Det var ett tag sedan jag hade ett eget projekt på gång. Mestadels för att jag var så oerhört nöjd med det jag hade. Nu är flytten avklarad till Västerås och det nya livet i nya lägenheten börjar. Ett krav var naturligtvis att jag skulle ha ett eget lekrum...och så blev det Inte världens största, men 15 kvadrat har jag att disponera som jag vill. Kommer nu att börja bygga ett par högtalare av gamla bekanta delar. Köpte tillbaka två 180-liters basreflexlådor http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52539 från en vän, fyndade mellanregister och tillhörande låda på en loppis och som diskant tänkte jag använda samma Kugelwellenhorn. I dessa ska husera:
18 sound 15nmb420
Dock stämmer inte mina uppmätta parametrar med det som finns angivet i databladet. Det kommer förhoppningsvis att fungera skapligt ändå, har redan tjuvlyssnat med fulfilter och utan mellanregister och det finns verkligen potential! Problemet är som sagt lågbasen, lådorna är i nuvarande skick för högt avstämda för detta element. Qts är egentligen för högt för basreflex, men kraftigt underavstämt så får jag till en rätt snygg kurva "in room", rak ner till 20 Hz, avstämd till 23 Hz. Den simuleringen är tyvärr otillgänglig för tillfället så ni får nöja er med en bild och en hornrespsim...
Över 100 Hz stämmer inte simmen, dels föra att hornresp antar en odämpad låda och dessutom tar den inte hänsyn till baffelsteget som redan ligger ca +2 dB @ 100Hz.
Mellanregistret är Beyma 8M60, ett något äldre PA-element men still going strong enligt preliminära mätningar. Här finns datablad:
Just nu är det verkstad och i går börjades arbetet med att med starka Onkeninfluenser (till utseendet, inte avstämningsmässigt) tillverka nya sidor till basreflexportarna som ska få en sammanlagd area på 300 cm2 och en längd av ca 65 cm.
Kul att det uppskattas Startar tråden för att ni ska pressa mig till att bli färdig till Uppsalaträffen också, så det finns en liten baktanke
Martinsson, ja, till 2/3...I dagsläget är skaparglädjen större än plomboken så man tager vad man haver...Eftersom rummet är mindre än mitt förra hade inte den hornkonstallationen fungerat. Det blir för stora avstånd i höjdled att ljudbilden blir knasig samt att midbasarna inte skulle gått in genom ytterdörren Nya marker ska utforskas, det ska faktiskt bli rätt intressant att försöka få till det riktigt bra. Hittills har det gått lättast med horn...
Eftersom hålen redan finns får man finna sig i detta. Hade gått att få till lite snyggare med asymmetrisk placering men nu är det bara att gilla läget och lösa det i filtret istället.
Diskanterna är som sagt de små varianterna i denna tråden tillsammans med B&C DE25:
Arbetet fortskrider...Sidorna har spacklats en gång och front monterats samt frästs ur. Även topparna har fått ny framsida.
Nu återstår frågan hur jag ska montera elementen i toppen. Som till höger med liggande låda eller som till vänster med stående låda. Akustiskt sett tror jag det är sak samma då baffelsteget i alla fall ligger vid ca 400 Hz. Med stående låda skulle diskanten inte sticka upp som på den högra varianten. Hur skulle ni gjort?
Ryssen, de såldes före flytten till en vän i gästrikeskogen. De (100-kg- klumparna) hade aldrig gått att få upp för den redan tighta spiraltrappan två våningar upp. Med (fastmonterade) ben var de 235 cm höga.
Ingvar Jo, jag vet att jag tummar på mina principer men det är intressant att utforska nya marknader också... Vet du något om mitt mellanregister, Beyma 8M60? Någon historia eller erfarenhet?
Tack! Det var arbete på Sandvik heating technology i Hallstahammar som lockade och hittills trivs jag jättebra
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts
Posted - 2010/10/10 : 15:17:11
Jag förstår Petter men det är alltid roligt att sparka på den som redan ligger.
(Ska han säga som just nu jobbar med 8" basar)
Vi använde 8M60 i monitorer, på 80 talet tror jag, som de flesta Beyma element väldigt bra på röster, upplösning och närvarokänsla i toppklass, jag tror att det beror på de mycket välgjorda konerna, verkningsgraden är ju inte dum heller så jag antar att det bara är diskanten Du behöver dämpa lite.
Ingvar
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co.
quote:Nu återstår frågan hur jag ska montera elementen i toppen. Som till höger med liggande låda eller som till vänster med stående låda.
Min direkta tanke när jag läser den frågan är att med liggande låda blir avståndet mellan diskant och mellanregister mindre, vilket jag har fått för mig är bättre.
@Ingvar.Ahlberg: Ursäkta, jag menar givetvis inte mellanregister och diskant, utan givetvis toppdiskant och mellandiskant.
Tack för infon Ingvar, hoppas att det blir som du säger, mem vad jag kunde ana från provlyssningen av mellanreggen innan köp så lät det väldigt lovande
Mickel...Avståndet blir samma, det var bara det estetiska som skulle skilja. Nu blev det dock på höjden eftersom de krävde minst ingrepp på lådan och just nu är jag en smula lat....
Målning pågår. Det blev överbliven garderobsfärg, vit. Det får fungera så länge.