HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Måla polyester/glasfiber?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:08:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter många timmars kladd med glasfiber och polyesterplast börjar mina horn bli färdiga att målas. Frågan är kort och gott: Vad för sorts färg använder man för att få en hyfsad vidhäftning på polyestern?
Det är förresten Biltemas plast om det gör någon skillnad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2010/09/12 18:08:56

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:36:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Min nya högtalarmodell är konstruerade delvis på detta sätt. En lackeringsfirma har lackat i vattensbaserad färg med ett par lager klarlack (samma som på bilar). Ger otrolig finish!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:42:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Använd grundfärg först bara så ska det gå bra. Jag sandpapprade mina med 120-papper först för att vara på ännu säkrare sidan. Färgen sitter än...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/12 :  19:27:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bra tips Petter! Mina lådor grundades, fästades och slipades med 1200-papper ett par omgångar. Förarbetet är allt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/12 :  19:27:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vattenbaserad färg, det var lite otippat! Någon klarlack blir det inte då det inte är någon finish på bygget, konstruktionen består av en trästomme med glasfibermatta lagd utanpå. Ingen gjutning alltså. De värsta ojämnheterna är nerslipade med 40-papper men jag ska gå över med finare papper innan målningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

BoB
Starting Member

49 Posts

Posted - 2010/09/12 :  21:26:56  Show Profile Send BoB a Private Message  Reply
2-komponent pollyuretan, vit finns på Biltema annars International.
Slipbar och polerbar.

Bo
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/13 :  08:38:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag använde vanlig bil-lack... funkade åt mig iaf..
Men du ska väl inte måla ?
Finish är för fjollor..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/13 :  08:43:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
2-komp polyuretan har jag tittat på, kan vara ett alternativ. Funderade en stund på att stryka på pigmenterad polyester (topcoat) men det verkar vara svindyrt.

quote:
Finish är för fjollor


Så det är därför du polerar dina högtalare varje dag...?
Nä, nån finish att tala om siktar jag inte på men några lager matt gråvit färg tror jag skulle göra sig bra, strukturen från glasfibermattan kommer att synas igenom.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/13 :  09:31:49  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Äh, vafan.. ställ dom mitt på golvet i vardagsrummet å ha 3 dagar fyllefest å låt folk snubbla på dom så som spiller lagom mycket sen är det bara att dra över med klarlack..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/13 :  11:26:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I vardagsrummet får de inte plats, där ska jag ha kompaktstereon (tolvor + horn i garderodslådor...). Nä, lite snyggt ska det vara utan att det behöver gå till överdrift. Ljusgrå midbashorn och svarta multiceller tror jag blir kalas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/09/13 :  12:46:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har frågat på ett annat forum, där det definitvt finns några som har jobbat en hel del med plast. http://www.warp7.se/forum/viewtopic.php?p=16988#16988. Polyesterbaserad färg är ju ett klockrent tips. Billack alltså.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/13 :  13:39:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Se där, fint när andra springer ens ärenden!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2010/09/17 :  13:28:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Konsulterade ortens färghandlare och kom hem med en burk grundfärg avsedd för bl.a. båtskrov, enligt faktabladet ska den funka på gelcoat vilket vad jag förstår ska vara ungefär samma sak som polyester.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000