HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken NAS till Squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/19 :  12:16:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag har länge funderat på att köra med en NAS till mina Squeezeboxar istället för som nu med en dator.
Jag tycker datorn låter för mycket, så dagen D har nu kommit - dags att skaffa ett NAS!

Vilka fungerar bra och vilka skall man passa sig för?

Det kommer primärt att användas för musik, så funktioner utöver detta ser jag som ren bonus, inga krav.

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/10/19 :  12:42:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag kör en Fujitsu Siemens Scaleo

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:36:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58516

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:37:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
och denna ja...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81080

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/19 :  13:48:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Magils: Jag har sett och läst dessa trådar med spänning, men det jag är på jakt efter är en ren NAS.
Vill ha en liten låda som är så mycket plugg and play som det bara går!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/19 :  14:19:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Helt rätt, ödlsa inte ström på att ha nån gammal PC harvande i ett hörn. Genererar bara en massa överskottsvärme, störningar på elnätet och en stor elräkning.

Jag använder själv QNAP, den lilla TS-109. Finns en storebror om man vill ha diskspegling i den som heter TS-209. De är ganska dyra, men håller mycket hög kvalitet, bra gränssnitt och goda prestanda.

Netgear Ready NAS med två diskar i är ett skämt.. Trögare menyer får man leta efter.

Dock har Netgear en ReadyNAS som heter nåt i stil med RND4210 som jag installerat till en kund och den verkar stabil och snabb. Plats för fyra diskar i denna också.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:15:40  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Hejsan
Hade den Qnap som AlfaGTV har (står väl kvar i någon skrubb) men bytte till Synology DS 209 med två hårddiskar.
Kan rekommendera båda två.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2010/10/19 :  15:48:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag använder själv QNAP, den lilla TS-109. Finns en storebror om man vill ha diskspegling i den som heter TS-209. De är ganska dyra, men håller mycket hög kvalitet, bra gränssnitt och goda prestanda.


Och nu förtiden finns ju TS119Pro som har mer minne samt snabbare processor.Tvådisk heter nog TS219 tror jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:11:44  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har haft en Qnap TS-109, men uppgraderade till en TS-119Pro. Orsaken var att TS-109 fick det mycket jobbigt när "skivsamlingen" växte. Sökningar tog lång tid, det blev mycket "buffrande". Efter bytet till TS-119 går sökningar och liknande mycket fortare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/10/19 :  19:53:16  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Köpte en Netgear duo från Netonet, har programvara till SB inbyggd,fick bara lösa en liten bugg i windows vista sedan så gick filöverförningarna bra.
Gick på 3400 för 2st 1,5TB diskar och NAS
Helt OK
Mvh
Johan G
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/19 :  21:14:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Jag har haft en Qnap TS-109, men uppgraderade till en TS-119Pro. Orsaken var att TS-109 fick det mycket jobbigt när "skivsamlingen" växte. Sökningar tog lång tid, det blev mycket "buffrande". Efter bytet till TS-119 går sökningar och liknande mycket fortare.


Jag har inga sådna bekymmer alls, men då kör jag iofs inte SqueezeCenter. Jag använder den bara som storage och hämtar filerna till J River Media Jukebox, iTunes och WinAMP.

Vid vilken mängd filer började du få problem? Och vilken typ av filer?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/10/22 :  11:47:29  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Jag kan rekommendera Bubba3 från www.excito.com. Den kan lite mer än en Nas (bland annat fungerar den som trådlös router), och dessutom har den smidigare format än många Nas. Den är även enkel att komma åt ifrån nätet också så du kan visa bilder och andra dokument du har liggande på den. Jag äger en själv och kör två squeezeboxar vilket funkar utan problem.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/10/22 :  12:09:47  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Vid vilken mängd filer började du få problem? Och vilken typ av filer?


Jag har min NAS endast till musik i form av FLAC-filer och Squeezebox Server. Det stora problemet började när jag började använda Ipod Touch som fjärrkontroll med programvaran Ipeng.

Under ett antal veckor var jag tvärsäker på att det fanns en bugg i Ipeng så jag hade mycket direktkontakt med Ipeng-utvecklaren om detta. "Buggen", som alltså inte var någon bugg, visade sig genom att Ipeng inte lyckades uppdatera sitt cacheminne med nödvändig information från SqueezeCenter. Följdaktligen var Ipeng i mina ögon värdelös som programvara.

Men en dag/kväll/natt fick jag en snilleblixt - tänk om det är min NAS som inte orkar utföra sina arbetsuppgifter. Jag hade tidigare varit lite irriterad över att under den tid som Squeezebox Server sökte igenom hårddisken efter musikförändringar gick det inte att lyssna på musik då det hela tiden "hackade".

Efter uppgraderingen till ny NAS fungerar allt klockrent. Ipod Touch tillsammans med Ipeng är blixtsnabb som fjärrkontroll. Det är inga problem att lyssna på musik under tiden som Squeezebox Server utför andra uppgifter.

Antalet "skivor" som ligger på min NAS (Qnap TS-119 Pro) är drygt 800 tror jag. (Sitter på jobbet just nu och har ingen möjlighet att kolla.)


Edit: Faktajustering

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2010/10/22 20:21:06
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/10/22 :  12:30:56  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Vox!
Jag har precis laddat ner ipeng till min Iphone. Själva styrningen och så funkar ju skitfint (alltså snabbhet, eller kontakt eller vad man nu ska säga). Vad jag däremot inte riktigt kan bli vän med är själva gränssnittet på programvaran. Jag använder 2 st SB:ar, men tycker att det är väl krångligt att faktiskt använda programvaran på ett bra sätt. Har du några tips/genvägar hur man ska tänka?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/10/22 :  20:18:59  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Vox!
Jag har precis laddat ner ipeng till min Iphone. Själva styrningen och så funkar ju skitfint (alltså snabbhet, eller kontakt eller vad man nu ska säga). Vad jag däremot inte riktigt kan bli vän med är själva gränssnittet på programvaran. Jag använder 2 st SB:ar, men tycker att det är väl krångligt att faktiskt använda programvaran på ett bra sätt. Har du några tips/genvägar hur man ska tänka?


Vad är det du har problem med? För mig tog det ett tag innan jag och Ipeng kom överens.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/10/23 :  15:20:02  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Rent allmänt egentligen. Kommer som du säger inte helt överens med ipeng, men det är väl bara till att harva på så hittar man säkert "användarkoden" vad det lider.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/10/24 :  10:15:51  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
En grej kom jag precis på som stör mig med Ipeng. Sorry om det blir för OT här, vi kan starta en ny tråd om det är så.
Normalt när jag kör SB med den riktiga fjärren så tömmer spelaren playlisten ifall jag väljer att sätta på tex ett album. Alltså när jag trycker play på ett album så töms playlisten och SB spelar istället upp det album jag valt. I Ipeng däremot har jag inte hittat nåt sätt för att spela ett album, utan jag måste lägga till albumet i playlisten där det hamnar efter det jag senast spelat. Antingen kan jag börja med att ta bort det som ligger i spellistan för att sen adda nytt album, eller så addar jag först ett nytt album och sedan tar bort det som ligger ovanför i playlisten. Detta tycker jag är lite krångligt, men går säkert att komma runt på nåt vis.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/10/24 :  13:23:53  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
En grej kom jag precis på som stör mig med Ipeng. Sorry om det blir för OT här, vi kan starta en ny tråd om det är så.
Normalt när jag kör SB med den riktiga fjärren så tömmer spelaren playlisten ifall jag väljer att sätta på tex ett album. Alltså när jag trycker play på ett album så töms playlisten och SB spelar istället upp det album jag valt. I Ipeng däremot har jag inte hittat nåt sätt för att spela ett album, utan jag måste lägga till albumet i playlisten där det hamnar efter det jag senast spelat. Antingen kan jag börja med att ta bort det som ligger i spellistan för att sen adda nytt album, eller så addar jag först ett nytt album och sedan tar bort det som ligger ovanför i playlisten. Detta tycker jag är lite krångligt, men går säkert att komma runt på nåt vis.

Jag retade mig på samma sak i början, men av en slump upptäckte jag ett tryck på aktuellt skivomslag tömmer spellistan och endast aktuell skiva läggs till och börjar spelas.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/10/24 :  17:31:54  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Underbart...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/25 :  18:43:02  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Köpte en Netgear NAS idag med 2x2T diskar - åkte tillbaka till butiken efter 10min - låter värre änn min 5år gamla Dell-dator + hade ett extremt irriterande högt "pip"-ljud!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:48:12  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
McGyver, modda den med en tyst fläkt enligt min tråd på forumet så håller den flabben.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:56:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Aaaah!
Man kanske ska modda sin NAS med fläktarna som blev över från HTPC-bygget.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/25 :  21:51:19  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69794&SearchTerms=readynas
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/25 :  21:52:22  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
theseal: Det var din tråd som gjorde att jag vågade köpa den.
Fläkten räknade jag med att behöva byta, men det högfrekventa ljudet/pipet var för bra för mig - fick ont i huvudet efter 1min i samma rum som NASen! Vet inte om det var ett måndagsex, men bra lät det inte!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/25 :  22:01:04  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Pep? var det inte en överton från den pissiga orginalfläkten??
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/25 :  23:07:47  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nej, det var ett "elektriskt tjut" - typ som linjefrekvensen hos en gammal TV - fast högre!

Kan ha varit just det exet, men då de inte kunde testa en ny NAS i butiken (och jag var inte sugen på att kanske behöva åka in en gång till med en tjutande NAS) så blev det tyvärr återköp!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000