HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Systemkamera fråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2010/09/15 :  21:29:26  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Min sambo har önskat sig en systemkamera i födelsedagspresent och eftersom jag inte kan ett skvatt om detta tänkte jag höra med er.

Jag väljer mellan Canon 50D, 550D och 500D. Vilken skulle ni välja samt varför?

Vilket objektiv skulle vara vettigt till detta?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/09/16 :  07:56:41  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag skulle köpt den billigaste.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/09/16 :  08:17:30  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Jadu, svår fråga. Skillnaden mellan 500D och 550D är nog marginell. Den senare är lite nyare, och verkar lite bättre för filmning (högre frekvens, möjlighet att ansluta extern mick) men för stillbilder skulle jag nog säga att det är hugget som stucket.

Skillnaden mellan 5X0D och 50D är desto större. 50D är ju klassen över och har följande fördelar (enligt mig): Större hus, aluminiumhus, snabbare sekvenstagning, fler bilder per sekvens, kortare kortaste slutartid. MEN. Den har ingen filmningsmöjlighet.

Däremot råder jag dig att inte stirra blint på husets prestanda. Kom ihåg att huset, optiken, fotografen och efterbehandlingen i princip har lika stor inverkan på bildens slutresultat. Så, jag skulle råda dig att köpa begagnat och inte fylla upp hela budgeten på värsta huset.

Vilken optik du kör är jättesvårt att ge råd om, det beror helt och hållet på vilken typ av kort ni kommer ta (ute, inne, porträtt, landskapsbilder etc). En idé om ni är nybörjare är att köpa ett billigare objektiv (t.ex. kitpluggen) och helt enkelt testa er fram till vilka egenskaper ni vill ha (ljusstyrka, vidvinkel, zoom etc). Alla går inte att få i samma objektiv om man vill ha nåt som ger riktigt bra bilder.

Hoppas svaret var till lite hjälp.
Martin
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2010/09/16 :  09:31:53  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Vox:

Martin.W: Stort tack för inputen. Kan man inte filma med 50D? Det kan jag tom. med min Ixus

Begagnat är inget alt. då det är en present.

Jag skulle gissa på att hon vill ha kameran till lite allt möjligt, som sagt varken jag eller min sambo kan något om kameror.

Vilket objektiv är för lite allt möjligt? 18-55 brukar man se i annonserna, skulle det kunna vara något?

Tack för all hjälp.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/09/16 :  09:54:19  Show Profile Send plind a Private Message  Reply


Den nya Nikon D3100 med 18-55vr.objektiv för 5990kr.

Den här verkar vettig.Fin bildsensor och möjlighet till filmning.
18-55mm objektiv är det som brukar kallas standard och funkar på det mesta från porträtt till landskap.Till extrema närbilder och kraftiga inzoomningar finns det förstås bättre alternativ men det får man komplettera med senare.

Finns i annan version
quote:
Nikon D3100 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR


Kostar då 6990kr.

Edited by - plind on 2010/09/16 09:59:12
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/09/16 :  09:55:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
18-55 är OK som start.

Vaknar intresset för fotografering kommer sambon då snabbt att komma underfund med vad hon vill ersätta eller komplettera det med. Och då har ni inte lagt ut onödigt mycket pengar på optiken till en början.

Å andra sidan kan det vara värt att börja på en någon högre - läs större zoomomfångs - nivå. Det gör fotograferandet roligare och ökar sannolikheten att man vill förkovra sig. Eftersom jag själv kör Nikon har jag ingen koll på alternativ till 18-55 för Canon. Men en zoom som går uppåt 100 ger större möjligheter att ta roliga bilder.

mvh /Jörgen G


PS

Såg plinds inlägg som postades precis innan det här. Om det skulle hampa sig så att ni fastnar för Nikon istället, är den extra tusenlappen för ett 18-105 istället för 18-55 värd varenda krona. Jag köpte 18-105 efter att jag börjat med 18-55. Eftersom jag köpte 18-105:an i lösvikt betalade jag uppemot 3000. Och till och med det tycker jag är mycket prisvärt. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/09/16 10:06:39
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/09/16 :  10:08:03  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
De flesta Canon säljs också med ett 18-55 som kitobjektiv, dessa duger utmärkt till nybörjare.

Är du rädd att hon vill byta? I så fall förstår jag att du inte vill köpa beggad. Jag hjälpte brorsan köpa en 40D el 50D (kommer inte ihåg) som julklapp till sin fru beggad förra året. Allting i nyskick i kartonger, priset hälften av vad han betalat ett år tidigare. Fick med kvittot.

Bara en tanke. Systemkameror (ffa de dyrare modellerna) är ju byggda för att hålla många år. De nya har dessutom automatisk sensorrengöring.

Edited by - martin.wahlstedt on 2010/09/16 10:23:58
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/16 :  12:59:43  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
U1: Måste det vara en Canon? Nikon och Sony har bra alternativ också. Men jag tycker du ska ta med henne till Mediamarkt där man lätt kan känna och klämma på dom olika märkena. Jag själv tycker att Canons instegs modeller är för små. Den ska ju ligga skönt i handen också.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2010/09/16 :  13:20:33  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
HLindgren: Njae, vill överaska henne. Om jag tolkat henne rätt så är det en Canon hon vill ha.

Jag tror jag har strukit 500D från listan och väljer nu mellan 50D och 550D.

Jörgen: Ja, håller mig nog med ett 18-55 eller 18-105, får se vad prisskillnaden blir.

Plind: Nikon är säkert jättebra men hon vill ha en Canon.

Vilken av dessa skulle ni välja och varför, antag normalt användande.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/09/16 :  13:35:46  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag fick en 450D med 18-55 för två månader sedan och tittar nu efter ett nytt objektiv!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/09/16 14:59:15
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/09/16 :  13:52:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
@McGyver - Det är ungefär samma tid det tog för mig att kom underfund med samma sak. Och då släppte Nikon precis 18-105:an...

@U1 - Vill sambon ha en Canon ska hon naturligtvis få en sån! Dessutom har damer ofta mindre och smidigare händer än vi karlar, så de realtivt små Canon-kamerorna kanske är ett ickeproblem.

Kunde inte låta bli att kolla på en av de stora e-handlarna när det gäller foto (Cyberphoto, www.cyberphoto.se). Det verkar finnas Canon-alternativ med andra objektiv än 18-55. Men 50D verkar ersättas med 60D i dagarna. Kanske läge att ragga upp någon som säljer ut 50D... Men då är risken stor att du inte kan välja annat objektiv än 18-55.

Men som sagt - Canon är inte min avdelning, så jag kan inte råda dig vidare.

/Jörgen G

PS

Rajala verkar ha 50D med olika objektivalternativ. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=410&OpenGroups=374 . De har även butiker i Stockholm och Malmö. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/09/16 14:28:15
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/09/16 :  15:28:14  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
På Rajala är ju 50D billigare nu än 550D Säkert bara för att ersättaren 60D har kommit.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/09/16 :  15:37:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Se där - så långt läste aldrig jag...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000