HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 FET Circlotron by Michael Rothacher -någon provat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/03 :  19:38:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har blivit lite nyfiken på klass-A förstärkare och har kikat runt lite. Det dröjer ju inte lång stund innan man hamnar på Nelson Pass sida http://passdiy.com, med alla fina förslag och informativa artiklar.

Där hittade jag the Amazing FET Circlotron by Michael Rothacher. Är det någon som har några erfarenheter av den här topologin? Jämfört med Pass egna konstruktioner (ex. ZEN variation 5) så kräver den här inte lika stora trafosar vilket gör den billigare. Circlotronen verkar också mäta väldigt fint distorsionsmässigt och ge lite högre effekt.

20 Watts @ 8 Ohm i Class A, ca 0 .005% distorsion vid 1 W och ca. 0.2% vid 20 W. Det är väl ganska så fina siffror, eller?

Att den är lite billigare att bygga än Zon of Zen och Michael Rothachers fina byggbeskrivningar gör den spännande tycker jag.

Build the Amazing FET Circlotron by Michael Rothacher

The Amazing FET Circlotron Contruction








/mvhff

edit: stavning

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/11/03 19:54:49

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/03 :  20:03:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Antar att Circlomanen tittar in här rätt snart.

Har själv funderat på att bygga en Circlotron, fast utan ingångstransistorer. IRF240 som source follower.
Men blev lite sugen på en koppling som använder två kondensatorer i ställer för två nätdelar. Tiden får utvisa antar jag.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/03 :  20:07:18  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Antar att Circlomanen tittar in här rätt snart.
-Hoppas han nappar

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2010/11/03 :  20:52:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nappar och nappar, han presenterade liknande/identiska kopplingar här på forumet några år innan den där artikeln kom.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/03 :  21:17:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jo jag har konstruerat och byggt den kopplingen. Jag föredrar susy-återkoppling, då det tar hand om dc-drift och en hel del dist.
Den låter bra. Så bra som jag hört försärkare låta. Det är synd att det är så få som bygger circlotroner. Helst skall man ha p kanals j-fetar i ingångsteget och SiC j-fetar i utgångsteget. Det hade varit smaskens.
Man behöver en ruskig nätdel då förstärkaren inte har någon egen undertryckning av brum, utom susy-återkopplingen då förstås.

Jag har byggt ett antal versioner och variationer av denna koppling. Det mesta innan jag blev medlem på detta forum. Circlotroner har sina unika egenskaper. Det mest lockande är ju att man kan ha bara n eller p kanals fetar i ett steg. Det är så mycket lättare att hitta fetar med önskade egenskaper beroende på vad dom används till, när man slipper leta efter koplimentära...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/03 :  21:20:23  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Här är länken till kopplingen jag pratade om.
http://www.tubecad.com/2008/04/blog0139.htm

Transformatorerna är ett litet problem jag jobbar på, men det ska nog gå att lösa.

Ligger dock en bra bit ner på listan jämfört med annat.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/17 :  20:44:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jo jag har konstruerat och byggt den kopplingen. Jag föredrar susy-återkoppling, då det tar hand om dc-drift och en hel del dist.

Du har inte ett schema som du kan rekommendera att bygga efter?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/11/18 :  08:01:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Använd sökfunktionen. Skriv "circlotron", kryssa för arkiverat, välj "Teknik och DIY", välj inlägg från Circlomanen. Jag fick upp 20 trådar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/18 :  23:54:15  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack Bernt
Har sökt men missat bocka i arkiverat

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/11/19 :  08:37:33  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jag håller på med ett bygge av Circlo,, det är fortfarande på prototypstadiet men en snygg PCB finns..




Skall bara få tid att göra det sista så kan jag lägga upp lite mer info om den.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/19 :  15:19:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
The Amazing...

Någon som har en grov uppskattning av vad det kostar att bygga något liknande? Långgggggggggggggt i framtiden finns det planer på att kanske börja bygga elektronik också.

Har för mig jag sett en annan tråd där någon skulle bygga en av Pass grejor, och har för mig att det pratades om runt 20 000 SEK eller däromkring.

J. Ullberg
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/19 :  19:06:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Skall bara få tid att göra det sista så kan jag lägga upp lite mer info om den.
Ja gör gärna det. Skulle vara jättespännande. Har du ett komplett schema med komponentvärden tillgängligt så vet jag i alla fall en kille som gärna skulle ta del av det

Snygg bild också.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/19 :  22:06:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skall försöka hitta ut ur båtdimman som omgett mig ett tag. Jag har ideer och skisser på en hel del cirklotroniskt....
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/20 :  19:22:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag skall försöka hitta ut ur båtdimman som omgett mig ett tag. Jag har ideer och skisser på en hel del cirklotroniskt....
Circlotroniska idéer och skisser låter spännande. Vad är det för båt som orsakar dimman?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2012/11/14 :  10:45:30  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hej på er!

Dags att väcka den här gamla tråden igen... Saken är den att jag har kikat lite på att smälla ihop en "Amazing FET Circlotron", jag börjar bli duktigt nyfiken på hur en sån kan låta.

Frågan är följande, enligt schemat på passdiy så skall nättrafona vara på 2x18V. Jag har några stycken 300VA toroider på 2x23V liggande, och eftersom detta är ett bygge bara på skoj så hade jag inte tänkt investera några mängder med pengar i det.

Tror experterna att de går att använda, behöver något annat i så fall dimensioneras upp, eller funkar det inte alls med den högre matningssspänningen?

Tacksam för svar och synpunkter!

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/11/14 :  11:30:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Använder du DN2540 istället för Jfetarna på ingången (vänder polariteten på hela krestsen förståss) och tex 4 - 8 st IRFP9240 på utgången så kan du köra med uppåt 50 - 60 volt på varje halva av en kanal.

Dina 23 volts trafosar kommer att ge ca 31 volt DC, vilket är lite för mycket spänning för J-fetarna.

Du kan ta ned spänningen med tex en spänningsregulator eller kapacitansmultiplikator. Du klan även kaskoda ingångsfetarna med BC556-B vilket oxå medger betydligt högre spänning över kretsen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2012/11/14 :  13:47:49  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Tack för tipsen!

Jag får fundera lite på hur jag ska göra, projektet lockade mig just för att det var så simpelt, lite av det försvinner ju med avancerat nätdelsbygge.

Ska kolla hur svårt det är att linda av några sekundärvarv på trafon till att börja med, alternativ två tror jag i så fall blir nån form av kapacitansmultiplikator, det såg ju inte för krångligt ut.

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000