Author |
Topic  |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 15:10:37
|
Hej!
Skulle behöva ersätta denna kylare som har en termisk resistans på 4 C/W med 2 st enkel kylare som går att hitta i sverige. http://parts.digikey.co.uk/1/1/64314-heatsink-220-dual-mnt-w-tabs-578622b03200.html
Jag behöver hitta något som kyler ännu effektivare men bredden på varje kylare får ej överstiga 17,5mm då de skall monteras bredvid varandra. Iof kan jag böjja komponentbenen ytterst lite om det skulle krisa
1.Vad skall då varje kylare ha för termisk resistans? 2.Elfa anger den termiska resistansen i K/W, vad betyder det och hur räknar man om detta till C/W? 3.Vilket kyler effektivast hög eller låg termisk resistans?
Som ni förstår så är detta något alldeles nytt i min värld Mvh Asto
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 15:37:41
|
Låg resistans kyler bäst. C/W och K/W är "samma" sak. Grader Celcius eller Kelvin. Lite olika nollpunkt bara men spelar ingen roll i sammanhanget. Värdet betyder grader ökning av temperatur per inmatad Watt.
*edit* notera att värdet i länken ovan är med en stor fläkt som blåser. 400L/min om jag inte förstått fel. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2010/08/27 15:41:18 |
 |
|
asto

2011 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 16:11:42
|
Ok, då är jag med så långt tror jag
quote: notera att värdet i länken ovan är med en stor fläkt som blåser. 400L/min om jag inte förstått fel.
Ja, det gjorde ju kanske inte saken enklare Vad nu detta kan motsvara då det inte blåser.
Men om man bortser från detta en stund. Skulle det då betyda att det räcker med 2 enkelkylare med 8C/W vardera om de var uppmätta med samma förutsättningar, tänker jag rätt då? |
 |
|
asto

2011 Posts |
|
asto

2011 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 08:20:33
|
Enligt tillverkaren så är den termiska resistansen 13,2 C/W för dubbelkylaren.
Ställer väl frågan igen då, betyder det att jag kan köra enkla kylare som har 26,4 eller lägre i termisk resistans?
 |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2010/08/28 : 13:06:14
|
Om det är perfekt effektfördelning mellan dom två så räcker det med två stycken som har 26,4 K/W(C/W).
Svårt med bredden men dessa borde räcka. Dock kommer dom nog inte vara allt för mycket effektivare än den dubbla. Elfa: 75-602-12 |
 |
|
asto

2011 Posts |
Posted - 2010/08/29 : 11:44:57
|
Tack...
Jag har nu hittat ett alternativ på Elfa som har en resistans på 15K/W, den är 18,5 bred. Det bör gå om benen böjs lite.
Även Kjell&co har en som kyler med 20 C/W och är 15mm bred.
Finns det några nackdelar om kylningen blir för effektiv då? |
 |
|
|
Topic  |
|