HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 iMac som musikserver - erfarenheter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/09/27 :  12:11:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej,

Tittar med ena ögat på olika DAC-alternativ, då jag måste övergå till balanserad signalväg (systemet med PBN Audio Olympia försteg och Pass X350.5 fungerar bäst balanesrat) från min nuvarande spelare och tänkte på samma gång övergå till en datorbaserad lösning.

Nu är min fråga, använder någon här iMac för detta bruk och finns det några kommentarer eller invändningar gällande denna maskin?

Alla kommentarer tas emot med glädje.

Mvh,

RKL

Dragool
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/09/27 :  12:14:43  Show Profile Send Dragool a Private Message  Reply
Jag har precis börjat använda min iMac som en musikserver och jag har kopplat in den till en D/A-omvandlare.
Jag har än så länge haft en positiv upplevelse då jag finner att iTunes fungerar perfekt på en Apple-dator och att
Front Row fungerar utmärkt med den lilla bluetooth-kontrollen som jag fick med när jag köpte min dator. Väldigt
bekvämt att kunna sitta i fåtöljen och välja musiken. :)

Vem behöver värme från vänner och familj när man har rör-värme?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/27 :  14:36:00  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
eller ifrån iphone/ipod touch!
finns massa goa appar för att styra allt i itunes. Att använda imacen som SERVER är jag dock tveksam till, men väl som transport/uppspelare.

Som SERVER finns det idag några veckor efter Itunes10 pajjade möjligheten med gamla goa Firefly/mt-daapd ett antal lösningar på DAAP-servers som funkar. Vortexbox tex funkar utmärkt.

Jag har starka funderingar på att skaffa en minimac att ha som mediaspelare via plex (fiilm/tv) och via softsqueeze (musik/webbradio/spotify/podcast)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/09/27 :  14:56:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Imac-ägare sedan 2 år, väldigt nöjd

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/09/27 :  16:55:34  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Finns inget som helst problem med att använda vilken mac som helst som server.
Däremot så kan det ju vara praktiskt att använda en spelare typ Squeezebox för att koppla direkt till dac/stereon.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/27 :  19:09:43  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Absolut är det möjligt att använda en mac som server för de flesta applikationer. DOCK kan jag tycka att det är lite trist att använda en så fin dator med så fint gränssnitt då ett pingvin-derivat på billig gammal pc-hårdvara gör jobbet lika bra om inte bättre och kan med fördel gömmas i en garderob.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/09/28 :  06:18:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Beror ju på om man tänker använda datorn till annat också samtidigt eller om det skall vara en server som bara används som lagringsplats.
Om det är lagringsplats och man gillar enkelheten med OS X så är en Macmini att föredra då den går att gömma enklare och blir knappast ens varm.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/28 :  09:24:38  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Abolsut Harry_up.

Men server kan ju göra så mycket mer än bara vara lagringsplats...
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/09/29 :  09:05:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej,

Tack för alla åsikter!

Datorn skall i första hand användas för musik, men potentiellt även för annat då det även finns ett biosystem i lyssningsrummet (dock har väl inte iMac en HDMI output för bild).

En del av erfarenheten är ju gränssnittet, trevligare att ha någonting som ser vettigt ut och är bra att använda, lite som en bra cd-spelare....;)

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/29 :  16:36:01  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
RKL

kolla på en applikation som heter PLEX, fantastiskt mediaspelare. HDMI går väl få genom mini-DVI-porten?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/09/29 :  23:02:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nä, men MacMini har det. ;-)

mvh/Harryup

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/10/05 :  09:28:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Ännu en fråga, med tanke på musikbruk, är det någon praktisk skillnad på en 2009 modell iMac och den nyaste 2010 versionen?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/10/06 :  09:04:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Som musikserver, eller?

mvh/Harry

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/08 :  23:05:37  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
RKL, gissningsvis inte.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/10/09 :  10:01:16  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej,

Jo, som musikserver, ledsen för oklar fråga....

Det blir en iMac av ny modell, skall plockas upp idag....sen skall det installeras PureMusic etc etc...

Nu är ju nästa steg en skaplig USB-kabel (tips, någon?) samt prova olika DAC-alternativ som är fullt balanserade (har hittils hittat Weiss, Lindemann, Wyred4Sound och NorthStar Audio som klarar USB/firewire och är balanserade, tips tas gärna emot!).

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/09 :  10:44:13  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
detta skall bli kul att se hur det bli... pics vill vi ha, för det är ju en snygg låda iMacen.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/10/09 :  15:55:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Fast då skull jag inte kalla den server utan spelare. En server är ju typ som squeezeboxserver där man har en lös spelare.

Mvh/Harryup

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:11:58  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej igen,

Tack för alla tips. En iMac står nu och "spelar", kopplad via en riktigt billig USB-kabel och iTunes till en NorthStar DAC32 (www.northstar.it)....första intrycket är ju otroligt positivt, som helhet förlorar denna setup inte just någonting jämfört med min tidigare ART G2 spelare + EPS strömkälla...

MEN efter en stunds lyssning verkar det klart att DAC32 låter klart bättre i basen än Audionet, diskanten ungefär lika men mellanregistret klart "italienskt" varmt på gränsen till grötigt... så detta är inte min DAC (obs! smaksak, inte fråga om teknisk prestanda) men nu är de första stegen tagna och musiklyssning har inte varit såhär roligt på länge!

Mvh,

RKL

Edited by - RKL on 2010/10/23 19:12:37
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/10/23 :  19:15:40  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
en fråga åt er som vet någonting om olika format (ni kanske märker att jag inte gör det....): om jag köper flac från hdtracks.com, vilket är bästa sättet att ändra dem till .aiff och hur får jag "in" dem i iTunes efteråt?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/10/23 :  21:09:39  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Tex dBpoweramp kan konvertera mellan format
I iTunes; lägg till mapp/fil
/micke
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2010/11/17 :  11:41:19  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
varför kan du inte ha det kvar som flac? tyckte det stod att PureMusic spelade flac. hur tycker du annars detta program är? vore kul å veta hur det står sig mot amarra

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/11/17 :  11:48:18  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
om man vill spela FLAC i itunes så finns dett ett systemtillägg som heter FLUKE som är en flac codec.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.348107/spela-upp-ogg-och-flac-i-itunes

http://code.google.com/p/flukeformac/

Det FINNS begränsningar.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/08 :  17:06:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
om jag köper flac från hdtracks.com, vilket är bästa sättet att ändra dem till .aiff och hur får jag "in" dem i iTunes efteråt?

Amarra spelar FLAC "native" och har även omvandlingsmöjligheter... Utvärderar just nu Amarra på en MacMini och det verkar mycket lovande. Dock är programvaran inte 100% stabil om man labbar omkring för mycket i prefsen?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/01/08 :  18:33:31  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag gör om FLAC till AIFF med XLD, alltså samma program som jag rippar skivorna med.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2011/01/08 :  21:41:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Pure Music 1.7 spelar flac native. Har inte provat hur det fungerar i verkligheten.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/09 :  11:11:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Pure Music 1.7 spelar flac native

Den verkar definitivt vara samma andas barn som Amarra, men betydligt mera prisvärd... (knappt en tusenlapp mot 6 tusingar för Amarra)

Nån som provat denna?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000