HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Inrush Current Limiter (PTC/VDR-motstånd)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/24 :  08:38:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I takt med att delar ramlar in till en framtida projekt (VT-25SE) ökar oron i världen; vad använder man som strömbegräsningsmotstånd, och var (på fulsvenska: 'vart' eller än värre 'vars' ) hittar man sådana?

Frågan ovan kan ställas generellt, till allehanda projekt där man vill ha en strömbegränsning (inrush current limiter), vad väljer man? hur väljer man? och var köper man?
Jag har hittat datablad på PTC-motstånd, sådana är vanliga i dessa sammanhang, från GE: PDF.

Mer specifikt, de motstånd som används i kretsen nedan (matning till glöden), varför sitter de där (ska väl skydda glödtrådarna när de spänningssätts)? Och kan man köra utan?

http://www.pastisch.se/EF/417a-rc-vt25-amp-schematic1.png

Edited by - soundbrigade on 2010/10/24 08:39:39

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/10/24 :  09:07:00  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kanske?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-290-18&toc=19530
Du kan goggla ett datablad på cl 150
http://www.datasheetdir.com/CL-150+download

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2010/10/24 09:10:13
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/24 :  10:26:35  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Direktupphettade trioders glödtrådar har väl en tendens att må dåligt av fullt ös på glöden när de är kalla (inga rör gillar väl det men jag har för mig att DHT är känsligare?), jag har sett några lösningar med mjukstartande regulatorer, LT1083 är en bra sådan, och givetvis en delay på HT:n med många långa sekunder.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/10/24 :  11:32:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tjena Magnus, Har du VT-25 eller VT-25A?
Den första har "thoriated tungsten", den senare "oxid coated" filament (glödtråd/filament)
VT-25 är skörare och skall hanteras mkt försiktigt
Jag skulle inte utelämna strömbegränsning helt på dessa rör
Speciellt inte om det är VT-25 du har

Jag skulle hoppa över PTC och i stället använda en ccs.
Då löser sig det här med kallstart automatiskt (samt mindre brum)
Har för mig att filamentet drar 1,25A vid 7,5V. Så en vanlig LM317 kräver en rejäl kylare då den kommer att bli varm som ccs(4-5W).
LM317 + resistor kräver altså ytterligare ca 3V (drop out) för att fungera som den skall

Common mode drosslarna "CMC i schemat" är bra. Bör sitta så nära rören som möjligt
Dessa kan du linda själv med 1" toroidkärnor av "iron powder" (brukar finnas i gamla skrot datorer) och en bit isolerad koppartråd.
Linda så ström & retur tar ut DC-fältet i kärnan annars gör de ingen nytta.

Jag skulle även vara försiktig med de där stora elektrolyterna efter likriktarbryggan.
Ett drosselfilter låter bättre (även på glöden), men kräver ytterligare högre spänning ut från trafon.

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/24 :  13:14:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
tack alle man och suveränt PIX!Givetvis är det VT-25 jag har, inga A-varianter här inte ....

Något som störde mig var att båda rören går på samma glöd, men trafon jag fixat har tre glöduttag för 1,5A (2) resp 3A. Kanske räcker 1,.5A till ett rör - får kollas.

Just detta med hur man begränsar ströminrusning vid påslag är ju emellanåt intressant. Det är ju inte bara glödtrådar som kan vara sköra.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/10/24 :  16:56:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
1,2A drar varje rör så det är lugnt men det blir varmt, var köpte du transformatorerna?

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/10/24 16:57:00
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:08:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du frågar om plural-trafar, så jag svarar i plural:
Utgångstrafarna är Edcor XSE-10K-6 (eller nåt sånt), alltså deras budgettrafar med 10K på primären och 6Ohm sekundärt - det bler lagom last för VT-25.
Nättrafon är en R-core från www.vt4.com, R-80:
2 x 220/280V @ 80mA (vardera)
0-5-6.3V @ 3A
3.15-0-3.15V @ 1.5A
3.15-0-3.15V @ 1.5A

R-kärnetrafarna är mysiga - de sägs vara mycket bra och så är det lagom låga att gömma undan i ett tunnt chassi.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000