HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mac vs Pc
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/05 :  10:14:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Jag funderar på att byta ut mina pc till mac, och orsaken är enkel, jag tycker bara det är strular hela tiden. Är mac bättre? Och isf på vilket vis är den bättre.

Någon här som gått över från pc till mac?
Skulle vilja ha lite input om hur ni upplever bytet.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/05 :  10:23:54  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Akta så inte circlo ser denna tråd.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/11/05 :  13:24:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
PC = Windows ?

Mitt råd är att prova något annat OS innan du lägger ut de hyffsat stora slantarna som mac innebär.

Vad folk tycker :

Vad tycker du om Mac ? - Mac är snyggt, stabilt, säkert och användarvänligt, deras produkter är mycket bra både i kvalitetskänsla och stil.

Vilka OS finns det ? - Windows och Mac, sedan finns det en jäkla soppa av nördsystem, men dessa kräver ju för fasen en doktorsgrad i terminalknackande och tålamod, desutom kan jag itne köra några riktiga program på dem.

Vad folk inte vet :

Väldigt ofta säger folk det som de blivit tillsagda av andra "kunnig" personer, men det finns fler alternativ än mac och windows, dessa alternativ, som är gratis och redo att provas på den befintliga maskinen är numera mogna för "vanligt folk" och kräver inte mer av dig än någon av alternativen när det gäller installation och användning.

Så varför säger folk så då ? varifrån kommer detta ? jo, en gång i tiden så var dessa alternativ i sin linda för desktopanvändning, detta medförde krångliga installationer som krävde mkt förkunskap, resultatet när man väl var klar var att skrivaren inte hittades, nätverket funkade inte, man kunde itne se filmer på nätet och det såg mer eller mindre ut som en C64 i användargränssnittet.

Dessa intryck har hängt med en del av dem som "provat en gång 1997" ända tills dags datum och som tagit för givet att de utvecklas i samma takt som windows, detta utnyttjas även friskt av motståndarsidan (läs etablerade företag) för att i det närmaste skrämma konsumeterna att undvika dessa system, Steve Ballmer själv (MS VD) har sagt att dessa alternativ är en cancer, varför tror ni han säger så ?

För det är gratis, för att det har potential att ta marknadsandelar, för att det i många avseenden efter en tids användning står klart för konsumenten att han inte haft någon prestandaförsämring, nerlusning av mer eller mindre påtvingad programvara, virus, eller upplevt någon större upplåsning mot producenten av OS'et.

Så hur funkar det idag ?

Snabbt visat på främmande språk ganska exakt såhär :

http://www.youtube.com/watch?v=XTmA2Yyhcfk

Just detta exempel visar en större linux distribution vid namn ubuntu.

Men linux, det är ju som vi sagt en jäkla nörd-soppa, men hur var det nu igen, är det något som någon sagt, hur förhåller det sig egentligen ?

Här är min syn på saken :

I alla väl fungerande brancher och marknader finns en konkurens, detta medför att konsumeterna styr och driver utvecklingen av nya produkter och tjänster gonom sina val i utbudet av detsamma, detta är en nödvändighet för en i längden hållbar och inovativ utveckling.

Detta gäller som sagt nästan överallt, utom på marknaden för operativsystem där en aktör har i det närmaste monopol och kan diktera vilkoren och utbudet lite efter eget behag, vilket ofta lämnar kunderna önskande.

Jag själv har sedan snart 4 år varit helt befriad från den största aktörens produklter, detta efter att jag hade ett par mkt obehagliga upplevelser av systemintrång och påtvingad programvara, och efter en lite småskakig inledning på detta "nya liv" har jag nu med facit i hand kommit till insikten att att detta var helt rätt beslut, denna slutsats baserar jag på följande fakta:

* ingen försämring i prestanda med tiden, snarare tvärt om, vilket var en överaskande positiv upplevlese.
* inga som helst problem med någon form av skadlig kod, trotts konstant uppkoppling utan valda skyddsprogram.
* inga som helst begränsingar i för mig vesäntliga avseenden, media, sociala nättjänster, myndighets kompatibillitet.
* inga oförklarliga och överaskande systemhäng, låsningar eller regelrätta krasher.
* inget systemunderhåll, regelbundet eller annat, har krävts för att få bättre prestanda.
* uppdateringar och installationer är enklare än någonsin, och kommer med inbyggd pålitlighet.

Jag använder rätt ofta open office suiten för att behandla MS dokument utan svårigheter, och i de fall jag inte hittat någon lämplig öppen mjukvara för någon speciellt syfte så har jag använt wine för att köra icke fria program, även detta utan svårigheter eller prestanda försämring.

Men om det nu är så bra, varför använder inte fler Linux ?

En mycket bra fråga som jag ser det, sett till tillförlitlighet, stabillitet och ren prestanda samt säkerhet så finns där få övertygande argument för att kolla någon annan stans, så vad är det då som får vanligt folk att förbli ointresserade och klagande över sina ganska ofta problematiska "datorer" ?

Mina teorier och tankar om detta är följande :

* Linux är okänt för vanligt folk
* Jag känner inte igen mig i miljön, det är svårt och lite skrämmande att försöka lära sig detta.
* Jag känner inte igen programmen som finns, och jag orkar inte tänka om, lära om, allting.
* Linux kräver stor kunskap att installeraoch använda, och jag har det ju svårt nog som det är.
* Linux kan man ju inte köra sina spel på, så tack för mig.
* Linux är tråkigt och stelt och passar endast på servrar, det hör inte hemma på PC'n.

Jag har största respekt för de tre första åsikterna och inställningarna, detta då jag för inte så länge sedan själv tänkte just såhär, man är ju lat och inte så förändringbenägen när det kommer till saker som inte domminerar våran vardag, hade vår dator haft samma betydelse för oss som vår bil så hade vi förmodligen tänkt anorlunda.

Ser man till de tre sista punkterna ovan så handlar detta mycket om fördommar som trotts att de inte längre gäller ändå lever kvar, linux 2010 är mkt anorlunda det linux som fanns på mitten av 90-talet då vissa av dessa påståenden faktiskt gällde, idag behöver du aldrig befatta dig med kodskrivning i terminalen, eller kämpa med installationen.

Det är sant att det finns en tröskel att ta sig över, detta ska inte förringas, men så är det med allt nytt man ska ta till sig, detta är inte annorlunda, men att tro att det kräver mer än att ha ett öppet sinnelag och lite nyfikenhet är att fara med osanning, att installera och använda en av de moderna större linux operativen är inte svårare att göra än hos något av alternativen (Windows, Mac).


Andra viktiga frågor som man möter rätt ofta när man diskuterar detta brukar handla om vad som händer när den nya användaren behöver hjälp i något avseende, eller mer övergripande så som vilket linux skulle passa mig, samt är det värt allt stök egentligen, nedan följer topp tre av de frågor som brukar dyka upp.

1. Vissa av oss backar redan vi tanken på att installera ett operativsystem, detta var jättesvårt när jag provade det sist för 5 år sedan, varför ska jag böka med det när jag lika gärna kan köpa en dator med detta redan gjort ?

2. Tänk om jag har sönder något, vem kan då hjälpa mig, tidigare har jag frågat grannen eller någon av barnen, men hur ska jag nu göra om något händer ?

3. Vem utvecklar och underhåller Linux, och varför finns det så många olika sorters linux ?

Om vi tar oss an dessa frågor i fallande ordning så blir mina svar såhär :

1. Att installera ett operativsystem låter i det närmaste som något ur en sci-fi film, men det är egentligen mkt enkelt, det kräver att du vet vad du heter, vart du befinner dig, vilket srpåk du vill använda och slutligen ett lösenord du själv bestämmer, hela processen innefattar ca 7st knapptryckningar på musen samt några få rader information om dig.

Du kan köpa en dator med Windows eller Mac förinstallerat, samt även på ett ytterligt fåtal ställen även med linux, tidsvinsten i detta är dock begränsad till ca 20min, detta är ungefär hur lång tid en linux installation tar, i värsta fall., dessa 20 minuter får du betala ca 1000 kr för i fallet med Windows, det är ungefär vad det kostar, linux däremot är gratis.

2. Bland de större varianterna av Linux (kallas distributioner) så som Ubuntu, Mint, Fedora mfl. Finns mkt bra supportforum där man kan ställa frågor och få hjälp, även på svenska, i många fall har någon annan redan upplvet just ditt problem och beskrivit hur lösningen ser ut.

Alternativt så känner du någon som fått in dig på dessa funderingar och som säkerligen kan hjälpa dig att få ordning på torpet igen, man ska även känna till att dessa system är mkt konfigurerbara och kan anpassas efter just dina behov och kunskap för att undvika att misstag som orskar att systemsvårigheter inträffar.

3. Linux är egentligen inte ett operativsystem, det är namnet på den innre kärna som styr operativsystemet, de processer och data som ska hanteras, det färdiga operativsystemet byggs sedan runt denna kärna och döps sedan till vad man vill, exempelvis ubuntu, debian, redhat och så vidare, och kallas därför ofta för ett linux baserat operativsystem (här efter omnämnt som OS).

Linux kärnan och de lika varinaterna på färdiga OS utvecklas av tusentals mäniskor världen över och styrs av flera kärngrupper, detta sker på frivillig basis och attraherar därför de verkligt kunniga och intresserade personerna som ofta går in för uppgiften med stor seriösitet och angagemang, god kvalitetskontroll och viljan att göra ett sig bra namn driver mycket seriösa och optimerade lösningar.

Till skillnad mot ett företag med si och så många anställda som driver utvecklingen i vinstsyfte så sker allstå utvecklingen av linux OS globalt med ett mycket större antal utvecklare, detta medför en vesäntligt högre utvecklingstakt och större mångfald i synsetten att lösa problemen som uppstår, de utvecklar "åt sig själva" och detta borgar i sin tur för en hög kvalitet.

Här återfinns alla typer av personer och roller, från mediaintreserade och spelgalna ungdommar till företagsledare och vetenskapsmän, resultatet blir således att utvecklingen görs av folk med många olika spetskompetenser, detta ger i sin tur en mångfald i utbudet av OS varav vissa exempelvis riktar sig mot militära applikationer, andra mot veteskapliga som i Cern där man kör linux, eller hos pixar studios eller ILM, och andra för vanliga användare som du och jag, det fiffiga är att man kan ta godbitarna från dem alla och använda dem som man önskar.

Alla bygger på i stort sett samma kärna, skalfunktionerna och de medförljande programvarorna däremot varierar beroende på vad de är avsedda att användas i för sammanhang, men de tillhör alla samma familj.

Så prova gärna först, det finns som sagt alternativ, varför inte prova, du kan göra det utan att påverka det du har på din dator genom en livecd, alla installationsskivor funkar även som livecd.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/05 :  14:04:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Du får gärna skriva lite mer om vad du använder datorn till?
Program?
Krånglar och trixar du mycket med datorn?
Vill du ha det så enkelt så möjligt?
Ska det vara billigt?
Eller prisvärt?
Spelar du?

m.m....

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2010/11/05 :  14:39:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Så prova gärna först, det finns som sagt alternativ, varför inte prova,

Ja nu förtiden är Linux så enkelt att installera att till och med jag klarar det..
Annat var det för över 10 år sedan när jag skulle installera Red Hat,tror inte jag fick det att fungera..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/05 :  15:08:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har sett tråden!!!

PC med Ubuntu/Mint/Fedora/Suse.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/11/05 :  15:26:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Gjorde flytten 2003.

Alla superdatorproffs älskar sitt PC, lite som Alfa-folket älskar sina bilar. Och sina verkstäder...

Byt du, inget blir sämre, allt blir bättre. Har inte sett ett rött kryss eller en "frusen" dator sedan 2003. Både hemkontor och butik är nu macifierad.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2010/11/05 :  15:51:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men en sak slog mig kan man köpa en ihopsatt PC utan Windows instalerrad?Utan att behöva sätta ihop en själv av lösa delar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/11/05 :  15:57:01  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Inspirerad av Martisson håller jag på att prova Ubuntu windows installer på en ledig partition.
Ser riktigt bra ut men vet inte om jag behöver den.
Men som första intryck och att den är gratis verkar den lovande.
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2010/11/05 :  16:21:15  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Modigt att starta en tråd om PC - Mac! Finns inget som kan få igång en hätsk diskussion som detta ämne. Skulle i så fall vara trådar som innehåller gitarrmusik i någon form - slutar alltid att man slår varandra i huvudet vem som är den bäste(a) gitarristen!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:19:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bytade från PC till mac i september. Är fortfarande sjukt nöjd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:35:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har PC till bokföring, startar upp var tredje månad, bokför, skickar fakturor.

Mac'en är kopplad till anläggningen, via Musicstreamer, projektor och en Onkoyapparat.

Mac startar på några sekunder, PC tar tid.

Föredrar Mac.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:57:00  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Gjorde bytet PC -> Mac för några år sedan och är så nöjd

Jag tyckte min fru också skulle ha ett problemfritt datoranvändande så hon fick min första ca 2 år gamla MacBook. Hon blev inte så glad som jag hade hoppats, hon tyckte det var krångligt när användarvänligheten var så olik PC,n hon använder i arbetet.
Nu är det så att frugan är en person som hellre skulle vara med i pennklubben.

Mac blev min räddning mot att bli kal på huvudet i förtid, men jag ska också erkänna att jag är urusel på hur datorer fungerar

Edit: ordföljd


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/11/05 19:39:52
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/05 :  18:59:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Efter 20 års användande av PC har det nu gått drygt 1 år av Mac användande.

Jag är helt nöjd och ångrar inte flytten.

På plussidan:
* Helt knäpptyst (fantastiskt skönt efter många timmars arbete i sträck)
* Mycket snabb uppstart (kallboot till helt redo, c:a 35sek)
* Har inte en enda gång hängt sig
* Få kablar = en nätkabel (iMac med trådlöst tangentbord och mus)
* Pryder sin plats

På minussidan:
* Blir vansinnig på blank skärm med blänk och reflexer
* För samma peng för du mer datorkraft med PC
* Apples policies är väl emmellanåt tveksamma

Artphotography
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:42:11  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
En enkel och mycket bra sammanfattning Burmäster


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:46:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Burmäster, macen funkar, eller

Jag har fastnat , att bara vänta innan jag kan surfa på, PC, tar för lång tid.

Mac:en är i gång på nätet inom ett par sekunder.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:27:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
* Apples policies är väl emmellanåt tveksamma


Detta är en mycket intressant punkt och den är väl värd, nej, den kräver noggrannare undersökning av en presumtiv konsument.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:38:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Mac:en är i gång på nätet inom ett par sekunder.........

Måste bara försvara andra sidan,klockade min laptop från viloläge till surf--> 4,5 sekunder.
Har en granne som har en mac,han försvarar den med "näbbar och klor" så det måste vara något speciellt,som jag inte förstår..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/11/06 :  09:48:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Färdigbyggda pc utan OS kan man bla köpa hos Liontech i spånga.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/06 :  09:52:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tack Byzan

PG, jo den funkar klockrent!

Artphotography
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/11/06 :  11:18:21  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Brukade snitta en laptop om året, min nuvarande, en macbook är inne på sitt tredje levnadsår.

Fegade med dualboot och XP i början, men har idag helt slutat använda windows. Har några linux-distar virtuellt på den.

ALLT är bättre än windows, Iwork är underbart, Adobes grejjer funkar bättre.

Itunes suger dock flera meter, men som tur är så är det ytterst sällan man behöver det (för att registrera nya iphones och för att uppgradera IOS). Spotify och Isub ger mig all musik jag vill ha i luren and then some.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2010/11/06 :  12:30:29  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
MAC = PC, hårdvarumässigt. Det sitter intelcpu i macar numera.
Och shit vad jag tycker folk drar slutsatser att Mac är snabbare osv. - Har du en tre år gammal PC och byter till en ny Mac är det ju klart den är bättre, den är ju nyare! Byt till en ny PC och du har samma sak där. Sen gällande windows så har det aldrigt varit riktigt stabilt.. FÖRÄNN windows 7 kom. har inte haft endaste problemet med det - och annars finns det ju som sagt Ubuntu, SuSe, Red Hat osv du kan testa.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/06 :  13:15:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bytade också till mac för några år sedan, byter INTE tillbaks.

Jag gillar min mac för att:
jag slipper antispyware, antivirus.
den är så snygg.
den är helt tyst.
krånglar i princip aldrig

lite minus:
småprogram, typ hornresp fungerar inte rakt av.
Oj, nu kommer jag inte på mer haha.

I min värld är 10% bättre på PC och 90% bättre på en mac.

Kanske ingen speldator men jag spelar inte.

Om den är värd pengarna? JAAAAAAAAAAAA

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/11/06 :  21:13:41  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Är det så kanske att dom som går över till Mac plötsligt känner att dom tillhör
en speciell VIP klubb?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/11/06 :  22:30:03  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Är det så kanske att dom som går över till Mac plötsligt känner att dom tillhör en speciell VIP klubb?


I mitt fall så skulle jag nog säga tvärt om.

Jag kände att man måste kunna så mycket om tekniken, vara speciellt data kunnig för att åtgärda alla fel jag fick. Med Mac kände jag att användarvänligheten passade mig bättre och att jag slapp be om hjälp hela tiden av kunniga datatekniker. Nu försöker jag fokusera mig mer på att försöka lära mig de programmen jag har nytta av än att behöva lära mig tekniken om hur datorn fungerar och det är skönt tycker jag.

Som du säkert förstår så är jag ganska okunnig på området och vill inte på något sätt förorda det ena eller det andra, jag vill bara förmedla mina åsikter om varför jag bytte sida.

Lite speciell känner jag mig nog idag, jag kan faktiskt lite mer om datorer idag och det är jag lite stolt över.
Det gick att få en gammal hund att sitta säger mina söner



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/11/06 :  23:16:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Har ingen vana av mac, så jag kan inte uttala mig om dessa.
Men min bästa uppgradering so far, fick jag när jag rensa datorn från windows till förmån för Ubuntu.
Nu är datorn ganska gammal, men förändringen var bara till det bättre. Inga idiotiska krascher, startprocessen kapad med flera minuter osv

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000