/10 :  19:23:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
För det allmänna fallet finns en tumregel som säger att röret bör innesluta 5-20 ggr så mycket luft
som högtalarelementet kan pumpa. Detta för att större delen av luften ska stanna i porten vid full
utstyrning och därmed fortsätta att uppföra sig som en massa även vid hög amplitud. Väljer vi
faktorn till 10 ska alltså rörets volym, Vv, vara Vv=Sv Lv=10 dmax Ss=0.39liter.


Sen måste du hålla koll på lufthastigheten i porten så du inte får blåsljud, dock finns det olika fusk för att eliminera blåsljud vid för små portar.
Men som Petter säger, kolla vad som händer med andra parametrar när du ändrar en..
Högtalarbygge är en kompromiss, för att få en viss egenskap får man oftast offra en annan..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/11 :  15:32:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
"För det allmänna fallet finns en tumregel som säger att röret bör innesluta 5-20 ggr så mycket luft som högtalarelementet kan pumpa. Detta för att större delen av luften ska stanna i porten vid full
utstyrning och därmed fortsätta att uppföra sig som en massa även vid hög amplitud."

Det förklarar varför jag får så små rördiametrar när jag räknar på minsta möjliga rördiameter, då mina 4" element pumpar hela 5,5 ml vid Xmax.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2010/11/11 17:46:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000