Author |
Topic |
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 09:28:19
|
Hej. Undrar lite vad Ni använder för kondensatorer i signalvägen när ni bygger rör? Själv körde jag Solen när jag byggde HFTA, för att sedan byta till Mundorf. Tyckte nog att det blev en skaplig skillnad i ljudet. Men nu vill jag ju inte slänga ut en förmögenhet när jag bygger nytt :) Vad rekomenderar ni?
Mvh. Daniel |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 09:40:54
|
De ryska militär papper/olja är värda att testa tycker jag.
Det finns flera Mundorf. Jag har testat M-Cap Supreme som jag inte gillar och Silver/Oil som låter kanon!
Jag har även använt Jensen papper/olja och de är mycket bra.
Ska det vara plånboksvänligt så ska du nog antingen satsa på de ryska militärkondingarna eller standardkondingar av polypropylen, t.ex Rifa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/28 09:41:51 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 10:59:55
|
Man kan diskutera vart "signalvägen" igentligen börjar (jag anser att tom nätdelen är en del av signalvägen ), men jag förstår att här avses den direkta signalvägen. Dvs den kortaste vägen från in till utgång. Det här med kondingar är ju lite subjektivt vad man gillar, med det här är iaf. vad jag har just nu.
Utgångskonding Phonosteg: K40Y 0,47uF/400V två st parallellt(rysk papper i olja) Utgångskonding Linjesteg: Mundorf siver/oil 2,2uF/1200V Parafeed kondenensator 300B slutsteg: ASC poly propylene ca 4uF/600V i olja med en Multicap RTX 100nF/600V parallellt.
Jentzen pio har jag provat, och jag tycker de låter mkt bra. Dock har samtliga läckt olja. Vet ej om det är ett generellt problem med dessa, eller om jag fått "måndagsexemplar"
Jag har provat ganska mycket olika kondensatorer i mitt phonosteg, och det som jag tycker lät allra bäst var ett par gamla General Electric PIO kondensatorer (oval kanna) från 60-talet. Men tyvärr fick de helt enkelt inte plats i chassit pga sin storlek, och jag ville inte ha dessa liggandes på golvet utanför..
Jag håller med Bernt Mest "Bang for the buck" är definitivt ryska PIO typ K40Y eller K42Y Och behöver man inte ha allt för hög kapacitans, så kan man ju lyxa till det lite med ryska teflon kondensatorer, vilka skall vara riktigt "transparanta" i sin karaktär. Behöver man högre kapacitans än 0,47uF/400V så blir det till att koppla fler parallellt för att öka kapacitansen (spänningståligheten är svårt att göra något åt på en utgånngskondensator efterssom man inte kan seriekoppla dem, bleeders kan ju ej användas) Själv lyckades jag komma över en låda ryska K40Y 0,47/400V i Bulgarien av alla ställen
/Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/08/28 11:01:16 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 11:20:29
|
Jag tycker Ampohm har en hel del bra kondensatorer.
Polypropylen använder jag i filter och papper i vax för signalväg i elektroniken.
Välgjorda och anständiga priser.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 20:49:47
|
Jag är väldigt förtjust i Rifas PHE426 som jag använder i signalvägen ibland med en mica monterad parallellt, pio har jag inte provat själv mest för att jag tycker att i vissa applikationer blir det för soft.
Ampohm har man sneglat på några gånger men de är väldigt stora för sitt värde och då faller de bort när man vill bygga smått.
Som vanligt så handlar det om smak och tycke det bästa vore att köpa på sig ett gäng av olika kondensatorer och prova för att höra vilka som dina öron föredrar.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 09:08:57
|
Bara polyprop, emellanåt polystyren. Det är det enda som duger. Att köra med keramiska kondingar eller appper är ingen höjdare - distorderar alldeles för mycket, men gillar man tredjetonsdistortion ... |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2010/08/30 : 12:58:20
|
Går helt på Magnus linje där, standard polyprop, eller polystyren av god kvalisort. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
maal
Member
801 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/04/20 : 17:08:30
|
Men inga mätningar .... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/04/20 : 17:18:37
|
Jag kör polyprop och har aldrig funderat på att en sådan kondensator skulle kunna ha någon form av negativ påverkan.
Jag använder en ellyt också om det krävs hög kapacitans, men det tar emot lite. Inga keramiska får finnas i mina signalvägar.
Vi är alla olika och har väl nått olika mognad, men mer bekymmer än så här gör jag inte mig.
Jag funderar däremot på ifall jag måste göra några slags hål i pappen som är mellan akustikundertaket och isoleringen ovanför, för att få bästa bredbandiga dämpningen.
edit: Ursäkta, först nu såg jag att frågan gällde rörbygge, så mitt inlägg blev helt OffTopic, från början till slut. |
Edited by - Mickel-mackel on 2011/04/20 17:19:51 |
|
|
|
Topic |
|