HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dator trassel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/11/02 :  10:46:50  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tjena gubbar.

Vad är det för fel på min dator. Den låter som ett mindre tröskverk, ibland får den tokfnatt och tröskverket går upp i ansenliga ljudnivåer, för att därefter åter lugna ner sig. Är det fläkten som spökar, eller kan det rent av vara hårdisken.

Eriksson

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/02 :  10:57:30  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Tjena gubbar.

Tala för dig själv!
För min del är jag i mina bästa år!
Känner mig som 18, fast mycket, mycket smartare!

Det låter som "slitna lager".
Hård-diskar låter som "kapsågen" när lagren börjar ge sig.

Fläktarna ger ifrån sig ett konstant oväsen.

Men detta är inge lag. Utan en regel med många undantag.

Börja med att manipulera med fläktanas varvtal så kan du
snart ringa in felkällan!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/11/02 :  11:24:57  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Hej du.
Det sitter antagligen en massa damm på fläktbladen som gör att vingarna är i obalans, därav ljudet. Att den går upp & ner i varv kan bero på att kylaren på CPUn är lika full med damm, procesorn får därför inte tillräckligt med kylning.

Blås ur dammet ur burken så ska du se att det lugnar ner sig.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/11/02 :  11:25:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ha,ha.

Jag är så gammal, så jag kommer bara ihåg dä som är gamalt. Skämt å sido, det här var en kommentar som en arbetskompis fällde för ett tag sedan.

Edited by - Eriksson on 2010/11/02 12:00:55
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/11/02 :  11:29:03  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ok, ska prova. Får åka o köpa (luft på burk).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/11/02 :  11:36:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Blås ur dammet ur burken så ska du se att det lugnar ner sig.

Öppna locket och blås dammet ut så du inte blåser det in i burken..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/02 :  12:09:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Damsugare och en "fin" pensel!



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/11/02 :  12:57:03  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Dammsugare kan orska statiskt elekticitet sägs det utböåsning på burk är nog tryggare
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/11/02 :  12:58:41  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Otyg som som Google desktop som indexerar hårddisken kan också orsaka en hel del ojud fast då är det hårddisken som knäpper och låter.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/11/02 :  13:07:33  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
En mus i datorn?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/11/02 :  14:42:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Så lät det när min processorfläkt lämnade in.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2010/11/06 :  01:03:25  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Att ljudet går upp och ner kan bero på att någon eller några fläktar är temperaturreglerade.
Att ljudvolymen är hög och att ljudet låter illa kan bero på mycket damm (som isolerar och gör att temperaturreglerade fläktar måste jobba onödigt fort) eller ojämn balans pga damm på fläktbladen eller att lager börjar ge upp (i fläktar eller i tex hårddisk).

Jag är skeptisk till tryckluft på burk. Det är mycket lätt att trycka ner damm i de smala springorna i kylflänsar med tryckluft och väldigt svårt att få loss dammet senare. Om du kör dammsugare så skall du dels ha stängt av datorn och dragit ur strömsladden till datorn. Dessutom rekommenderar jag att du har ett munstycke av icke-ledande material på damsugarröret. Oftast är det smalaste munstycket du har lämpligast.
Go to Top of Page

dadygee
Member

160 Posts

Posted - 2010/11/25 :  09:51:03  Show Profile Send dadygee a Private Message  Reply
Garanterat är det nätagregatet som är fyllt med damm.
Fläkten i de flesta nätagg är tempstyrda och då rusar de
om man har en matta av fint damm i låddan.
Öppna lådan och dammsug från båda håll på agget..

"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000