HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Aldrig Apple
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/29 :  19:47:32  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har mycket väl kunnat tänka mig en iPhone, iPad eller liknande bara priset hade varit överkomligt.

Men med den senaste mentaliteten från Apple och detta så sätter jag stopp.
Beteendet är ej försvarbart och går klart över gränsen för vad man borde tillåta.
Är detta en indikation vart Apple vill gå så håller jag mig långt borta.
http://www.eff.org/deeplinks/2010/08/steve-jobs-watching-you-apple-seeking-patent-0

Att Apple sen har geotaggat varenda foto som tagits med en iPhone utan att användaren fått veta eller haft möjlighet att stoppa detta utan att stänga av flera funktioner är också en indikation på vad dom tycker om användarna.
Efter tjat så finns det i alla fall en möjlighet att stänga av detta i senaste uppdateringen.

Så det är bara att leta upp kändisars hemliga adresser genom att kolla Exif data på bilderna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/29 :  20:17:13  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Att Steve Jobs ogillar att man trixar med "hans" apparater visste jag med det här var definitivt att gå över gränsen!

quote:
...downright creepy...


Är ett stort understatement!!!

Edited by - bibl on 2010/08/29 20:18:12
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/29 :  20:22:10  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Skickas geotaggningen till Apple när man tar kort? är inte speciellt inne på hur det hela fungerar...
Antar du inte använder Google när du webbsöker heller, för de samlar minst lika mycket information!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/29 :  20:30:59  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Nu när jag läst hela artikeln så inser jag ju att detta är ju exakt vad alla/många företagare väntat på, och även en orsak varför man valt bort iPhone då denna funktion inte funnits.
Tror inte Apple spelar in dina samtal bara för skoj precis, utan det är endast när mobilen blivit stulen!


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/29 :  20:33:34  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Det värsta var väl inte geotaggningen utan att din telefon kan ta bilder av dig och din omgivning, spela in din röst och ditt hjärtljud samt kartlägga all din surfning och sända in rubbet till Apple utan att du har en aning om det. Med andra ord så vill Apple ta patent på spyware och sälja det hela till dig under förevändningen att det är bra för dig för det blir lättare att inaktivera telefonen eller datorn om den blir stulen. Men vad hjälper det, säg att du glömmer laptopen öppen på nattduksbordet, därefter har du och din partner en hedersstund, vilken dagen efter förnöjer livet för ett otal appleanställda i staterna.... Känns inte riktigt som något jag tycker känns positivt 1984 släng dig i väggen DDR:s Statsi och Sovjets KGB i all ära Apple gör det här för din skull ju!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/29 :  21:24:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/29 :  22:17:42  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
ang geotagging och iPhone
http://www.room362.com/blog/2010/6/25/get-off-my-lawn-iphone-geo-blocking.html

och naturlitvis använder man scroogle för att söka
http://www.scroogle.org/cgi-bin/scraper.htm

slutade dock använda https versionen då det inte gick att backa tillbaka till resultaten ibland.

relaterat har jag äntligen hittat hur man blockar tex facebook från att exikvera script överallt om man permanent tillåtit script för facebook
http://noscript.net/faq#qa8_10
fungerar naturligtvis för google.com om man använder gmail.

google och information?
skriv in din trådlösa routers MACadress får du se.
http://samy.pl/mapxss/?mac=

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/29 :  22:54:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Bara att invänta på den perfelta mobilen. Den som inte har kamera, musikspelare, wifi eller liknande. Det ska bara gå att ringa med den. Highend-versionen klarar även sms. Nej vänta nu. Såna har inte tillverkats sedan millenieskiftet...

Får börja med röksignaler igen, de kan ju alla se.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/29 :  23:03:53  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
hmm, verkar som Andriod också har samma geotaggning. Tror inte det är speciellt många som bryr sig om geotaggning, inte som något dåligt åtminstone. Delar man med sig av bilder på internet så lär de som kollar på bilderna ändå veta vars de är tagna. Självklart ska alternativet finnas för att stänga av geotaggning.

Ang. att Apple tar bilder, spelar in röstsamtal och dylikt har jag inte några som helst problem med. Det är ju bara bra om mobilen hamnar på fel håll att man spärra den! Du kan seriöst inte tro att Apple aktiverar video-funktionen bara för att ha roliga timmen på jobbet!

Vet att Android/Google kan fjärr-tabort program på ens mobil också, så de lär säkert kunna komma åt ens kamera också....

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/30 :  09:31:44  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Som AOL menar du?
Att sökresultaten sparas är väl inget farligt?

Säg det till alla som fick sina IP adresser med kopplade sökord utlagda på nätet.

"Det är ju bara bra om mobilen hamnar på fel håll att man spärra den!"
Hade det bara varit för detta så räcker de funktioner som finns idag. Att tro att det inte kommer att användas till andra ändamål är naivt.
"ignorance is a bliss" eller vad säger man.
Dessutom kommer den lagra informationen så fort du gör något med mobilen såsom att låsa upp den.
Du får förstås tro vad du vill men historien är inte känd för att inte utnyttja makt precis.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/30 :  10:43:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
"Det är ju bara bra om mobilen hamnar på fel håll att man spärra den!"
Hade det bara varit för detta så räcker de funktioner som finns idag. Att tro att det inte kommer att användas till andra ändamål är naivt.


Håller med, det som kan missbrukas - kommer missbrukas!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/30 :  11:17:13  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Du kan seriöst inte tro att Apple aktiverar video-funktionen bara för att ha roliga timmen på jobbet!


Nej, de kommer nog inte aktivera den för att ha roliga timmen på jobbet men säg att jag heter Fredrik Reinfelt är svensk statsminister och har just det här halvåret hand om EU-ordförandeskapet. Jag gillar min Applemobil och använder den mest hela tiden. Nu råkar det finnas en kille/tjej på Apple som har dåligt med pengar och löningsdagen är långt bort. Jag råkar upptäcka att ooops vi har visst Sveriges statsminister som kund. Hmmmm, det borde nog inbringa en hacka att sälja hans surfuppgifter till pressen / främmande makt osv. Vips har vi en fet skandal / spionaffär på halsen som inte bara slår hårt mot den enskilda personen utan även mot landet Sverige.

Du kan byta ut ovanstående mot i princip vad/vem som helst. Företagsledare, kändisar eller ett stackars 15-årigt mobbingoffer på en högstadieskola i Falun som råkar ha en lite väl fingerfärdig kompis i klassen. En "kompis" som via ett webbfourm fått reda på hur man kan aktivera programvaran eller för den delen installera den. Sedan tapetserar han hela Facbook/Lunarstorm/Monkey Island, eller vad som nu är populärt ställe att hänga på just nu, med bilder på tjejen nyss utkommen ur duschen när hon står och torkar håret spritt språngande.... Tjejen/killen fixar inte det hela och hittas hängande i en snara i cykelskjulet på skolgården två veckor senare.

Just nu ligger Anders Pihlblad/Drevet går : om mediernas hetsjakt på nattduksbordet och man kan väl säga att även om tidningarna är försiktiga med vad som publiceras så är bloggosfären det inte! Finns det en bild i digitaltformat som blir tillgänglig på nätet kan du i princip aldrig bli av med den igen. Möjligheterna att åsamka den enskilde skada har ökat exponentiellt sedan internet blev var mans/kvinnas egendom. Dessutom verkar det som att folk lämnar både samvete och sunt förnuft efter sig när de börjar skriva på nätet. Den som aldrig skulle ställa sig och skrika okvädningsord på ICA till en musilmskkvinna gör det utan att tveka i kommentarsfältet på SvD.

Det blev ett långt inlägg men, det här är något som jag kan bli rent förb-at upprörd över. Vi, med det menat människor i gemen och så även jag, är ofta ganska naiva och vill tro gott om våra medmänniskor. Rent generellt är det helt rätt men med internet så får saker så stor spridning och dessutom ett evigt liv. En lögn blir lätt en sanning och skadeverkningarna för den lilla människan kan bli enorma.

EDIT
Det är det här som är en starkt bidragande orsak till att jag inte har något Facebook-konto, har många gånger varit på väg att skaffa men... Jag undviker också att ta bilder av barnen med digitalkamera när de exempelvis badar nakna i den lilla poolen vi brukar ta fram varma sommardagar. Även om jag tycker att jag har en ok säkerhetsnivå på min burk hemma, där bilderna förvaras på hårddisken, vill jag inte utsätta dom för risken att helt oskyldiga bilder försvinner ut på nätet till inte ett dugg oskyldiga sammanhang.

Edited by - bibl on 2010/08/30 11:42:06
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/30 :  12:00:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vad tror ni att den insammlade informationen är värd om man ser till marknadsundersökningar, kartläggningar, exklusiv (läs presonlig) reklam är värd för mer eller mindre seriösa företag ?

En hel del, kopplat till geografisk placering, ålder och livsstil, mångdubbelt mer, säg sedan att det är helt ärligt då personerna i fråga är omedveta om att de granskas - bingo!

Inte konstigt alls om apple vill öppna sin egna reklamkanal (ryktet går), snacka om att de erbjuda extremt riktad reklam, pengarna undanröjer användarnas integritet, och användarna försvarar desutom detta bettende, helt otroligt...

Bra annars att vanligt folk börjar tänka till lite, det gäller bara att vara lite ifrågasättande och tänka lite så begriper man snart, det har varit alldeles för lite snack, debatt och uppmärksamhet om detta hittillls.

Som tur är finns det vissa som faktiskt gör något för att hjälpa oss, hoppas bara de får hjälp och stöd att lyckas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/30 :  12:10:12  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har gått ur facebook, då jag via omvägar blev kontaktad av en person jag inte ville ha att göra med.

Kommer INTE att köpa en smartphone, min S-E C702 är byggd som en stridsvagn och har överlevt mina humörsvängningar. Den har heller aldrig hängt sig eller gnällt på att sms-minnet börjar bli fullt.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/08/30 :  15:38:41  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Detta är ju ett problem som gäller alla typer av smartphones eller till och med vilket telefon som helst med kamera och mikrofon (+ datorer, hur säkert har Windows visat sig vara genom historien, månne?), inte Apple-specifikt. Tvärtom borde det extremt stängda formatet göra det svårare att installera fientlig mjukvara i en iPhone, jag har aldrig hört talas om detta (vilket dock, som tur är, även gäller för Android mfl).

Naturligtvis är det bra att detta uppmärksammas så fler och fler blir medvetna om problemet, dels för att man skall ha en chans att skydda sig men dels också för att sätta press på att företagen inte får bete sig hur som helst.

Däremot är det ju så, säga vad man vill om det, men i dessa Google/Facebook etc tider att det för all framtid kommer att vara mycket svårare att skydda sin privata information. Här är det viktigt att föräldrar och skolor tar sitt ansvar att lära ungarna vad som är okej och inte på nätet, för hur mycket vi än önskar det kommer information som lagts upp på nätet att för alltid vara tillgänglig. Just face it.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/30 :  18:31:04  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Visst kanske är det ett problem, men tror inte att det endast är Apple som är problemet. Kanske är lättast att hacka på dem eftersom dem har en så pass stor del av smartphones marknaden. Även om man informerar folk om detta som tagits upp från apples sida så lär många inte bry sig speciellt mycket, må det vara att folk är naiva och rent ut sagt dumma som går med på detta. Jag tillhör den naiva skala av folket, jag har absolut inget problem att få vettig reklam som anpassas just för mig och allt dylikt.

Att folk "gömmer" sig bakom internets ridå gillar inte jag heller, jag står alltid för det jag säger på internet! Men helt klart finns det alldeles för många som missbrukar det.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/08/30 :  19:06:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Bara att invänta på den perfelta mobilen.


Huzze, den finns redan. Jag har en sån. Riktig pensiomodell. Man kan till och med trycka på en tangent i taget. Den är av det fashionabla märket DORO och kostar runt tusenlappen. Alltså telefon med SMS- funktion.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/30 :  19:38:15  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag har min flickväns.. inte förra utan ... förrförra telefon - och hon byter inte ofta... Den ringer lika bra som vilken annan telefon som helst. Batterierna håller en vecka, räcker för mig. De-Luxeutrustad med både ljudsignal och klocka. När byter jag den? När den går sönder...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2010/08/30 19:38:26
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:18:02  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Så bra för er, men jag förstår inte riktigt grejjen - är det normalt sett inte positivt att produkterna utvecklas? Med min iPhone kan jag göra så mycket mer än bara ringa och sms'a, och det är inte som när jag hade min SE P1 att funktionerna inte används, utan jag använder det i princip dagligen. Detta är vad de flesta som köper en iPhone/Android också berättar när man talar med dem. Om inte annat har jag en rätt schysst mp3-spelare, som bara den motiverade en stor del av priset!

Men visst, jag kan definitivt störa mig på att den förefaller vara så känslig - och ovanpå allt elände har någon haft en hal tvål som främsta förebild när den designades!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:30:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Detta är vad de flesta som köper en iPhone/Android också berättar när man talar med dem.


Vad trevligt. För min del har jag under sista halvåret råkat in i ett antal situationer där telefonernas finessers funktion i huvudsak funnits för att kunna visa andra att telefonerna har dessa finesser. Jag pratade med en på marknadsavdelningen på Apple vid ett seminarium för något år sedan... han kunde intyga att huvuddelen av telefonernas finesser aldrig används. Men jag är egentligen varken motståndare till Iphone eller mobiltelefoner som kan rosta bröd, spela flöjt eller se till att facebook aldrig är av på jobbet.. nej, det är snarare de ideliga bytena av prylar till "senaste modellen" som jag vänder mig en smula emot.

För en kollega till mig som arbetar som ingenjör på Volvo är hans avancerade telefon ett ovärdeligt och fantastiskt instrument i jobbet. Men det är inte alla som egentligen "behöver" en... Men många vill visa att de har en.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/08/30 :  20:52:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Lite OT kanske men
jag har heller ingen amfibiebil.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/30 :  21:00:01  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
telefonernas finessers funktion i huvudsak funnits för att kunna visa andra att telefonerna har dessa finesser. Jag pratade med en på marknadsavdelningen på Apple vid ett seminarium för något år sedan... han kunde intyga att huvuddelen av telefonernas finesser aldrig används
Ett tag när nya modeller lanserades, så pushade företagen för en ny funktion som var så fantastisk. Sen tar man föregångaren och upptäcker att funktionen redan fanns där.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2010/09/07 :  19:55:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Jag pratade med en på marknadsavdelningen på Apple vid ett seminarium för något år sedan... han kunde intyga att huvuddelen av telefonernas finesser aldrig används.

Det är inte så konstigt.
Alla människor är olika, och därmed kommer deras användande av telefonen att skilja sig. Jag använder inte heller alla funktioner i min iPhone, men de funktioner som jag verkligen använder, använder jag flitigt. Kalendern, till exempel. Webb-läsaren. Att kunna läsa en web-sida som inte är optimerad för mobiler är faktist inte så dumt.
Klockan, kalkylatorn och anteckningar lika så...

Det hade ju inte fungerat att ha 25 olika iPhone-modeller bara för att en grupp människor inte använder kartan och GPS, och andra inte använder webb-läsaren, eller en tredje grupp inte tycker att kameran är tillräckligt bra för att användas...
Men när allt är samlat i en enda förpackning så får man en one-size-fits-all.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000