HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fläktkylning till rack/bänk
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/08/31 :  08:30:26  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Hej,

det kommer bli tight i nya bänken för förstärkaren. Då fick jag idén om aktiv kylning, med fläkt!

Tanken är att sätta 2st pc-fläktar som blåser från baksidan av bänken och fram över förstärkaren. Fläktarna kopplas till en transformator och någon form av enkel hastighetsreglering.

Någon som gjort något liknande eller har tips på hur man skulle kunna koppla ihop något dylikt?

Tack för alla former av svar

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

Edited by - wallraff on 2010/08/31 08:30:44

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/31 :  09:20:34  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Hej,

Om du har tillgång till två fläktar skulle jag sikta på att låta en blåsa in luft medan den andre suger ut. Då kommer du få bättre genomströmning.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/08/31 :  10:20:46  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Det är en tanke jag också haft, men då båda fläktarna kommer placeras i bakkant gissar jag att det inte blir genomströmning över hela förstärkaren.

Almost Famous
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/08/31 :  14:40:39  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Jag har gjort något liknande, har min elektronik i ett litet utrymme i väggen, blev så varmt där inne att min PS3:a dog. Så gjorde en liten temperaturåterkopplad fläktstyrning, den drivs med en universal mains flyback som lämnar 13V/800mA, men kan drivas av vilken 9-15VDC källa som helst. Temperaturen fås via ett NTC och en opamp och två pottar används för att ställa fläktens startspänning och gain i kopplingen. I första versionen så fick jag bara gjort kretskort till strömförsörjningen, men har gjort en seriösare styrning med VU-meter för indikation på vilken hastighet fläkten går på, så man enklare kan ställa in gain vs. temperatur. Schema på den syns härunder, dock inte beställt några PCBer ännu.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/31 :  14:52:48  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Se bara till att fläkten du väljer är en Delta Då blåser bokstavligen alla dina problem bort
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/08/31 :  14:59:23  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Om jag hade gjort så så hade jag inhandlat två st minst 120 mm fläktar, detta för att stora fläktar flyttar luft och väsnas inte så farligt, sen hade det blivit en mycket enkel nätadapter med reglerbar utspänning, reglerbar från typ 2-12 volt, kopplat ihop allt och vridit på "ratten" till regleringen tills precis att fläktarna drog igång, då bör ljudnivån kunna hållas låg.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/31 :  20:30:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Sätt inte fläktarna så dom blåser inåt, sätt dom så dom blåser ut den varma luften då får du bäst verkan samt att du slipper blåsa in damm.
Blåser du inåt får du ett övertryck vilket gör att luften stannar kvar,
blåser du utåt skapar du undertryck vilket får den varma luften att strömma utåt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/09/01 :  07:18:27  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Oj, tack för det Mcz. Det var ett rätt avancerat och imponerande bygge. Jag får kika närmare och se om jag begriper något av kopplandet.

Rune, jag har kanske glömt att säga att bänken är öppen i bak- och framkant. Men bäst är kanske ändå att dra ut den onda luften?
En åt varje håll kanske inte är så dumt ändå...?

Almost Famous
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/01 :  13:02:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Du kan strunta i hela högra delen av schemat, det runt IC2, är bara en grafisk display av utstpänningen till fläkten. Och jag hade tidigare bara fläktar stående fritt bakom elektroniken som blåste luften utåt förbi elektroniken, men funkade sådär, man får en utsläckning av flödet runt fläkten. Jag monterade istället fläktarna på en plexiglasskiva som jag hängde upp parallellt ovanför elektroniken och som sög in luft bakom elektroniken och transporterade ut den framför. Nu funkar det kanon, luften runt elektroniken blir aldrig varmare än 35°C och då går fläktarna kanske på bara lite mer än halvfart. Lite svårt att förklara, ska ta en bild när jag kommer hem.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/09/01 :  15:01:41  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Plexiglasskiva var ett bra tips.
I dagsläget så ryker hela bakstycket på bänken. Kan vara vettigt att sätta tillbaka något som håller emot lite.

Almost Famous
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/01 :  17:48:39  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Den utlovade bilden.

MVH Martin

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/09/02 :  07:23:28  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Aha, snyggt! Smidigt.

Tyvär har jag inte på långa vägar så mycket utrymme i min bänk...

Almost Famous
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/02 :  11:17:14  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Kan du fästa fläktarna i en sidovägg eller sätta dit ett bakstycket och fästa de där i och låta de dra luft genom apparaterna och blåsa ut bakom eller i ett sidoutrymme? Skulle jag rekommendera, för att inte fästa de i en vägg som skiljer fram- och baksida åt funkade inte bra för mig, de vispade mest runt sin egna redan uppvärmda luft och förde massa oväsen.

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2010/09/02 11:26:04
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/02 :  11:54:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hallå gott folk. Jag läste denna tråden och kom plötsligt ihåg att på mitt misslyckade krellbygge fick jag tag i PAPST-fläktar som gick på 230V samt var väldigt tysta. Dessa hade ju vart toppen att använda då det bara är att säkra dem och plugga in dem i vägguttaget. Jag kollade upp om leverantören hade kvar dem och det verkar han ha. De är gjorda i metall och säljs för 8,95$ per st (plus frakt, ev tull osv).

Jag drog iväg ett mail och frågade efter lite specar.

Så, är det fler som vill ha ett gäng av dessa?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/09/02 :  13:56:14  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Mcz, jag får nog göra en liten konsol bakom och fästa fläktarna där. Alternativt sätta fläktarna under bänken och dra upp några mindre kanaler bakom och in.

Kmj, exakt vilka fläkta tänker du på? Hittade deras hemsida men där fanns för mycket att botanisera bland.

Almost Famous
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/02 :  14:10:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
4860N heter den visst.
Hittar den inte på papst sida men 4850 ser lovande ut, om det nu är liknande.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/02 :  14:50:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Jag köpte mina fläktar från Farnell, funkar bra men när allt var limmat, färdigt och monterat så kom några datorkunniga vänner och tipsade mig om nedanstående fläkt;
http://www.kjell.com/?item=98313&path=97000000,119000000,131500000,132500000
Bra flöde, betydligt tystare och inte farligt dyra, så blir det en version två kommer jag använda de istället.

MVH Martin

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/02 :  15:17:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Noktua gör riktigt bra och tysta fläktar, så den är ett bra val.
Vill man inte pilla med nätdelar så funkar papst, jag ska beställa ett gäng oavsett.

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2010/09/02 :  15:35:49  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ser intressant ut Mcz. Just tystheten är ju något som prioriteras. Tack för tipset.

Kmj, låter billigt! Och smidigt. Tar det inte otåligt lång tid att få hem dom då?

Min senaste idé i ämnet är att sätta två fläktar i underkant av bänken, en bit ifrån varandra. Till dessa kopplas kanaler vilka leder luften. Den ena drar ut luft och den andra trycker in. Kanalerna i sin tur slitsar man upp och lägger inne i bänken, snett ovanför stärkaren. Kanske rent av någon under?!

Almost Famous
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/02 :  15:47:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nä, Steve på Apex brukar fixa över det på en vecka.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000