Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 13:29:32
|
Sedär, jag kör XP. Kanske man ska ge 7 en chans då. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 20:52:35
|
quote: Om man kör Windows 7 så finns det en inbyggd funktion för att göra en avbild av systemdisken.
Vad heter/finns den funktionen då? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 23:26:27
|
Så ologiskt är väl inte Windows 7 ändå? Backup/Säkerhetskopiering såklart. Du har ju startmenyn som har inbyggd sökfunktion så ofta kan man börja skriva vad man vill göra, så hittar man det om man inte redan vet var det finns.
Edit: Dublettord borttaget. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8649 Posts |
Posted - 2010/12/17 : 23:56:00
|
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 00:30:11
|
|
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 00:51:38
|
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 09:51:24
|
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 19:22:27
|
Apropå rävens problem med ljudet från TMT3, beskrivet i slutet av förra sidan.
Nu har jag provat att spela två mkv-filer med bild 1080p och ljud DD 5.1 i Arcsoft TMT3, min processor spelar direkt upp dem som flerkanalsljud (väljer läget "Cinema"). Jag tror att det har att göra med dina inställningar för ljudutgång i Windows och/eller TMT3.
Jag har en USB-DAC ansluten till min HTPC och har tidigare kört den som standardutgång, för att den ska användas när jag spelar iTunes eller Spotify. Sen har jag ställt in XBMC så att den använder den optiska utgången på datorn, för att få flerkanalsljud till film. XBMC väljer alltså automatiskt en annan utgång än den som är inställd som standard.
Jag har hittat en liknande inställning i TMT3, men får inte det att spela något annat än standardutgången. Även om jag byter ingång i TMT3 efter att jag startat programmet så blir det inget ljud. Det verkar som att TMT3 inte kan köra en annan utgång än standard, även om det ser ut så. När jag tittade på detta såg jag även en inställning där Dolby True HD kan mixas om till okomprimerad PCM, vilket delvis svarar på det jag frågade om tidigare. Frågan är om det även klarar DTS Master Audio, och hur bra datorn klarar ommixningen.
Mitt tips är alltså att du kollar vilken ljudutgång du har inställd som standard. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/12/18 : 21:08:23
|
Skall undersökas! |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/01/06 : 19:05:17
|
Jag har inte läst hela tråden, men kommer med lite råd ändå :-)
Om man vill spela BluRay med HD-ljud på anlaloga utgångar så kan man antingen göra det lagligt eller olagligt. Om man ska skicka ljudet vidare till en receiver via HDMI-utgång så vet jag faktiskt vilka begränsningar som finns, men man måste nog ha en recevier som stödjer nåt sent HDMI-protokoll.
Den lagliga vägen är med DRM (Digital Rights Mangement) i Windows 7. Där finns PAP (Protected Audio Path) som garanterar att ljudet internt är krypterat. Då får man leta efter ljudkort med stöd för detta, Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe till exempel.
Den olagliga vägen är att ta bort krypteringen med AnyDVD från Slysoft. Sen kan man spela filmen i till exempel ZoomPlayer. AnyDVD är laglig i Tyskland efter utslag av deras högsta domstol. Här i Sverige är det helt säkert olagligt.
Jag har en hel del erfarenhet av att bygga HTPC. Så om du har några frågor så är det bara att pm:a.
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2011/01/08 : 14:34:21
|
quote: Vad jag är intresserad av är att bitströmma ljudet till min Onkyo pr-sc 885p via hdmi.
Du får nog leta efter en spelare som kan prata med Intel grafik, eller köra tricket med AnyDVD och ZoomPlayer. Dom finns båda som utvärderingslicens. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
|
Topic |
|