Author |
Topic  |
more10
Member
    
2112 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8124 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 17:48:02
|
Vid en snabb titt på parametrarna så ser det ut att vara grovt räknat ungefär likvärdigt med 2202H, men mata in värdena i Hornresp och simulera själv. Det jag märkt när jag "torrsimmat" är att små ändringar i parametrarna kan ge oproportionerligt stora avvikelser i resultatet. B&C 12PE32 är ett annat element i samma liga. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 21:26:00
|
Det ser bra ut med PD.121. Konfigurationen genererad av Hornresp för 80-500 Hz (2 pi) ger 131 dB vid 2 mm konutslag och 45 V Eg (253W). Effektratingen för PD.121 är 300W AES, vad det nu innebär. Jag lär ju inte kunna spela sönder elementen med värme med ett LAB1000 i alla fall. Hornet blir 260 liter och längden 161 cm, vilket är alldeles för långt.
Om jag kortar av hornet till 110 cm så kommer nedre gränsfrekvensen upp mot 100 Hz.
Vad jag egentligen vill göra är att förbättra stereobilden och få bort dippen vid 150 Hz som jag har i mina nuvarande 4530-horn, som jag delar uppåt vid 300 Hz mot 8-tummare. Jag delar vid 300 Hz för att slippa fundera så mycket på baffle step-kompensation (jag delar aktivt). 80 Hz ville jag ner till för att kunna ha en subbas under utan att behöva fundera på placering.
Jag skulle vilja ha raka horn så konerna på alla elementen i stacken kan ställas i lod för att få bra stereobild.
Jag har alltså motstridiga krav.
Om jag behåller 4530-hornen och ersätter åttorna (som går från 300 till 1 kz) med ett horn som går från 150 till 1000, så har jag fått bort dippen och samtidigt förbättrat 3D-perspekivet med en oktav neråt. Vad händer då vid 300 Hz och baffle-step?
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/02 : 22:34:45
|
Nu har jag simulerat med JBL 2202H också. Den av hornresp genererade lådan blir nästan identisk med PD 121, 10 cm kortare. PD går 100 Hz högre. JBL har längre xmax så den kan spela 4 dB högre än PD, men då eldar man upp elementet :-).
JBL 2202H har 4" talspole, medan PD har 2,5". Det borde väl göra lite skillnad i ljudkvalitet eller hur?
Edit: Ändrat 2204H till 2202H, typo. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
Edited by - more10 on 2010/09/03 18:33:30 |
 |
|
Harry_up
Member
    
1593 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 06:13:48
|
quote: Jag skulle vilja ha raka horn så konerna på alla elementen i stacken kan ställas i lod för att få bra stereobild.
Min erfarenhet är att det inte räcker. Ihop med delningsfiltret händer det en massa saker. Jag skulle rekommendera att testa elektroniskt delningsfilter med delay så får du kontroll på fas och delay och då minskar beamingen ordentligt. Så rådet testa ett filter med det du har om du gillar det i övrigt. mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 10:17:10
|
Harry, jag kör redan aktivt. LAB ACN och Zachry. Jag trodde det skulle räcka med att justera placeringen av elementen. Varje element sitter i en egen låda. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
Harry_up
Member
    
1593 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 10:45:20
|
Det kan säkert räcka att placera dom på rätt ställe. Min erfarenhet är dock att rätt ställe inte är precis där talspolen börjar i de olika elementen. Mättte med XTZ-grunkan och det skiljde 14cm mellan mellanregister och diskant ifrån talspole kanten. Och det lät också bättre att flytta dom dit XTZ-grunkan ville ha dom. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 15:57:13
|
Berätta mer om XTZ-grunkan Harry. Jag har bara ställt dit mina element med magneterna hyfsat linjära. Sen hade jag tänkt att skicka in fyrkantvåg och titta på resultatet med något ljudmätningsprogram i min bärbara.
Sen någon gång i framtiden så har jag väl tänkt att försöka få subbasarna faslinjära med fördröjning av topparna. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ
    
3454 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 16:45:27
|
Om man gör en dimensionering enl. Leach(Hornresp bygger på densamma) så visar denna att 121 är inte är lämplig till ett midhorn. Detta pga att man måste ha en extrem komprimering för att det öht ska fungera. Generellt kan man väl säga att 1:2 är gränsen. Kollade också 2204 som var på tapeten nyss och den är inte helt bra heller även om den inte kräver fullt så mycket komp. Den går också som nämnts inte särskilt högt upp.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 17:58:49
|
Massan på elementet i fråga ser ut att vara relativt hög och magneten för stark.
reVintage, varför tror du inte att en kompression på över 2 skulle fungera? Själv ser jag inga hinder i det bara den inte blir absurt stor...
Vill man få kortare horn får du titta på större element, 15" eller använda flera element och låta dem mynna i samma horn.
more10, du behöver någon form av mätutrustning för att mäta den akustiska vägen för ljudet till lyssningsposition, då kan du placera elementen så att de hamnar på samma avstånd från dina öron i samma vertikala plan. |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 18:34:50
|
quote: Kollade också 2204 som var på tapeten nyss och den är inte helt bra heller även om den inte kräver fullt så mycket komp. Den går också som nämnts inte särskilt högt upp.
Det var 2202H jag simulerade med, skrev fel på ett ställe bara. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 18:40:33
|
quote: Vill man få kortare horn får du titta på större element, 15" eller använda flera element och låta dem mynna i samma horn.
Det har jag också upptäckt igår. Det går också designa horn för kvartsrymd, det vinner man typ 25 centimeter på.
15" har lägre övre gränsfrekvens än 12". Kommer det att fungera att dela vid 300 Hz (24 dB Linkwitz-Riley) när brytpunkten för hornet är 300 Hz? |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 20:07:32
|
quote: 15" har lägre övre gränsfrekvens än 12".
Nej, övre gränsfrekvens beror på membranets massa och magnetens styrka i kombination med kompressionsgraden
quote: Kommer det att fungera att dela vid 300 Hz (24 dB Linkwitz-Riley) när brytpunkten för hornet är 300 Hz?
Det är inte att rekommendera att ha så låg bandbredd. Få gärna midden att gå upp till åtminstånde 400/600 Hz. Mitt förra midhorn gick upp till 550 Hz och jag delade 12 dB vid 500. Det gick bra men då räknade jag också in "baffelsteget" i filtret. |
 |
|
reVintage
Medlem i AÖ
    
3454 Posts |
Posted - 2010/09/03 : 22:24:42
|
Tumregeln 2:1 gäller snarare bashorn. Low-midar tål säkerligen högre ratio. Kompressionsdrivers har ofta 10:1. 121:an hamnade högt, om jag inte missminner mig så hamnade den någonstans vid 30-40:1 med ren exponential. Om man kör Hypex 0,6 hamnar man på 5,1:1 med en längd om dryga 160cm. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/09/03 22:36:20 |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 00:14:45
|
quote: Nej, övre gränsfrekvens beror på membranets massa och magnetens styrka i kombination med kompressionsgraden
Jag uttrycker mig väl lite otydligt. De 15" jag har simulerat har alla en övre brytpunkt på 300 Hz. De 12" jag har simulerat har en över brytpunkt på c:a 500 Hz. Det beror väl på att 12" har mindre massa i konerna än 15". |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 00:17:23
|
quote: Om man kör Hypex 0,6 hamnar man på 5,1:1 med en längd om dryga 160cm.
Stämmer ganska precis med min simulering. PD.121 alltså. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 00:29:43
|
quote: Det är inte att rekommendera att ha så låg bandbredd. Få gärna midden att gå upp till åtminstånde 400/600 Hz. Mitt förra midhorn gick upp till 550 Hz och jag delade 12 dB vid 500. Det gick bra men då räknade jag också in "baffelsteget" i filtret.
Jaha, då har jag fortfarande motstridiga konstruktionskrav.
15" går inte tillräckligt högt, utom JBL 2227H som går upp till 400 Hz. Det gick en 2227H på ebay i USA för 150$ idag, men dom är väl ganska ovanliga.
Det får väl bli dubbla 12" i mina horn istället.
Fast Edgar har väl löst detta med sina 80 Hz-horn? Hur högt går dessa med vilken sorts element?
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
    
3454 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 08:25:46
|
Du simulerar väl med "Constant directivity = 0 grader"?!
Edgarhornet går upp till 500 hz innan tonkurvan börjar falla med E130. Uppmätt. |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 09:38:36
|
quote: Förutsätter att kollat in www.volvotreter.de.
Det har jag. Är det nåt jag har missat? |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 09:40:28
|
quote: Du simulerar väl med "Constant directivity = 0 grader"?!
Den inställningen har jag inte hittat.
quote: Edgarhornet går upp till 500 hz innan tonkurvan börjar falla med E130. Uppmätt.
Då ska jag prova att simulera med E130 också. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 09:51:04
|
Vid SPL-grafen, gå in under tools och Directivity pattern har jag för mig. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8124 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 14:38:09
|
Hmm, nu verkar det råda lite begreppsförvirring här: Man simulerar väl antingen med constant directivity (vilket känns lite märkligt eftersom det väl kräver en särskild form på hornet?) eller går in på tools-directivity och väljer en vilken vinkel i förhållande till centrumaxeln man ska simulera i? Blir inte riktigt klok på det där, contant directivity är väl benäningen på en hornkonstruktion där man offrar nivå på högfrekvensen för att få jämn spridning över hela området. Om man å andra sidan väljer directivity= 0 grader så blir oftast resultatet för bra för att verka rimligt, man kan få väldiga bandbredder ur vilket slött element som helst. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 16:51:32
|
Ah, my bad... Directivity -> Response. Välj 0 grader. Då får du hur det kommer bli rakt frammifrån. Den kurva du får upp från början är en summering av all utstrålad energi.
Constant directivity är ett namn på horn som sprider alla frekvenser inom sitt arbetsområde på samma sätt. |
 |
|
more10
Member
    
2112 Posts |
Posted - 2010/09/04 : 22:16:40
|
Med constant directivity=0 så går e145 i princip spikrakt upp till 700 Hz. Om jag har förstått saken rätt så kommer ett sånt horn att låta finfint om man tittar rakt in i tratten. Vid 30 grader går det i princip rakt till 400 Hz. Jag har ju tänkt att ställa hornen vid höger och vänster vägg, så det kan ju fungera.
2220H ökar med 3 dB från 80 till 400 Hz vid 30 grader. Det är väl inte helt orimligt. Fast elementens frekvenskurva sjunker nog några decibel på dessa oktaver.
2204H ökar med 2 dB från 80 till 500 Hz vid 30 grader. Vid 0 grader så ökar den med 5 dB mellan 80 och 700 Hz, men bara 2 dB mellan 80 och 300. Det är dessa element som jag tänker konstruera med till att börja med, för jag har handlat ett par av dessa idag!
Jag ska dela uppåt vid 300 Hz. Det gäller alltså att utforma hornen så att mittaxeln inte pekar för långt bakom lyssningsplatsen.
Tack Petter för att du lärt mig något nytt!
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
 |
|
Topic  |
|