HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rippa SACD?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/11/02 :  15:39:03  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Jag blev sugen på SACD-utgåvor från LSO, efter tips på Musik-forumet De är visserligen hybrider, så jag kommer att kunna lyssna på dem utan problem, men...
Jag är ju sugen på högupplöst SACD förstås. Jag har försökt komma underfund med om det går att rippa SACD i dBpoweramp och jag kan tänka mig att DVD/CD-ROM stationen kan bli begränsningen.
Är det någon som provat och som vet vilken utrustning/programvara som krävs. Jag tänkte spara ner i WAV eller FLAC på min squeezebox-server...

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/11/02 :  16:09:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
CD-lagret kan du rippa, men SACD-lagret kommer du inte att lyckas med.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/02 :  16:47:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har också haft funderingar på detta, men så vitt jag vet är det inte ens en PCM ström med ljudinformationen.

Kanske någon kan förklara hur en DSD-ström är uppbyggd?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/02 :  22:33:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
En DSD eller PDM ström bygger på densiteten av ettor eller nollor över tiden. Där egentligen den digitala signalen hela tiden svänger mellan fullt utslag åt båda hållen, ettor och nollor...den analoga signalen är blir därmed ett snittvärde...dvs. vill du ha 0V i så är det varannan etta och nolla dvs. medelvärdet är 0. Sedan är det ju bara att öka frekvensen och antalet ettor och nollor som ger ett medelvärde per tidsenhet...
Om det förklarar saken vet jag inte men det finns ganska bra info om man googlar lite..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/11/03 :  21:39:58  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Snittvärdet mellan etta och nolla borde väl vara en halv?
Det jag antar att du menar är att man har antingen +1 eller -1 varje puls. Då kan man få noll i medelvärde(även om det egentligen drar mera åt en integral...)

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/11/03 :  22:09:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om jag förstår er rätt så skulle man kanske kunna jämföra med gammal hederlig frekvensmodulering, FM alltså?

Ahumm!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/11/04 :  08:52:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
i början finns en bild som beskriver skillnaderna mellan DSD och PCM. Jag tror den förklarar en del
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/04 :  09:08:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lovan: Har du inte hört talas om halv-bitar...

Visst, en etta är ju max spänning åt ena håller t.ex. +1V och en nolla åt det andra -1V...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2010/11/04 :  16:22:39  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Det finns sätt att rippa sacd men det kräver viss hw, se länk.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=8503

Ett alternatvit sätt om man har en riktigt bra sacd och en yellowtec dac/adc.
Koppla yellowtecen till analog ut på sacd'n och sampla i ett bra inspelingsprogram till 24bit/192kHz. Har testat lite och ja det fungerar men det beror en del på vilket program samt vilken hw man har som dator samt virusprogs/internet osv.

/Mattias
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/11/04 :  17:00:30  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Spännande!
Jag har läst allt jag hittat genom att googla, men det har varit på engelska, fattade inte att det gick att hitta på svenska
Eftersom cd är 16bit/44,1kHz och min duet klarar av 24bit/48kHZ (DACen klarar 24/96) så hade det varit kul att prova om det hörs någon skillnad på SACD rippad till 24bit och vanlig cd.
Jag har också läst på diverse forum att det finns programvara men denna länk på euphonia beskrev lite mer handgripligt vilka utrustningar man skulle kunna utnyttja.
Synd att jag inte tänkte på det när jag köpte en billig bd-spelare i våras (det blev en sony bdp-s363 för 1000 kr; en bdp-s370 hade klarat SACD).

Här ett exempel på en lång diskussion om DSD-to-PCM med länkar till dbpoweramp och intressanta artiklar för den som orkar läsa
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t37717.html

Mattias, har du fått till det. Hur blir filstorlek och ljudkvalitet?
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2010/11/05 :  21:22:49  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Angående ad-omvandling via yellowtec som är den vägen jag provat hittils.
Testade med audacity freeware program och jag kan konstatera att det fungerar men progget är inte det bästa då det är känt för svagheter med hög sampling och många bitar. Bara denna mjukvara gör att det kan hacka till, inte jämt men emellanåt. Lägger man sedan till datorns möjligheter i form till störtillägg blir man nästan gråtfärdig... Kört på en "låg prestandamaskin", bärbar från hp med T5500 processor och vista operativ.
Vid dylik operation med sådan dator med den mängd data som man vi pratar om så spelar allt in. Steg ett är att stänga internet anslutningen. Min dator är fullsmetad med allehanda sw som nyttjar nätet frekvent för att kolla efter nya versioner mm (vilket man inte styr över själv). Sedan detta med virusprogg bör också beaktas. Det ligger och tar upp både minne och processorkraft i datorn.

Vid 24 bit 196kHz blev störningarna så frekventa att det visade sig att datorn/sw helt enkelt inte orkade med. Sänkte samplingsfrekvens till 176kHz och då gick det bättre. En eller ett par korta störningar (eller "blippar" kanske man kan kalla det) kvarstod då när jag tex spelade in Sigenarvalsen av Pablo Saraste med Mutter på violin. Vilket är ett formidabelt mästerverk med känsla och harmoni anser jag.

Bortser man från de små störningarna som tillkom på spåren låter det lika som min sacd-spelare... och det var ju detta som var målet

För att tydliggöra min uppkoppling
sacdspelare rca analog ut - kopplades till yellowtecens balanserade ingång - yellowtec usbanslutning - kopplas till pc som och via audacity som skapade digital fil i form av 24bit 176kHz.

Mycket text, fråga om det är oklart. Lite trött efter en lång arbetsvecka bokstavligen.
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/11/08 :  14:14:06  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Om det hjälper att sänka samplingsfrekvensen, så kan du väl sänka ytterliagre till 24/96 och kanske slippa störningarna helt?
Jag skulle ju helst slippa da-ad-omvandling och göra konvertering till PCM direkt i t.ex. bd-spelare eller annan sacd-spelare.
Nu har jag inte en bd som klarar sacd-formatet, så jag vet inte om det går att plocka ut pcm-signal. Sedan återstår ju inspelningen som du beskriver, t.ex. puc2->pc.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000