HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TABAQ Mod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/05 :  08:35:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ja just det. Mååålingeen.
quote:
När det var klart så grundmålade jag den med häftgrund.

Vad är "häftgrund"?
Är det Du använder någon speciell "grundfärg"?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/05 :  12:18:59  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag brukar handla på Flügger här i Uppsala eftersom de ligger närmast (dessutom ger de rabatt om man bor i Riksbyggen och rabatter är ju alltid trevligt) och enligt tjejen jag handlade av så ska man grundmåla med vad hon kallade häftgrund om man målar på hårda och glatta material eftersom den vanliga färgen inte biter lika bra annars.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:26:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack för länken Bibl.

Man är ingen målare men vi ska också
köra med "häftgrund",
för i grunden är det häftigt.

När vi ändå är inne på detta med målning.
Om man tittar på högtalaren så är den svart.
Men den har en "matt svart" nyans.
Nu ska vi ha både svart och vit färg. Då skulle
man gärna villa ha samma "matt-hets-grad" om
Ni förstår vad jag menar.

Finns sådan färg som standard eller måste man
knata ner till "Färg Nilsson" och beställa den?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/05 :  17:29:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tala om för färghandlaren vilket glanstal den svarta färgen har, då får du rätt vita också.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/05 :  19:26:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack ska Ni ha.

Det viktigaste när man ska samtala med andra "skrån"
är att man använder rätt ord.

"Häftgrund" och "glanstal" är för mig nya ord. Men "beväpnad"
med denna nya terminologi borde chanserna att komma rätt
öka betydligt.
Jag tar helt enkelt med mig högtalaren och frågar om "glans-
talet".

Nu är vi inte där än. Men Kalle har precis monterat vår
"ZOOM Magnum 1000". En riktig "kanon-pryl"!
Så jag tror det börjar "karvas" lite i MDF:n till helgen.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/06 :  15:04:02  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Kul att du gillar arbetsbordet och du hittade det ju till ett riktigt kanonpris!

Edited by - bibl on 2010/11/06 15:31:26
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/06 :  15:41:07  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Igår så gjorde jag en första strykning av porten invändigt.

Täckningsgraden är väl inte perfekt, men ärligt talat är det här momentet lite overkill ingen lär ändå se det, men jag tänker ändock stryka det en gång till ikväll.

Om någon undrar vilken kulör det är så är detta svaret.

Edited by - bibl on 2010/11/06 15:42:16
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/06 :  16:23:57  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag blir också sugen på den färgen ....

***** Extra god
Femstjärnig och allt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/06 :  17:54:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:

Att äta? Det står ju "Extra god" på burken
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/07 :  08:18:02  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Igår tog jag ut hålet i baffeln för elementen samt borrade för att kunna montera den löstagbara topplattan.

Vi börjar med en bild på sommarens stora köp. Jag har gått runt och suktat efter en riktigt bra sticksåg i ett års tid och till slut slog jag till och la mina surt förvärvade slantar på den här skönheten.

Enligt måtten på Tangbands hemsida, ska hålet vara 71,5mm för enkelhetens skull ritar jag för radien 36mm alltså ett hål på 72mm.

Det finns ett parallellanslag till sticksågen vilket man även kan använda för att skära ut cirklar, dock givetvis inte för så här små hål...

Efter att ha borrat ett hål i mitten av cirkeln har jag sågat ut ett tillräckligt brett spår ut till kanten för att sedan kunna vända på sågen så jag kan såga runt efter den ritade cirkeln.

Blev ju rätt bra.

För att få hålen horisontella använder jag mig av vinkelhaken vilken jag justerar in hålen i elementet efter så att de ligger rakt.

Efter en snabb kolla i elementets datablad så visade det sig att hålen är 4,2mm +-0,2mm. För att få borrmarkeringen i mitten av hålet så tog jag en 4mm träborr och tryckte till med (elementetshål justerar ju in den automatiskt till mitten till skillnad från att använda en syl med mindre diameter).

Alla fyra hålen tagna, jag använder mig av en 5mm träborr eftersom jag annars inte skulle få i islagsmuttern.

Skruven visade sig vara alldeles lagom lång för att nå genom materialet och hålla fast elementet, Würth hade 20, 22 och 25mms längd. Jag hade velat ha 22 för lite extra säkerhet men den fanns givetvis inte att få tag på i Sverige och att beställa ett helt paket från Tyskland kändes inte helt på så jag tog 20mm. Jag väntar med att slå i muttern tills jag har målat risken är annars att det kommer att rinna ned färg i gängorna.

Till de högtalare jag byggde i somras hade jag köpt gängstav till den här delen av projektet, det funkade inte alls. För när jag sågade av den så ruinerade jag gängorna och fick helt enkelt inte på muttern sedan. Dessutom var det svårt att få de bitar jag sågade av i helt rätt längd, det slutade med att jag gick och köpte skruv och sågade av istället. Den här gången gick jag på skruv direkt. Jag valde att använda 5mm skruv. Jag tyckte att 4mm såg lite smått ut i förhållande till materialet och 6mm såg så grovt ut.

Av min lärare i el-teleteknik på gymnasiet fick jag lära mig att det finns inget som är så hårt och samtidigt mjukt som papper. Nu hade jag inget papper i verkstan så det fick bli en gammal handduk för att skydda gängorna medan jag sågade av huvudet på skruven.

Efter en del letande hittade jag något jag kunde såga av och använda som markörer. Varför jag dock hade sparat på de gamla spikarna till spikpluggen som höll överskåpen i det gamla köket övergår mitt förstånd.

Färdiga markörer.

5mm borr med en tjepning för att hålla koll på borrdjupet.

Markören på plats, passade ju perfekt. Hålen är borrade offcenter, centrum på hålen är 6mm från insidan (8mm är mitten på MDF-skivan) tanken är att tätningslisten ska få plats utanför pinnbulten.

Överdelen markerad och klar för borrning, markeringen inringad.

Två hål borrade och skruvarna på plats, det verkar ju funka.

Alla 6 skruvarna på plats. När det är limmat får man efterjustera plattan och lutningen på pinnbultarna för alla står inte exakt i 90 grader. Man bör inte ha på topplattan under själva limningen för då lär man aldrig få av den igen. Den som någonsin själv, eller hört historier av någon, som mekat med SAAB 99:ans Triumphmotor och försökt byta topplockspackning vet vad det innebär att försöka lossa något där inte alla pinnbultar står i 90 grader.... För att underlätta det hela och få lite mer spelrum för pinnbultarna efterborrar jag hålen med ett vanligt snabbstålborr på 5,5mm.

Jag använder vanligt vitt trälim för att limma fast skruvarna, för det här ändamålet är hållfastheten helt ok.

Edited by - bibl on 2010/11/07 22:02:49
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/07 :  08:38:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
ÄNTLIGEN !!!!! (som Gert F skulle sagt)...

åååhhh vad jag väntat ...

Nu ska jag kolla dina bilder ...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/07 :  08:45:54  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Bara för att jag var duktig och "arbetade" igår kväll istället för att uppdatera sidan. Visst ja, jag har ju bilder på filtret också. Blir att göra en uppdatering till.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/11/07 :  09:49:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:

***** Extra god
Femstjärnig och allt.

För att inte tala om basegenskaperna

Kul med alla bilder och beskrivningar!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2010/11/07 09:51:31
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/07 :  17:18:36  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Igår kväll lånade jag Mickel-Mackels lödstation och utlovade vackra bilder att titta på (något han fick vänta hela natten på den stackarn ). Förutom att löda ihop filtret fixade jag även två nya signalkablar till anläggningen, (jag blev två kort när jag skaffade skivspelare i höstas varvid radion fick släppa till sina kablar) det går ni dock inte se någon bild på.

Spolen på 1mH 0,5ohm (samt motståndet metalloxid på 3,9ohm)är köpta här i Uppsala. (Det finns en kille i stan som så vitt jag förstått tidigare drev en HiFi DIY-butik, han har en hel del grejor kvar i lager och det han har hemma säljer han efter samma prislista som HiFiKit så vitt jag förstått. Fördelen med att handla av honom är att man slipper betala Posten för att de ska göra en än större vinst...)

Jepp, tänger från fultema funkar faktiskt helt ok.

Ett filter ihoplött och klart.

Vitlim utsmetat på den första fogen.

Problemet med MDF är att det spricker när man tvingar ned pluggen med lite lim på i botten. Jag satt och kollade i TQAudio:s byggtråd Kitty, 3 vägs högtalare han bygger helt utan att plugga utan kör bara med vitlim och tvingar. Frågan är om inte det här med pluggar egentligen är overkill. Skjuvkrafterna lär ju inte blir direkt stora, det är ju inte som om det vore PA-högtalare som ska släpas fram och tillbaka dagligen. Fördelen med pluggarna är ju att de styr, det är ju också nackdelen då de sällan sitter exakt där de ska vilket leder till mer spackel och slipning. Nästa gång tror jag att jag testar att köra utan plugg och bara med vitlim (i alla fall om nästa högtalare blir i den här storleken).

Mer sprickbildning efter att tryckt i pluggen i botten.

Trots svärfars eminenta tvättmaskinsmotvikt på ca 30kg blev inte trycket tillräckligt högt för att tvinga ihop bitarna. De gick ihop i framkant men inte i bakkant. Givetvis har jag inga tvingar som är tillräckligt långa men skam den som ger sig. Det inte en tving kan fixa kan alltid två göra, det är dock lite meckigt och längre tvingar hamnade än en gång på önskelistan.

Edited by - bibl on 2010/11/07 18:33:08
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:18:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Problemet med MDF är att det spricker när man tvingar ned pluggen med lite lim på i botten. Jag satt och kollade i TQAudio:s byggtråd Kitty, 3 vägs högtalare han bygger helt utan att plugga utan kör bara med vitlim och tvingar. Frågan är om inte det här med pluggar egentligen är overkill. Skjuvkrafterna lär ju inte blir direkt stora, det är ju inte som om det vore PA-högtalare som ska släpas fram och tillbaka dagligen. Fördelen med pluggarna är ju att de styr, det är ju också nackdelen då de sällan sitter exakt där de ska vilket leder till mer spackel och slipning. Nästa gång tror jag att jag testar att köra utan plugg och bara med vitlim (i alla fall om nästa högtalare blir i den här storleken).

En kexfräsmaskin eller ännu hellre den våta drömmen Festool domino:

står på den fina önskejulklappslistan.

Men priset på en domino är ju lite hårigt ...
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/07 :  19:40:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Neeeeeeeeej iiiiiingeeeeet liiiiim iiiiiii hååååleeeeet!

Då blir det som när Kineserna klyver sten.
Dom borrar ett hål i stenen. Fyller det med vatten.
Sätter ner en rund stång i det vattenfyllda hålet
och slår till med släggan.

Fortsätt använd träplugg. Men använd pluggen som syrning.
Limmet ska vara på själva fogen.

Har mer att skriva senare.....frågor, frågor och mera frågor!

EDIT fel gubbe inte utan .

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2010/11/07 20:02:54
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/07 :  19:50:45  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
...och vem har sagt att man inte lär sig något till nästa gång? Inget lim i hålet är definitivt något jag tar med mig!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/07 :  20:01:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Inget lim i hålet är definitivt något jag tar med mig!

Det är det som man kallar "intelligens", Bibl.
Kalla det gärna "teknikutveckling" också, dom följs åt.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/07 :  20:57:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tack bibi för en väldigt trevlig byggtråd .

Plugg behövs inte, pluggen används för att fixera bitarna, de gör inte skarvarna hållbarare.

Dahlberg berättade för mig att han snackat med en gammal snickare, och då fick han ett bra tips, lägg fin sand i limmet, det räcker för att limobjektet inte skall glida..

Har inte kört med plugg sedan dess, och limmet är starkare än träbitarna.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/07 :  21:57:52  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Sand låter onekligen som ett smart trick när det gäller den här typen av limningar, det blir till att prova det nästa gång.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/09 :  23:05:19  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Så vart det dags för målning.

Igår kväll strök jag lådorna med grundfärg.

Idag vart det efter en snabbavslipning med 180 papper dags för första lagret riktig färg, lägger på det med en fin roller då brukar det bli en helt ok yta.

Därefter målade jag locken med grundfärg, borde gjort det igår kväll men orkade helt enkelt inte, något som skulle visa sig vara korkat, är man lat får man f-n för det...

Jag lyckades nämligen få några stänk på den grå färgen på högtalarna. Det syns säkert inte efter andra strykningen men irriterande är det.

Då min kontakt här i stan inte hade något dämpmaterial hemma blev det till att beställa. Först hade jag tänkt ta vanlig fårull från Hifikit men sedan hittade jag det här hos TQAudio och något nytt måste man ju testa. Materialet heter Twaron angel hair och är någon form av hitech fiber. Man kan läsa mer på Eltim Audios hemsida där det givetvis även finns en länk till det här testet (pdf-fil) från Music Emotion magazine. Enligt det här inlägget på DIY-audio ska det räcka med 1/4 del av materialet i förhållande till vanlig fårull.

Enligt yljhao använde han 97+25gram per högtalare vilket innebär att de 100 gram jag köpte av TQAudio borde räcka med god marginal. Det ska gå åt: (97+25)*2/4=61gram till båda dvs 30,5gram per högtalare.

OM detta ängla hår håller vad artikeln utlovar kan man själv få bedöma på lördag....

Edited by - bibl on 2010/11/09 23:37:13
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/09 :  23:10:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
En (miss)tanke slog mig, det är inte NAD-grått den där gråa nyansen?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/09 23:11:04
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/09 :  23:31:04  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Man kan väl säga att det är misstänkt likt....
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/10 :  17:10:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack för mycket givande läsning, Bibl(iotekarien).

(Du hade väl inte särskilt svårt att skriva uppsatser
i skolan? Det är kul med en kille med talang. )

Men varför använder Du inte pensel?

Blir det inte "slätare" då?

quote:
....en snabbavslipning med 180 papper......

Ska införskaffas.

Men detta med pluggarna måste ses över. MDF verkar ha klent
för skjuvspänning.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/10 :  20:44:16  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
...skriva uppsatser i skolan...

Det skrevs då inte för många uppsatser i grundskolan av undertecknad i alla fall och mina kunskaper i grammatik är under all kritik.... Men en får tacka för berömmet, det är alltid kul med bra kritik!

Det är möjligt att en målare som vet hur man gör får det slätare med pensel men för oss vanliga dödliga är det nog smartare att köpa en fin roller. Flügger sålde en förpackning med tråg, pensel, bygel och roller för 78kr, vilken jag använt mig av till det här projektet. Penseln främst till grundfärgen men även för att måla kanterna som ändå inte syns sedan rollern till resten. Om du dessutom lägger rollern direkt efter att du använt den i en plastpåse och knyter till det hela så att det blir lufttätt slipper du tvätta ur den till när du ska använda den igen för andra strykningen förutsatt att det inte går allt för långt emellan.

Edited by - bibl on 2010/11/10 22:39:05
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000