HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lättdrivna, billiga stativare sökes.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/24 :  10:53:16  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hallå igen, jag har förhoppningsvis snart färdigställt en liten somrumsstereo bestående av en SE-kopplat slutsteg med en EL84a per kanal. Förhoppningsvis ska jag kunna skifta mellan triod och pentodkoppling enkelt så jag räknar med ca 2-5W uteffekt. Nu kan jag ju inte ha ett par stora horn i sovrummet så jag letar efter ett par stativare som funkar fint med den något begränsade uteffekten.

En enkel lösning är att kila in på fynda och köpa ett par stativare för ca 800:-
Ett annat är Acmes tangbandstativare men finns det några andra förslag?

Kravet är väl egentligen att de fungerar fint på volymer lämpliga för sovrum och att de är "billiga", runt 1000:- kanske. Egenbygge är roligare men vad finns det för vettigt i den prisklassen?
Sub är inte aktuellt och gärna ett färdigt projekt då jag varken kan eller vill rita eget, någon annan har garanterat redan hittat en bättre lösning än vad jag ev kan komma på.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/09/24 10:53:30

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:14:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Mitt förslag blir en lättdriven bredbandare från Fostex eller liknande. Veckad MLTL t.ex. så du får stativstuk på den.

Inga större bekymmer att simulera, rita eller bygga. Hjälp finns säkert att få här på forumet
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:39:54  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag har läst lite om dessa med och har fått uppdattningen att basen blir ganska obefintlig. Nu kan man ju kanske inte kräva så mkt med tanke på kraven men jag kanske har förstått det fel?
Annars har jag bra erfarenheter av fostex från sigmaserien jag har haft tidigare.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/24 :  13:45:48  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Just det ja, mkt rock i stil med audioslave spelas. Annars mkt blandat.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/09/24 :  18:57:15  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Sigma serien kan jag tänka mig bli basfattiga i allt annat än horn. Titta på bredbandarna som har något högre Q värden isåfall. Serien som slutar på 7 tror jag funkar lite bättre (107, 127, 167, 207)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/09/24 :  23:42:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En veckad TABAQ kanske inte är den mest lättdrivna högtalaren men jag tycker ändå att bibl har några bra bilder som inspiration en bit ner i den här tråden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80095

/mvhff

edit: fast rock är nog inte TABAQs paradgren, funkar bättre med lite glesare musik. I alla fall i mitt rum.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2010/09/25 00:01:53
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/25 :  07:31:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är alltid en trade-of mrllan lådstorlek, känslighet i basen och djuphet i basen. Gäller att finna en bra kompromiss...Leta efter element med mycket låg massa, låg fs och q på ca 0.3. Det är en bra utgångspunkt
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/25 :  08:07:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Man kan inte få allt och jag är inte så kinkig över basen, så länge den är fast och korrekt behöver den inte vara djup.
Hmm, Tabaq går bort. Då kan jag lika gärna bygga golvare.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/25 :  08:08:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Serien-som-slutar-på-7 har nog bytts ut mot en som slutar på -6 förresten.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/09/25 :  08:57:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Hmm, Tabaq går bort. Då kan jag lika gärna bygga golvare.
-ja precis, jag spann bara vidare på astos förslag i början av tråden:
quote:
Mitt förslag blir en lättdriven bredbandare från Fostex eller liknande. Veckad MLTL t.ex. så du får stativstuk på den.

bild lånad från bibls tråd Nästa projekt en TL? - TABAQ-BYGGE!

Även om den blir lägre och djupare så blir det tyvärr en ganska stor låda om ca 15 l.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2010/09/25 08:59:45
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/25 :  11:58:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jaha, men den ser ju rolig ut!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000