Author |
Topic |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 11:45:33
|
Bland spakar och rattar, knappar och vred i elektronikens förtrollande värd.
"Trigger" på ett oscilloskop vad mer exakt innebär det?
Uppdateras skärmen eller är den "fryst"? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 11:58:40
|
I sin simplaste form är det när den ska börja sitt svep. Man låser den tex vid en sinuston eller liknande. Går oftast att välja om kurvan ska luta uppåt eller nedåt när den triggar. Vissa har delay och offset för att justera det hela. På ett analogt oscilloskop uppdateras den kontinuerligt.
Om det är ett med "lagring" kan man frysa bilden. På digitala går det oftast att välja en rad andra beteenden också. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 12:30:47
|
Tack för den förklaringen Joda!
Jag ska testa lite för att se på vilken nivå det ligger.
"Skåpet" är ett "ljudkorts oscilloskop" som ska var det "vassaste" som finns just nu.
Tusen tack! |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 13:35:03
|
Har du länk?
Finns enormt mycket "vassa" saker när det gäller USB anslutna oscilloskop. Eller är det ett som använder ett vanligt ljudkort? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 13:59:18
|
Jag vist Joda men den är begränsad till ljudkortets prestanda. Ofta 20Hz till 20kHz och ingen likspänning.
Beroende på vad man sysslar med, som i mitt fall AC-motor-driv till en "HFRP" duger det bra. Och det fina är att alla kan få tillgång till det (kosta billigt).
Tänkte kavla ut lite mera på "DIY skivspelare kanske?"- tråden. Det ska givet vis vara en "probb" till den och jag sitter precis och ska testa "skåpet" och den nya passiva "probben".
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 14:33:15
|
Jag länkade denna i en annan tråd. http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en Har använt den länge och det fungerar bra.
Vad för prob är det?
Jag beställde just denna tillsammans med lite annat. http://www.thomann.de/se/swissonic_easy_firewire.htm Hade tänkt ha den för mätning av impedans och lita annat. Ska tydligen låta riktigt bra också. Klarar hög nivå på ingången.
Har 10x prob liggande, borde kanske fungera om man vill mäta lite högre spänning. Har iofs ett antal oscilloskop också för den delen. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 17:28:32
|
Probben är bus enkel:
Byggde den nu på morgonen:
En 1/4 Watt:s motstånd o pot bör ge ca: 70 Volt.
Men det ska räcka med marginal, 24 Vac går motorn på.
Jo det är de skåpet jag far efter. Har stora förhoppningar på det. Har inte hunnit med att testa det fullt ut, men det ser lovande ut. Dessutom med Din rekommendation är det än bättre.
Men om Du hittar en liten låda som inte utnyttjar ljudkortet, och kanske kostar någon hundring, är jag mycket intresserad.
Jag har testat att köra en nästan fyrkantvåg och den slänger upp den. Det slog mig att en ren likstänning är väl inte mycket att titta på. Det är variationerna som är intressanta. Och då är skåpet med på noterna. Måste nästa gång se om man kan se "ripplet" från PSU:n. Det vore intressant och se hur skåpet reagerar.
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 20:20:06
|
För spektrumanalysering brukar jag använda REW http://www.hometheatershack.com/roomeq/ Går att välja riktigt stora FFT fönster. Är dessutom bra på transienter och hindra brus.
USB oscilloskop kostar en del. Men är fortfarande billigare och bättre än stora. Har dock inte länken kvar till den jag tänkte på. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 21:58:05
|
Ja med REW borde vi kunna kasta ut en del annan programvara. Det skulle förenkla livet avsevärt, ett ljudkorts- oscilloskop och en modern spektrum-analysator.
Vi ska så småningom kolla hur skivspelar-motorer vibrerar. Och försöka förstå varför.
Men måste man vara registrerad för att få ladda ner REW V5?
|
|
|
|
Topic |
|